صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / کتابخوانی باید به جنبشی اجتماعی تبدیل شود
کتابخوانی باید به جنبشی اجتماعی تبدیل شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کتابخوانی باید به جنبشی اجتماعی تبدیل شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل روند کتابخوانی به یک جنبش اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: از طریق مروجان و باشگاه‌های کتابخوانی همراه با امضای تفاهم‌نامه با سازمان‌ها درصدد احیای این مهم در کشور هستیم.

به گزارش کسب و کار نیوز از خانه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی روز پنج شنبه همزمان با روز کتابگردی با حضور دربرخی کتابفروشی های تهران درباره وضعیت کتابخوانی در کشور اظهار داشت: فاصله بین تولید کتاب و مصرف آن در کشور زیاد است لذا باید برای ازبین بردن این فاصله یک نهضت ملی ایجاد تا روند کتابخوانی تقویت در سطح کشور تقویت شود.
وی با اشاره به وضعیت کتابخوانی در کشور افزود: متاسفانه در فضای نشر و کتاب اتفاقاتی رخ داده که نیازمند رسیدگی‌های بیشتر است چراکه باید جامعه مخاطبان را نسبت به کتاب حساس‌‍‌تر کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به افزایش تولید کتاب پس از انقلاب اسلامی ایران در کشور، یادآور شد: در حوزه تولید کتاب طی چهل سال گذشته شاهد رشد خوبی بوده ایم، اما روند استفاده از کتاب و کتابخوانی به اندازه تولید کتاب پیش نرفته است.
صالحی با تاکید بر اینکه باید نهادها، سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف درباره این موضوع با یکدیگر همکاری کنند و به کمک پدیدآورندگان بیایند تا تولید و مصرف کتاب رابطه منطقی خود را برقرار کنند، تصریح کرد: سرانه ۱۲ و نیم دقیقه‌ای مطالعه کشور به نسبت تولید آثار، پایین است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فاصله بین تولید کتاب و مصرف آن را در مجموع فاصله زیادی دانست و افزود: برای ازبین بردن این فاصله به یک نهضت ملی نیاز داریم تا روند کتابخوانی درکشور تقویت تقویت شود ازاین رو بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها نیاز است تا به کمک کتاب و کتابخوانی بشتابند.
وی در ادامه به نقش بی بدیل رسانه ها در تبیین و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه و درادامه آن افزایش سرانه مطالعه درکشور اشاره کرد و یادآور شد: بدون شک رسانه‌ها در ادامه این مسیر می‌توانند این وزارتخانه و دست اندرکاران حوزه کتاب را کمک ویاری برسانند.
صالحی در بخش دیگری ازسخنان خود تاکید کرد: باید باور کنیم که فرهنگ ملی و دینی ما به صورت فراگیر حرکت کند. اینکه در حوزه رسانه کتاب کم دیده شود زیاد خوب نیست.
به گفته وی، خانواده‌های ما برای ارزشیابی کودکانشان، به جای میزان مطالعه کتاب‌های غیردرسی، نمره را ملاک قرار می‌دهند درحالیکه این روند زیاد خوب نیست و باید تغییر پیدا کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رعایت قانون کپی‌رایت در کشور اظهار داشت: قانون حقوق نویسندگان که در سال ۱۳۴۹ به تصویب رسیده است، قانون بدی نیست، اما تغییراتی نیز در این سال‌ها ایجاد شده است که باید قانون بر اساس آن تغییرات، اصلاح شود. خوشبختانه این لایحه مراحل قانونی خود را طی کرده است .
صالحی ابراز امیدواری کرد با تصویب آن فضای مالکیت معنوی نویسندگان داخلی و خارجی تامین شود.

** ایجاد کارگروه کاغذ برای جلوگیری از رانت و سودجویی
عضو کابینه دولت دوازدهم به پیگیری ها و اقدامات انجام شده در حوزه کاغذ اشاره کرد و افزود: یکی از رویکردهای دولت آقای روحانی ثبات نرخ ارز بوده است زیرا ثبات نرخ ارز کمک می‌کند که بازار تولید و توزیع، مبنای روشنی داشته باشد.
به گفته صالحی، یکی از همت‎های رئیس جمهوری تک‌نرخی نگه داشتن نرخ ارز بود که تا قبل از بهمن ماه سال گذشته با پیگیری‌های مستمری که در این حوزه انجام شد، بسیار موفق بود.
وی ادامه داد: اتفاقی که با بدعهدی در موضوع برجام رخ داد و آمریکا از برجام خارج شد، شرایط کشور را تغییر داد. در این شرایط آقای روحانی باید بین بد و بدتر انتخاب می‌کرد زیرا چند نرخی شدن نرخ ارز موجب ایجاد رانت در کشور می‌شد.
صالحی اضافه کرد: از سوی دیگر جنگ روانی و اقتصادی آمریکا نیز موجب شد تا شرایط کشور تغییر کند. با دو نرخی شدن نرخ ارز، در نخستین گام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاغذ را در لیست کالاهای اساسی قرار داد تا از این طریق صنعت نشر چندان صدمه نبیند.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در شهریور ماه کارگروه کاغذ تشکیل شد و در این کارگروه هم نهادهای موثر دولتی‌ مانند بانک مرکزی، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور دارند و هم منتفعان کاغذ مانند صنف‌های مختلف صنعت نشر و روزنامه حضور دارند تا از ایجاد رانت و سودجویی جلوگیری شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تقاضاهای افراد در این کارگروه بحث می‌شدند و بعد از تصویب، مراحل خود را طی می‌کرد و تاکید داشتیم تا در این مسیر مجموعه‌های مختلف حضور داشته باشند تا موجب شود احتمال رانت‌خواری به حداقل برسد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وقتی صنوف مختلف در چنین کارگروهی حضور داشته باشند، این وضعیت ایجاد می‌شود. مجموعه مصوبات در کارگروه، موجود است. در مراحل بعدی هم خوشبختانه سامانه‌ای برای این منظور شکل گرفت. مجموع کسانی که درخواست کاغذ دارند، در این سامانه موجود است و شفافیت در مصوبات وجود دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم بگویم که مشکل نداریم ولی از بحران خارج شده‌ایم و در آینده نیز بحران نخواهیم داشت. تلاش می‌کنیم این فضا حداکثری‌ شود و امیدوارم منابع تامین ارز نیز از ما پشتیبانی کنند تا مشکلی در این حوزه نداشته باشیم.
بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۴ آبان تا یکم آذرماه امروز با مشارکت بیش از ۶۰ نهاد و سازمان در سراسر کشور درحال برگزاری است.
فراهنگ**۱۳۵۵**۱۵۳۵

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.