صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی میو ه در چرخه دلالی
گرانی میو ه در چرخه دلالی

«كسب‌وكار» از دست خالي مردم و خروج ميوه از سبد خريد خانوار گزارش مي‌دهد

گرانی میو ه در چرخه دلالی

بازار ميوه از جمله بازارهايي است كه از گراني تاثير گرفته و اين گراني‌ ماه‌هاست كه ادامه دارد، بدون اينكه سازماني بخواهد نظارتي هرچند اندك بر آن داشته باشد.

 شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز هر سازمان و مسئولی خود را مقصر نمی‌داند و توپ را به زمین سازمان و مسئول دیگر پاس می‌دهد، غافل از اینکه این بی‌توجهی‌ها به خروج میوه از سبد خرید خانواده‌ها منجر شده است. نظارت بر بازار تعطیل شده است. هیچ کسی با وجود وظیفه‌ای که برایش تعریف شده، از بالا بودن قیمت میوه در بازار نمی‌پرسد؛ از ستاد تنظیم بازار گرفته تا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دیگر نهادهای نظارتی. مغازه‌دار حق خودش می‌داند که هر قیمتی که اراده کند را روی میوه‌ها برچسب بزند و خریدار مجبور است خودش را با شرایط سازگار کند. در این باره اما مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار گفت: تمام توان خود را برای کنترل قیمت اقلام موجود در میادین میوه و تره‌بار در جهت کاهش مشکلات معیشتی مردم به کار می‌گیریم.
عبدالحسین رحیمی، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار گفت: این سازمان تلاش خود را به کار گرفته است تا با ارائه خدمات هرچه بهتر و بیشتر در جهت کاهش بخشی از مشکلات معیشتی شهروندان نقش‌آفرینی کند. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴۴ میدان و بازار میوه و تره‌بار در ۲۱۴ محله ۲۲ منطقه تهران در تمام ایام هفته مشغول به کار هستند، تصریح کرد: امروز بسیاری از مردم در شرایط معیشتی سختی به سر می‌برند؛ ازاین‌رو خانواده‌هایی که سطح درآمد پایینی دارند نیز می‌توانند مایحتاج مصرفی خود را از میادین و بازارهای میوه و تره‌بار سازمان متناسب با بودجه‌شان تهیه کنند.
وزیر جهاد کشاورزی نیز درباره افزایش قیمت میوه در بازار گفت: در میوه‌های جالیزی مشکلی نداریم. قیمت سردرختی‌ها نیز اگر افزایش داشته است، دست دولت نیست. ضمن اینکه امسال به دلیل سرمازدگی ۱۱ هزار میلیارد تومان به سردرختی‌ها خسارت وارد شده است. محمود حجتی افزود: عرضه هلو، گیلاس، گردو و به طور کلی میوه‌هایی که گل بهاره داشتند، به دلیل سرمازدگی دچار مشکل شده‌اند؛ اما در میوه‌های پاییزی هیچ مشکلی نداریم.
شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز درباره عوامل افزایش قیمت میوه، تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت میوه و تورم اخیر، جو روانی در جامعه ناشی از اتفاقات اقتصادی و سیاسی اخیر است. شاعری افزود: هزینه حمل و نقل و نهاده‌های کشاورزی همچون کود و سم افزایش پیدا کرده و تلاطم قیمت ارز را هم طی چند ماه گذشته داشته‌ایم.
وی ادامه داد: همچنین سرمازدگی امسال خسارت ۸ هزار میلیارد تومانی به باغداران تحمیل کرده و هم‌افزایی این عوامل سبب افزایش قیمت میوه شده است. این عضو کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: بازار تابع عرضه و تقاضاست. امسال جهاد کشاورزی در تنظیم بازار خوب عمل نکرده و کمبود عرضه سبب بروز نابه‌سامانی در بخش میوه شده است. وی تصریح کرد: امسال شرایط اقتصادی خاصی پیش آمد و تولید به دلیل سرمازدگی کمتر شد که سبب افزایش قیمت‌ها شد، سال‌های گذشته هم دلال‌ها بودند؛ اما امسال عوامل دیگر در گرانی موثر بود.

مردم زیر بار خرید مانده‌اند
اکبر رودباری، فعال بازار میوه
به طور کلی بازار میوه را به حال خود رها کرده‌اند و این روزها اگر بتوان در این بازار حضور پیدا کرد، می‌توان مشاهده کرد که مردم با عدم تمایل و نارضایتی کامل در حال خرید میوه هستند. حال بماند که بسیاری از مردم که از نظر اقتصادی وضعیت مالی خوبی ندارند، حتی از خرید میوه به صورت دانه‌ای هم محروم شده‌اند. این صحبت‌ها به هیچ عنوان غیرواقعی و اغراق نیست و باید وضعیت مردم را برای خرید در بازار میوه از نزدیک مشاهده کرد.
سازمان‌های متولی به طور کلی نظارت بر بازار را تعطیل کرده‌اند و خود را درگیر گرفتاری‌های مردم نکرده‌اند. ماه‌هاست گرانی میوه ادامه دارد و البته هر روز شاهد هستیم که نرخ‌های جدید برای میوه‌ها اعمال می‌شود. ما فروشندگان هم از این قیمت‌ها ناراضی هستیم؛ چراکه مشتری هم تقصیر را از جانب ما می‌داند، در حالی که خود ما هم نمی‌دانیم این افزایش قیمت‌ها و چند نرخی بودن‌ها از کجا نشأت گرفته است. هر جای پایتخت که گذرتان می‌افتد، میوه‌ها نرخ‌های همان منطقه را دارند. با توجه به محل سکونت، قیمت‌گذاری‌ها متفاوت و باز هم دور از انتظار است. در میادین میوه و تره‌بار هر هفته یک میوه نایاب می‌شود و چاره‌ای برای این ماجرا اندیشیده نشده است.
دیگر همه به این موضوع آگاهی دارند که در حالی که حقوق‌های کارگری چند درصدی افزایش پیدا می‌کند، در مقابل اجناس چند برابر افزایش قیمت پیدا می‌کنند. مردم زیر بار خرید مانده‌اند و صدای‌شان را هم کسی نمی‌شنود. آیا این جای تعجب ندارد که در بازار شاهد چند نرخی بودن میوه هستیم و از ابتدای بازار تا انتهای آن هر مغازه برای فروش اجناس خود قیمتی را انتخاب کرده است؟

وجود واسطه‌ها و مشکلات حمل و نقل و نوسانات ارزی باعث گرانی میوه‌ شد
راضی نوری، نماینده مجلس
گاهی قیمت نهایی محصولات در بازار خارج از برنامه‌ریزی‌هایی است که انجام می‌شود. وجود واسطه‌های مختلف و مشکلاتی که در حمل و نقل ایجاد می‌شود و همچنین نوسانات ارزی
باعث گرانی میوه‌ها می‌شود.
دلالان از مزرعه گرفته تا رسیدن به دست مصرف‌کننده با این محصولات همراه هستند و از مزرعه تا میادین تره‌بار، داخل میادین تره‌بار، از میادین تا مغازه‌ها و همچنین در بخش تامین نهاده‌های کشاورزی همواره وجود دارند. مردم حق دارند میوه تولیدی در داخل کشور را به قیمت مناسب مصرف کنند؛ اما به دلیل عدم نظارت این مورد ممکن نیست. مجموعه‌های تولید‌کننده و عرضه‌کننده باید در یک جا متمرکز شوند تا نظارت بر آنها
آسان‌تر و دست دلالان کوتاه شود.
متاسفانه قیمت میوه با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، روز به روز افزایش می‌یابد و دلیل آن مشکلات در زنجیره تولید تا مصرف است که باید برای نظارت بر آن تمام دستگاه‌های مربوط هماهنگ شوند تا بازار به تعادل برسد و قیمت‌های چندنرخی هم اصلاح شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.