به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر علی رودگر امروز در حاشیه ششمین مجمع اقتصاد فناوری نانو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خیلی از افراد دارای ایدههایی هستند، افزود: تبدیل ایده به کسب و کار یکی از چالشهایی است که استارتاپها با آن مواجه هستند. از این رو استارتاپهایی که بتوانند ایدههای خلاقانهای ارائه دهند، قادر به جذب سرمایهگذار هستند.
رودگر با اشاره به سرمایههای زیادی که در کشور انباشته شده است، ادامه داد: ولی در کشور به گونهای بسترسازی نشده که این سرمایهها به سمت استارتاپها هدایت شوند.
وی با تاکید بر اینکه هنوز برای سرمایهگذاران، سرمایهگذاری در حوزههای فناورانه جانیفتاده است، تاکید کرد: این امر بزرگترین چالشی است که استارتاپهای موجود در ایران با آن مواجه هستند.
این فعال عرصه استارتاپ با تاکید بر اینکه شرکتهای استارتاپی باید ایدههای خود را به درستی انتخاب کنند، ادامه داد: از سوی دیگر این شرکتها باید جایگاه محصولات خود را در بازارها پیدا کنند.
وی موفقیت در این حوزه را در گرو تولید محصولات مشتریپسند عنوان کرد و یادآور شد: در صورتی که استارتاپها بتوانند ساختارهای درستی را ایجاد کنند، قادر به جذب سرمایه خواهند بود.
رودگر با اشاره به مرگ و میر شرکتهای استارتاپی در ایران و جهان خاطر نشان کرد: بر اساس آمارها در سطح جهان ۹۰ درصد استارتاپها میمیرند و در ایران با توجه به آنکه دادههای دقیقی در این زمینه به ثبت نرسیده است، میزان مرگ و میر استارتاپها ۷۰ تا ۹۰ درصد برآورد میشود.
وی عدم تطابق ایده با بازار و مشتری را از علل عمده مرگ استارتاپها در کشور عنوان کرد و یادآور شد: این امر ناشی از بیاطلاعی این شرکتها نسبت به تبدیل ایده به محصول است، به این معنا که زمانی که ایدهها به محصول تبدیل شود، باید بسیار خلاقانه باشد و بتواند مشکلی را در جامعه حل کند.
وی اضافه کرد: از آنجایی که ایدههای ارائه شده از سوی استارتاپها چنین شرایطی را ندارند، سرمایهگذار تمایلی به سرمایهگذاری در این حوزهها را ندارد.
رودگر با تاکید بر اینکه تجاریسازی و بازاریابی محصولات دانشبنیان با محصولات معمولی متفاوت است، افزود: شرکتهای استارتاپی باید در گام نخست یک ایده مناسب داشته باشند و در گام بعد باید بتوانند سرمایهگذار خود را برای سرمایهگذاری بر روی ایده خود قانع کنند.
این بنیانگذار محلی برای حمایت از استارتاپها با تاکید بر اینکه منتورهای خوبی در ایران برای حمایت و هدایت استارتاپها وجود ندارد، ادامه داد: این امر موجب شده است تا این شرکتها نتوانند مدل کسب و کار خود را پیادهسازی کنند.
رودگر همچنین با تاکید بر اینکه شرکتهای استارتاپی برای رسیدن به سود به هشت سال زمان نیاز دارند، خاطر نشان کرد: اگر این شرکتها ایدههای خلاقانه داشته باشند، میتوانند اقدام به جذب مشتری و سرمایه کنند.
انتهای پیام