صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / نگاه حمایتی دولت به پایان‌نامه‌ها ضامن خود کفایی اقتصادی

نگاه حمایتی دولت به پایان‌نامه‌ها ضامن خود کفایی اقتصادی

یکی از فارغ التحصیلان رشته فرش دانشگاه هنر توانسته از گیاه بومی نیل برای تولید رنگ‌زای طبیعی بهره برده و بررسی‌های خود را در پایان‌نامه خود آورده است. این فارغ التحصیل دانشگاه هنر به دنبال اقتصادی کردن طرح خود است.

فرش دستباف

به گزارش کسب و کار نیوز، این فارغ التحصیل رشته فرش درباره گیاه نیل و استفاده از این گیاه در صنعت رنگ، گفت: رنگ آبی یکی از مهم‌ترین رنگ‌ها و قابل توجه فرهنگ‌ها و کشورها در طول تاریخ به شمار می‌رود و در فرهنگ‌های متفاوت، مفاهیم گوناگونی داشته است. این رنگ با تنالیته‌های گوناگون کاربرد بسیاری در فرش دستباف دارد.

ماریه ملا ادامه داد: از جمله منابعی که در میان گیاهان برای استخراج این رنگ از آن استفاده می‌شود عبارتند از گیاه نیل و گونه‌های متنوع آن و گیاه وسمه، فرآیند رسیدن به رنگ آبی از این گیاهان و اینکه در ابتدا بشر چگونه توانسته به این دانش برسد، امری پیچیده و نا آشنا است.

وی بیان کرد: در عصر حاضر به دلیل روند رو به رشد آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از پساب‌های گوناگون صنعتی و بیماری‌های ناشی از آن‌ها که جهان امروز را تهدید می‌کنند، دانش بشر به سمتی پیش می‌رود تا جهانی پاک و سبز بسازد و از علومی استقبال و حمایت کند که این هدف را دنبال می‌کنند.

این دانشجوی رشته فرش دانشگاه هنر یاد آور شد: هدف من از انتخاب این موضوع برای پایان‌نامه این بود که رنگ‌زاهای گیاهی به ویژه نیل را در تولید فرش دستباف مجدد بررسی کنم.

ملا اظهار کرد: عوامل بسیاری در عدم استفاده از رنگ‌زای نیل طبیعی در تولید فرش دستباف دخیل است که از جمله قیمت بسیار بالای رنگ‌زای نیل طبیعی، وارداتی بودن این محصول، وابسته بودن قیمت آن به عوامل خارجی از جمله نرخ ارز، راحتی استفاده از نیل شیمیایی و …اشاره کرد. این عدم استفاده در شرایطی است که در برخی استان‌های جنوبی از جمله استان کرمان این گیاه کشت می‌شود.

وی گفت: در شرایطی که می‌توان از گیاه بومی نیل برای تولید رنگ‌زای طبیعی بهره برد، اگر با این دیدگاه حمایتی از این ماده رنگ‌زای طبیعی که کشور مستعد رشد آن است حرکت کنیم کشور خود کفا شده و در نتیجه عوامل خارجی که در افزایش قیمت رنگ‌زای طبیعی نیل دخیل هستند حذف می‌شود و هزینه و قیمت آن کاهش پیدا می‌کند.

دانشجو رشته فرش دانشگاه هنر بیان کرد: مطلوب‌ترین حالت برای هر طرح تحقیقاتی استفاده از نتایج حاصل از آن در راستای تعالی جامعه است. اگر نیازهای جامعه به خوبی شناسایی شود، اینگونه طرح‌ها می‌توانند کمک عمده‌ای به بخش‌های مختلف کشور از جمله بخش اقتصادی کشور کنند. از این رو در راستای اقتصادی کردن طرح مورد بحث، باید تحقیقات علمی – عملی بیشتری به منظور کاربردی کردن آن انجام پذیرد که این امر مستلزم حمایت سرمایه گذران بخش‌های دولتی و خصوصی از این نوع تحقیقات است.

او در ادامه افزود: فرش ایرانی، به دلیل رعایت فاکتورها و عواملی از جمله؛ استفاده از رنگ‌های مرغوب گیاهی و طبیعی، استفاده از مواد و متریال مرغوب و با کیفیت، طرح‌های اصیل با پشتوانه فرهنگی و… و. موفق به کسب هویت و برند ایرانی در بازارهای جهانی شده است. از این رو به منظور حفظ بازار و ارزش برند و جلوگیری از کاهش سهم بازار و تاثیر منفی آن بر متغییرهای اقتصادی، باید این عوامل به بهترین شکل و با چشم انداز ارتقاء و پیشرفت همچنان حفظ شوند.

وی تاکید کرد: تولید و استفاده از رنگ‌زاهای گیاهی در کشور از جمله نیل علاوه بر ایجاد اشتغال، به حفظ و ارتقاء جایگاه فرش دستباف ایرانی در بازار جهانی کمک می‌کند. حفظ هویت و برند فرش ایرانی نقش قابل توجهی در ایجاد فرصت‌های شغلی و در آمدهای ارزی دارد. به علاوه امروز استفاده از رنگ‌زاهای گیاهی در منسوجات، پارچه‌های خاص و به ویژه لباس نوزاد، موضوع تحقیقات بسیار مهمی است. در نتیجه توجه به تولید رنگ‌زاهای گیاهی بومی می‌تواند در موضوعات گسترده‌ای مورد مطالعه و استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

 

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.