صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / ۱۹ درصد سموم مصرفی استان اصفهان خطرناک است
۱۹ درصد سموم مصرفی استان اصفهان خطرناک است

۱۹ درصد سموم مصرفی استان اصفهان خطرناک است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه 19 درصد سموم مصرفی استان خطرناک است، گفت: با تولید بیولوژیک محصولات کشاورزی و عدم استفاده از سموم میزان تولید محصولات کشاورزی بین 20 تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

سموم کشاورزی فارن

به گزارش کسب و کار نیوز، حسنعلی رحیمی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سالانه درصد زیادی از محصولات کشاورزی در اثر آفات و بیماری‌ها از بین می‌رود و ناگزیر به استفاده از آفت‌کش‌ها هستیم، اظهار کرد: آفت‌کش‌ها اثرات گوناگونی بر انسان و محیط دارند که عدم رعایت اصول مصرف، باعث بروز خسارت می‌شود.

وی با اشاره به وجود برخی مزارع و باغات استان اصفهان، گفت: در حال حاضر باغات هشت شهرستان استان آلوده به آفت مگس میوه مدیترانه شده‌اند که شهرستان‌های اصفهان، کاشان و خمینی‌شهر بیشترین میزان درگیری به این آفت را داشته‌اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه ۱٫۵ میلیارد تومان برای مبارزه با این آفت هزینه کرده‌ایم، افزود: این آفت در برخی کشورها قرنطینه است و در صورتی با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در کشور مبارزه نشود در صادرات محصولات کشاورزی مشکل می‌شویم.

وی افزود: در حال حاضر آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در سطح ۷۲ هزار و ۷۵۳ هکتار شناسایی شده که ۲۶۳۹ هکتار سطح آلودگی به این آفت است که در سطح ۱۰۲۴ هکتار از اراضی استان مبارزه کردیم.

رحیمی گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ آفت مهم را در سطح ۱۳ هزار و ۶۸۰ هکتار از اراضی استان ردیابی و چهار بیماری مهم را در سطح ۱۲ هزار و ۱۸ هکتار شناسایی کرده‌ایم، اما در صورت ورود چهار بیماری به استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی اصفهان دچار مشکل و آسیب می‌شویم.

وی در ادامه به ردیابی آفت آتشک درختان میوه دانه‌دار  در سطح ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهرستان‌های کاشان، نطنز، شاهین‌شهر، گلپایگان، خوانسار، باغ سرخ شهرضا آلوده به این آفت شده‌اند که در سطح ۹۴۳ هکتار عملیات کنترلی انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان یادآور شد: برای کنترل این آفت نیز تاکنون حدود یک میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه راه انتقال آفت‌های درختان از طریق نهال‌های آلوده است، تأکید کرد: سال گذشته چهار نهالستان غیرمجاز را سوزاندیم و همواره به کشاورزان هشدار می‌دهیم که از نهاستان های دارای مجوز و دارای گواهی بهداشت نهال تهیه کنند.

رحیمی در ادامه با اشاره به تولید محصولات بیولوژیک کشاورزی در استان اصفهان، اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی بیولوژیک از ۵۵۰ هکتار در سال گذشته، امسال به ۷۰۰ هکتار خواهد رسید.

وی گفت: اجرای کنترل بیولوژیک در محصولات گوجه‌فرنگی و انار در سطح ۵۵۰ هکتار انجام شده، همچنین میزان مصرف سم به میزان ۵۰۰ لیتر در یک فصل کشت بوده و میزان تولیدات این محصولات به میزان ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه ۶۵ درصد هزینه‌های کنترل بیولوژیک در استان را جهاد کشاورزی و ۱۰۰ درصد هزینه‌های کارشناسی را دولت پرداخت می‌کند، افزود: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۱۲ کد ۱۶ رقمی برای محصولات تحت کنترل در استان اصفهان صادر شده است.

وی هم‌چنین با اشاره به فعالیت ۶۰ واحد گیاه‌پزشکی در استان، اظهار کرد: اجرای طرح ساماندهی فروشندگان سموم نباتی از سال ۹۴ آغاز شده که در مرحله نخست طرح ۱۵۵ فروشگاه سموم نباتی غیرمجاز شناسایی و تعیین تکلیف شدند.

رحیمی با بیان اینکه پایه سموم کشاورزی از شیمیایی به گیاهی و روغنی تبدیل شده است، افزود: ۳۴۸ قلم سم در استان اصفهان مصرف می‌شود که طی سال‌های گذشته ۲۸ سم پرخطر در استان اصفهان حذف شده است.

وی با بیان اینکه ۱۹ درصد سموم مصرفی در استان خطرناک است که باید جایگزین آن‌ها شوند، ادامه داد: ۳۲ درصد سموم مصرفی استان با خطر متوسط و ۵۹ درصد سموم کم‌خطر هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان همچنین با تأکید بر اینکه میزان مصرف سم در ایران نسبت به دنیا و اروپا کمتر است، تصریح کرد: متأسفانه در برخی محصولات همچون خیار، گوجه و … میزان مصرف سم بالاست و ماندگاری سم در این محصولات مضر است.

وی با بیان اینکه با کنترل بیولوژیک محصولات کشاورزی به دنبال حذف سموم پرخطر هستیم، افزود: با تولید بیولوژیک محصولات کشاورزی و عدم استفاده از سموم میزان تولید محصولات کشاورزی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

رحیمی در خصوص خشکی باغات استان و ارتباط آن با آفت‌های رایج، گفت: بسیاری از درختان استان به دلیل خشک‌سالی و کم‌آبی خشک ‌شده‌اند، چراکه خشک‌سالی عوارض بسیاری بدی در طغیان آفات کشاورزی دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.