رضوان حکیم زاده در گفتوگو با ایسنا، درباره تکالیف مهارت محور دوره ابتدایی و گلایه برخی والدین مبنی بر افتادن امر آموزش از دوش معلم به دوش خانواده ها اظهار کرد: اتفاقا قضیه برعکس است و معمولا در تکالیف سنتی که به بچهها می دادیم و تمارینی که از کتب متعدد به بچهها داده میشد تا صفحاتی را حل و رونویسی کنند، خانواده ها را بسیار درگیر میکرد.
وی افزود: در واقع وظیفه یادگیری به خانوادهها سپرده میشد زیرا وظیفه کنترل یادگیری را از مدرسه به خانواده سپرده بودیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تکلیف مهارت محور هدفمان است که بچهها تکالیف را در مدرسه و زیر نظر معلم انجام دهند گفت: در این طرح معلم بر نحوه یادگیری نظارت می کند و بازخوردهای مناسبی از یادگیری بدست میآورد. هدف غایی ارزشیابی توصیفی هم همین است.
حکیم زاده ادامه داد: در ساعات خارج از مدرسه دانش آموزان صرفا فعالیتهایی را متناسب با اقتضای سنشان انجام میدهند که کمک می کند تا مهارتهای خود را ارتقاء ببخشند.
وی با بیان اینکه در این طرح دیگر نیازی نیست خانوادهها به دفتر و دستک و رونویسی و مشق بچهها نظارت کنند گفت: اما چون خانواده ها شریک اصلی تعلیم و تربیت کودکان اند و نقش مهمی در آن دارند باید کمک کنند تا فرزندانشان بتوانند مهارت های اساسی را تمرین کنند.
وی افزود: در واقع خانوادهها در کنار فرزندانشان قرار میگیرند، مثلا تقویت عمل درست حساب کردن را از طریق مشارکت در خرید خانواده و حساب و کتاب کردن فرا میگیرند و بچه ها رفتارهای خوبی در وجودشان نهادینه می شود.
حکیم زاده تاکید کرد که خانواده ها نباید نگران باشند، اگر بیشتر همکاری کنند و ما هم آگاهی بیشتری بدهیم دغدغه ها رفع میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره شروع اجرای طرح نیز گفت: طرح در مدارس آزمایشی در حال اجراست. بررسیهایی داریم و جدی نظارت میکنیم تا اشکالات را رفع کنیم و بعد آن را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته این طور جاافتاده که معلم فقط باید آموزش بدهد و خانواده باید مسوول حل مسائل درسی باشد؛ زمان لازم است تا این نگرش تغییر کند اما امیدوارم بتدریج به این سمت برویم.
انتهای پیام