صفحه اصلی / اسلایدر / مجوز تولید پوششی برای قاچاق پوشاک
مجوز تولید  پوششی   برای قاچاق   پوشاک

«كسب‌وكار» از بي‌رغبتي برندهاي خارجي پوشاك براي توليد در ايران گزارش مي‌دهد

مجوز تولید پوششی برای قاچاق پوشاک

بازار پوشاك ايران آنقدر درگير مشكلات است كه شايد تاثيرات نوسانات نرخ ارز هم تفاوت زيادي براي آن نداشته باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار و صنعت پوشاک ایران به دلیل واردات بی‌حد و اندازه و قاچاق درگیر مشکلاتی شد و تا به امروز هم نتوانسته است راه‌حلی برای غلبه بر این مشکلات پیدا کند. کارشناسان بازار با تاکید بر اینکه اگر تصمیم جدی برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک گرفته نشود فاتحه این صنعت را باید خواند، معتقدند که در حال حاضر کف کارخانه مواد اولیه کافی وجود ندارد و هیچ کسی هم پاسخگوی این شرایط نیست.
در این باره مجید نامی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران معتقد است بازار پوشاک جایی برای گرانی ندارد و نیاز ارزی تولیدکنندگان باید تامین شود.
با توجه به نرخ تورم، نرخ ارز باید سالانه در طول یک روند منطقی با افزایش همراه شود، نه اینکه یک شبه شاهد افزایش ناگهانی قیمت ارز باشیم و فعالیت تمام بخش‌های تجاری و تولیدی با مشکل روبه‌رو شود. بازار پوشاک کشش افزایشقیمت را ندارد.
متاسفانه قدرت خرید مردم پایین است و تولیدکننده نیز نمی‌تواند افزایش قیمت را در دستور کار قرار دهد؛ بنابراین فقط از حاشیه سود خود کم می‌کند تا در بازار به حیات خودادامه دهد.
سالانه شاهد افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی هستیم و در کنار آن افزایش قیمت مواد اولیه، ماشین‌آلات، حقوق کارگران و تورم را نیز شاهد هستیم؛ بنابراین تولیدکننده نمی‌تواند با عدم افزایش قیمت به حیات خود ادامه دهد، حال در کنار این اتفاقات کاهش قدرت خرید مردم را نیز اضافه کنید و از وضعیت بازار مطلع شوید.
در شرایطی که یک چرخ صنعتی حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای تولیدکننده تمام می‌شود، تولیدکننده توان به‌روز کردن ماشین‌آلات خود را ندارد و مجبور است با تکنولوژی کهنه و قدیمی، چرخ تولید خود را بچرخاند. اسماعیل حاجی‌زاده، یکی از تولید‌کنندگان پیراهن مردانه در غرب استان تهران با اشاره به کیفیت مرغوب و مطلوب برخی از البسه و پوشاک ایرانی اظهار کرد: متاسفانه شرایطی در بازار حاکم شده که گویی تمامی لباس‌های ایرانی، بی‌کیفیت‌اند و این تلقی اشتباه و ویران‌کننده‌ای است که عرصه را برای فعالیت تولید‌کنندگان داخلی تنگ و محدودمی‌سازد.
وی افزود: هم‌اکنون بسیاری از تولیدات داخلی و ایرانی، با مارک‌های خارجی به فروش می‌رسند که اتفاقا از حیث کیفیت محصول از مرغوبیت خاص و ویژه‌ای برخوردارند و تولیدکنندگان ناچار‌ند برای فروش محصولات خویش، البسه ایرانی را با مارک‌ها و اتیکت‌های خارجی، ترکیه‌ای و… به فروش
برسانند. حاجی‌زاده اضافه کرد: به اعتقاد بنده، رسانه‌ها و دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی باید در راستای فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم تلاش هرچه بیشتری را مد نظر قرار دهند، زیرا رویه و روال موجود زیبنده کشوریهمچون ایران نیست. این تولید‌کننده البسه در غرب استان تهران گفت: پوشاک قاچاق نیز مزید بر علت شده تا بسیاری از تولیدکنندگان داخلی متضرر شوند و این پدیده در کنار رکود حاکم بر بازار، منجر به تعطیلی بسیاری از تولیدکنندگان فعال در سنواتگذشته شده است.امید آن می‌رود که دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئول، با تلاش هرچه بیشتر، عزم خود را در راستای حمایت از تولید‌کنندگان پوشاک داخلی و تشدید برخورد‌ها با قاچاقچیان البسه خارجی جزم کنند که یقینا در این ارتباط هر آنچه تولید داخلی حمایت شود، شاهد اشتغالزایی هرچه بیشتر در سایه یکی از سودآورترین صنایعتولیدی خواهیم بود.

۶۰ میلیون دلار قاچاق پوشاک در هشت ماهه اول سال جاری
مجید افتخاری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان پوشاک
تولید پوشاک در ایران به دلایل مختلفی که بارها به آنها پرداخته شده، دچار مشکلات زیادی است. بازار امروز درگیر مشکلات ارزی و اعتراض تولیدکنندگان به قاچاق بی‌رویه پوشاک شده که قاچاق پوشاک بخش مهمی از مشکلات را در بر می‌گیرد. درست است که قاچاق در بسیاری از صنایع کشور وجود دارد و واردات ضرر و زیان زیادی را بر تولیدکنندگان در هر حوزه‌ای وارد کرده؛ اما در حوزه پوشاک این ضرر و زیان صدها برابر است. متاسفانه در هشت ماهه اول سال جاری ۶۰ میلیون دلار قاچاق پوشاک داشته‌ایم که فعالیت را برای تولیدکنندگان بسیار سخت کرده است. امروز تمایل مردم برای خرید پوشاک خارجی بیشتر است و نرخ ارز هم که امروز بر قیمت مواد اولیه تاثیر گذاشته قیمت تولیدات داخلی را افزایش داده و خریداران را از خرید پوشاک داخلی منصرف کرده است. نوسانات نرخ ارز مزید بر علت شد تا صنعت پوشاک در کنار واردات و قاچاق توانایی ایستادگی نداشته باشد. امروز تولیدکننده برای خرید مواد اولیه درگیری‌‌های بسیاری را پیش رو دارد که برخی را از ادامه کار منصرف کرده است. در حال حاضر تامین مواد اولیه برای صنایع پوشاک کشور بسیار سخت شده است. با وجود تمام صحبت‌ها و مکاتبات هیچ گشایشی برای مواد اولیه واحدهای تولیدی به وجود نیامده و متاسفانه واحدهای تولیدی تا پایان سال مجبور به تعطیلی هستند.
همچنین سهم برندهای خارجی نیز در قاچاق پوشاک ثابت شده است. امروز بخشی از تامین کالا برای برندهای خارجی از طریق قاچاق انجام می‌شود. مقایسه حجم واردات با میزان فروش یکساله برندهای خارجی ثابت‌کننده تامین کالا برای این برندها از طریق قاچاق است. محصولات چند سال گذشته و از رده خارج‌شده برندهای خارجی در بازار ایران فروخته می‌شود و متاسفانه این پوشاک به صورت فله‌ای وارد ایران شده و به فروش می‌رسد.
این برندها ضعف بازار پوشاک ایران را متوجه شده‌اند و رغبتی برای تولید در کشور ندارند و اگر درخواست مجوزی هم داده‌اند که تولید را آغاز کنند، هدف‌شان پوشش و سرپوشی برای واردات قاچاق است. به عنوان نمونه تولیدکنندگان داخلی در زمینه کت و شلوار مردانه و مانتو به دلیل هزینه بالای سرمایه‌گذاری ناشی از تغییر متعدد و متنوع مدل‌ها، دچار کاستی‌هایی می‌شوند و به تبع برخی برند‌های خارجی با سوءاستفاده از این ضعف‌ها به تسخیر بازار پوشاک بچگانه، مجلسی زنانه و سایر انواع پوشاک مردانه اقدام کرده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

۳۴ درصد مردم از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند

به گزارش کسب و کار نیوز ، جعفر سالاری نسب گفت: سال گذشته تلاش کردیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.