صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / صندوق کارآفرینی سالانه به ۷۵ هزار نفر تسهیلات پرداخت می کند

معاون ساماندهی و توانمند سازی صندوق کارآفرینی امید کشور گفت

صندوق کارآفرینی سالانه به ۷۵ هزار نفر تسهیلات پرداخت می کند

صندوق کارآفريني اميد، بر اساس رويکرد جديدِ حمايت از کسب و کارهاي خرد بازارمحور ایجاد شده است و در حال حاضر به گفته معاون ساماندهی و توانمند سازی اش سالانه ۷۵ هزار نفر در کشور از تسهیلات اشتغالزایی این صندوق بهره مند می شوند.

مطابق مصوبه‌ شماره‌ ۳۰۴۱۶/۱۹۰۱ مورخ ۲۶/۲/۱۳۸۵ شورای عالی اداری «صندوق اشتغال، ازدواج و مسکن مهر امام رضا(ع)» از ادغام صندوق قرض‌الحسنه‌ توسعه‌ اشتغال روستایی و صندوق ازدواج جوانان در صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی ایجاد ‌شد لیکن بر اساس قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی مصوب ۲۲/۱۰/۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی، که اشتغال به عملیات بانکی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت هر عنوان و تاسیس و ثبت، تحت هر گونه تشکل، برای انجام عملیات بانکی، بدون دریافت مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را ممنوع کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شبستان، از آنجا که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در سال ۱۳۹۱ مبنی بر جلوگیری از فعالیت موسسات مالی و صندوق‏هایی که از اسم ائمه(ع) بهره می برند تغییر نام و بازنگری در نحوه پرداخت و جامعه هدف مورد حمایت صندوق، ضرورت یافت. در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ پس از بحث و بررسی الزامات شورای پول و اعتبار و بخشنامه بانک مرکزی، موضوع تغییر نام صندوق مهر امام رضا(ع) به تصویب هیأت امنا رسید و با صدور مجوز از سوی بانک مرکزی از این پس این صندوق با عنوان صندوق کارآفرینی امید به تداوم فعالیت می‏پردازد.

بنابراین گزارش، صندوق کارآفرینی امید، بر اساس رویکرد جدید حمایت از کسب و کارهای خرد بازارمحور با روش تأمین مالی خرد (micro finacing)، وظایف مهم و مغفول مانده ای را در زنجیره حمایت های دولتی از تولید در بخش خصوصی بر عهده دارد. برای تببین این نقش، لازم است با نگاهی گذرا به تلاش های همسو با تأسیس چنین نهادهایی در کشورهای همگن و روبه توسعه پرداخته شود.

این گزارش می افزاید: مأموریت صندوق کارآفرینی امید تجهیز سپرده های خرد مردم و تلفیق آن با اعتبارات دولت، شناسایی جوانان واجد شرایط، توانمندسازی آنان و کمک در ایجاد کسب و کارهای خرد کم سرمایه و کاربر با محوریت فعالیت های کارآفرینانه، نیازهای منطقه ای، توسعه کسب و کارهای IT محور؛ بر اساس شیوه های جهانی شبکه سازی کسب و کارهای بازارمحور نظیر خوشه ها و زنجیره های ارزش در کشور برای اطمینان از پایداری کسب و کارها و هدفمندی تسهیلات پرداختی است.

حال معاون ساماندهی و توانمند سازی صندوق کارآفرینی امید کشور خبر داده است که «سالانه ۷۵ هزار نفر در کشور از تسهیلات اشتغالزایی ۶٫۴ درصدی این صندوق بهره مند می شوند.» علی اصحابی در مراسم افتتاح طرح هدف توسعه اقتصادی در روستای قلعه محمد علی خان حسن آباد فشافویه توسعه مشاغل روستایی با هدف کسب و کارهای پایدار در مناطق کمتر برخوردار را از اهداف مهم صندوق کارآفرینی امید کشور عنوان کرد و افزود: «صندوق کارآفرینی امید کشور برای انجام بهتر ماموریت های خود تفاهم نامه مشترکی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور امضاء کرده تا تسهیلات با اولویت بوم گردی و طبیعت گردی و صنایع دستی به متقاضیان پرداخت کند.»

اصحابی افزود: «این صندوق با پرداخت تسهیلات از واحدهای تولیدی، کشاورزی، صنایع تبدیلی، فرش دست باف، شبکه های مجازی فروش، شبکه حمل و نقل و تقویت زیرساخت های گردشگری در روستاها حمایت می کند. تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در چارچوب اقتصاد مقاومتی، تاکیدات رهبر معظم انقلاب و برنامه ‌های دولت دوازدهم در اختیار جامعه هدف قرار می‌ گیرد. به طرح های اشتغالزای روستایی تا سقف ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات با بهره ۶ درصد پرداخت می شود.»

یادآور می شود: این صندوق در دولت یازدهم روش پرداخت تسهیلات خود را از خود اشتغالزایی انفرادی به کسب و کارهای مبتنی بر مدل های خطی، مرکب و منظومه ای تغییر داده است. همکاری با نهادهای تخصصی در شناسایی خوشه ها، زنجیرهای ارزش و برند، اعزام تولید کنندگان به دوره های آموزشی بین المللی و حضور در نمایشگاه های بین المللی از دیگر برنامه های این صندوق در سه سال گذشته بوده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.