پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / همخوانی یار مهربان و معرفی ۴ شاعر نامی ایران در پایتخت
همخوانی یار مهربان و معرفی ۴ شاعر نامی ایران در پایتخت

همخوانی یار مهربان و معرفی ۴ شاعر نامی ایران در پایتخت

همخوانی کتاب و نیز معرفی چهار شاعر نامی ایران زمین در سطح شهر تهران برای عموم شهروندان از جمله ویژه برنامه های فرهنگی است که به مناسبت هفته کتاب در پایتخت برنامه ریزی و اجرا شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز برنامه همخوانی کتاب در برخی بوستان های بزرگ پایتخت در حال اجراست که تا جمعه ادامه دارد و معرفی شاعران نامی ایران نیز ( نظامی، سعدی، فردوسی و حافظ شیرازی) تا روز پنجشنبه هفته جاری در دست اجرا خواهد بود.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در این باره توضیح داد: با استفاده از ظرفیت پنج نفر از کارشناسان این حوزه، کار همخوانی کتاب با شهروندان در بخش های کتاب های کودک و نوجوان، رمان ایرانی، تفسیر جوانان قرآن و دفاع مقدس انجام می شود.
ابوالفضل رفیع روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در این بخش صفحه هایی بزرگ از کتاب در قالب پلکسی در بوستان های بزرگ از جمله لاله، دانشجو، ملت، نیاوران و پلیس طراحی و نصب شده که یک تیم ادبی از عموم شهروندان برای خوانش کتاب دعوت و آنان را به همخوانی کتاب تشویق می کند.
به گفته وی این برنامه چهارشنبه صبح در بوستان هنرمندان، عصر نیاوران، پنجشنبه صبح در لاله یا روبه روی بوستان در بلوار کشاورز، عصر در بوستان ملت و جمعه عصر در قالب مراسم پایانی در چهارراه ولیعصر بوستان دانشجو برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه این برنامه ها با همکاری موسسه های فرهنگی نقطه ویرگول و جهان نگاه پویا برگزار می شود اظهارداشت: از روز شنبه این برنامه آغاز و در هر نوبت خوانش، حدود ۸۰ نفر از شهروندان در این همخوانی کتاب شرکت داشته اند.

** معرفی شاعران نامی
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران معرفی نظامی گنجوی، سعدی، فردوسی و حافظ شیرازی از شاعران نامی ایران زمین را در قالب پرده خوانی، نقالی، اینفوگرافی(داده نما)، ساز و آواز و نیز غزل خوانی از دیگر برنامه های درحال اجرا به مناسبت هفته کتاب در تهران برشمرد و گفت: این برنامه ها در هفت ایستگاه مترو شلوغ شهر (امام خمینی(ره)، میدان آزادی، شادمان، تئاترشهر، میدان جهاد، شهید بهشتی و میدان تجریش) تا روز پنجشنبه هفته جاری در حال اجراست.
وی ساعت اجرای این دو برنامه را در دو نوبت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹ اعلام کرد.
به گفته وی اجرای این برنامه ها بویژه معرفی شاعران نامی با استقبال گسترده شهروندان همراه بوده است.

**جشنواره کتاب در شهر
رفیع همچنین د ر بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری ۱۱۳ برنامه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با عنوان «جشنواره کتاب در شهر» در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه افزود: نمایشگاه عکس و کاریکاتور، پاتوق کتاب، جلسات کتابخوانی و نقد و بررسی کتاب در سراهای محلات، کارگاه آموزشی کتابخوانی و نویسندگی، بازدید از کتابخانه ها، تجلیل از اهالی ادب، کتابداران و مسئولان کتابخانه ها از جمله این برنامه هاست.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران همچنین اجرای طرح هبه کتاب، برپایی شب شعر، ثبت نام رایگان در کتابخانه های سرای محلات، کارگاه نقد کتاب و مسابقه کتابخوانی، مسابقه عکس با موضوع کتاب و کتابخوانی،نقالی و شاهنامه خوانی به همراه اهدای کتاب به کودکان و نوجوانان را از دیگر برنامه های این نهاد در هفته کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.
رفیع با اشاره به راه اندازی ۳۷ گذر کتاب در سطح شهر اظهارداشت: در این گذرها علاوه بر نمایشگاه کتاب و غرفه های تصویرگری کتاب کودک، کاریکاتور، کارگاه روزنامه دیواری، نمایشگاه موضوعی عرضه کتاب و محصولات فرهنگی، قصه خوانی و شعر برای کودکان برپا می شود.
وی برگزاری برنامه های کتابخوانی ویژه کودکان و نوجوانان، نواختن نمادین زنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس، بازدید و آشناکردن کودکان با کتابخانه های عمومی، تجهیز کتابخانه های سطح مناطق و ایجاد کتابخانه مبادله کتاب برای شهروندان را از دیگر برنامه های شهرداری تهران به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برشمرد.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری تمامی برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی با هماهنگی خانه کتاب گفت: طرح باشگاه های کتاب و کتابخوانی با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان در سرای محلات اجرا شده است.
به گفته رفیع از ۳۵۲ سرای محله، در ۲۰۰ سرا کتابخانه محلی فعالیت می کند که در آینده نزدیک در ۱۵۲ سرای محله دیگر نیز کتابخانه راه اندازی خواهد شد.
بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار «حال خوش خواندن» از ۲۴ آبان تا اول آذرماه در حال برگزاری است.
تهرام/۷۲۴۵/ ۱۰۰۸

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.