صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / تبعات الحاق ایران به کنوانسیون برن در حال اجراست
تبعات الحاق ایران به کنوانسیون برن در حال اجراست

تبعات الحاق ایران به کنوانسیون برن در حال اجراست

رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: بررسی تبعات الحاق ایران به کنوانسیون برن یکی از طرح های در حال اجرای پژوهشگاه است.

به گزارش کسب و کار نیوز محمد سلگی روز سه شنبه در اولین همایش ملی حقوق نشر اظهارکرد: از حدود قرن ۱۵ که صنعت و دستگاه چاپ اختراع شد و تولید کتاب از حالت نسخه برداری قدیم حالت صنعتی و انبوه پیداکرد، بحث تولید کتاب در کنار بعد فرهنگی به یک مقوله تجاری و اقتصادی هم تبدیل شد.
وی افزود: تولید کتاب به عنوان یک تجارت از یکسو و از سمت دیگر با احتمال بهره برداری سوء از این مساله مطرح شد، چون وقتی وجهه اقتصادی یک موضوع مطرح می شود بحث تکثیر غیرمجاز و استفاده‌های سوء دیگر از این صنعت با آن همراه می‌شود.
سلگی گفت: بخصوص از قرن ۱۶ و ۱۷ وقتی که کتاب وجهه اقتصادی بیشتری پیدا کرد تکثیر غیرمجاز هم به موازات آن شروع شد و به تبع آن روش هایی برای مقاومت در برابر این سوءگیری و قوانین پیشگیرانه تمهید شد.
وی افزود: از جمله قانونی که در پارلمان انگلستان در قرن ۱۷ تصویب شد حق مالکیت معنوی و حق مولف است که قانون کپی رایت، حق نشر و حق طبع از جمله مولفه های آن به شمار می‌رود.
سلگی گفت: حق مولف حمایت قانونی از پدیدآورنده و ناشر اثر و جلوگیری از تکثیر غیرمجاز است که این حق نشر و مولف دو بعد مادی و معنوی دارد.
وی گفت: در ایران در سال۱۳۰۴ نخستین قانونی که به صورت رسمی اما ضمنی در مورد حق مولف مطرح شد بخشی از قانون مجازات عمومی بود که ملهم از قانون فرانسه، پیشگیری از دسیسه و تقلب در باب مولفان و مترجمان را در نظر گرفته بود.
وی افزود: در سال ۱۳۴۸ جدی‌ترین قانون مطرح شد که مستقل بود و قانون حمایت از حقوق مولفان مصنفان و مولفان نام گرفت.
سلگی افزود: در سال ۱۳۵۲ قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی تصویب شد و با گسترش نرم افزارهای رایانه ای و نشر الکترونیک در سال ۱۳۷۹ قانون حمایت از نرم افزارهای رایانه ای و در سال ۸۲ قانون حمایت از مالکیت فکری تصویب شد.
وی گفت: مساله ای که در این همایش نیز مطرح است الحاق به کنوانسیون های خارجی و بحث برن است که بحث پیوستن یا نپیوستن ان سالهاست مطرح می‌شود و مخالفان و موافقان زیادی دارند.
کنوانسیون برن یک معاهده بین‌المللی در خصوص حق تکثیر و حق مؤلف است که اولین بار در شهر برن در سوئیس در سپتامبر سال ۱۸۸۶ (شهریور ۱۲۶۵ شمسی) تصویب شد.
به گفته سلگی با گسترش فضای مجازی و ایجاد شبکه های مجازی و بحث نشر دیجیتال، مبحث بحث سوء استفاده از فایل و قراردادن آثار دیگران در شبکه‌ها مطرح شد که نیازمند بررسی بیشتر است.
وی ادامه داد: حجم گسترش شبکه های مجازی و بحث به خطر افتادن صاحبان آثار لزوم حمایت از آثار موجود در اینترنت را هم غیرقابل تردید کرده است.
وی گفت: مساله تکثیر و قاچاق غیرمجاز کتاب هم که در سالهای اخیر به شکل بی رویه ای بسط یافته و کارگروه ویژه ای با همکاری ارشاد و تشکل‌های نشر ایجاد شده و طی دو سال گذشته انجام وظیفه کرده اما نیازمند حمایت های جدی تر بویژه از سوی قوه قضاییه، ریاست جمهوری، نیروی انتظامی است چرا که تشکل های نشر به تنهایی نمی توانند در این مبارزه موفقیت خاصی پیدا کنند.
وی گفت: یکی از طرح های پژوهشگاه که در حال اجراست بررسی تبعات الحاق ایران به کنوانسیون برن است که در حال انجام است و مطالعاتی را نیز در خصوص ضوابط نشر شروع کرده و پژوهشگاه آمادگی خود را برای همکاری با تشکل ها برای این موضوع و برنامه های دیگر اعلام می دارد.
نخستین همایش ملی حقوق نشر با هدف راهکارهای حقوقی جهت استفاده از قوانین موجود و اصلاح لایحه حقوق مالکیت ادبی و هنری و تبیین جایگاه و رابطه حقوق نشر داخلی و کپی رایت صبح سه شنبه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات آغاز به‌کار کرد.
در این همایش قرار است قوانین جاری در حوزه حقوق نشر و آسیب شناسی آنها، حقوق نشر الکترونیک و فضای مجازی، پیشگیری از وقوع جرایم حوزه نشر و نیز ضوابط نشر و راهکارهای اجرایی آن با حضور کارشناسان، حقوقدانان و مقامات قضایی بررسی شود.
فراهنگ**۳۰۰۹** ۹۰۵۳

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.