رحیم سرهنگی در مراسم روز جهانی کارآفرینی که در محل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاون وی گفت: دست یابی به آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق رهنمودهای رهبر انقلاب در خصوص اهداف چشم انداز به ویژه شعار سال ۹۷ مبنی بر حمایت از کالای ایرانی به عنوان راهبردی مهم در تحقق توسعه پایدار مستلزم تلاش همه جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی کشور است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، مدیرکل بهره وری نیروی کار و کارآفرینی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در شرایط اقتصادی موجود در چالش هایی نظیر تحریم یکی از مهمترین راهکارهایی که می توان در راستای سیاست های برنامه توسعه کشور با تکیه بر سرمایه عظیم نیروی انسانی متخصص، اهداف توسعه ای را پوشش دهد و مسیر گذار از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد دانش بنیان را تسهیل کند، کارآفرینی است.
این مقام مسئول با بیان اینکه کارآفرینان امروزه در عرصه جهانی به عنوان افراد خلاق، نوآور و مبتکر منشاء تحولات بزرگی در زمینه های صنعتی، تولیدی و خدماتی شده اند، تاکید کرد: جامعه کارآفرین کشور به مثابه چشمه های جوشان تولید ثروت و ارزش برای کشور هستند. در واقع کارآفرینی به عنوان عامل کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی شناخته شده است و باید بستر لازم برای رشد آن را نیز فراهم آوریم.
سرهنگی ادامه داد: از این رو برنامه ها و اقدامات موثری بر توسعه کارآفرینی از سوی دولت به ویژه دولت دوازدهم پیش بینی و اجرا شد به طوری که بر اساس آمار منتشر شده از شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸ با بهبود ۱۳ رتبه ای در میان ۱۳۷ کشور جهان از رتبه ۸۵ به ۷۲ ارتقاء یافته است. همچنین گزارش منتشر شده نشان می دهد رتبه کارآفرینی ایران در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) به ۱۱ رسیده است که در مقایسه با سال قبل ۳ رتبه بهبود یافته است. همچنین در این گزارش مشاهده می شود ارکان درک فرصت، پذیرش ریسک، شبکه سازی و پشتیبانی فرهنگی از گلوگاه های اساسی اکوسیستم کشور هستند و ارزش رشد مهارت کسب و کارهای نوپا نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.
وی بیان اینکه در سال ۲۰۱۸ ایران ۴.۷ بهبود امتیاز را در شاخص کارآفرینی تجربه کرده است و پنجمین کشور جهان در بهبود امتیاز در این شاخص محسوب می شود افزود: در این راستا دولت با معرفی کارآفرینان و موفقیت های آنان در مناطق مختلف به جامعه، ایجاد قوانین ورشکستگی منعطف، کاهش نگرش منفی افراد جامعه نسبت به شکست کارآفرینان و معرفی هرچه بیشتر ارزش های ایجاد شده توسط کارآفرینان در سطح جامعه، شبکه سازی و برقراری ارتباط بین اجزای اکوسیستم کارآفرینی کشور می تواند این گلوگاه ها را به فرصت تبدیل کند.
مدیرکل بهره وری نیروی کار و کارآفرینی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر رویکرد این وزارتخانه و جهت گیری سیاست های کارآفرینی در آن بر این اصول قرار داده شده است و بر اساس شاخص های کارآفرینی ایران، برنامه های مختلفی در هول محورهای شبکه سازی کارآفرینان، آموزش مهارت های کارآفرینانه در رده های سنی مختلف تحصیلی و حمایت و پشتیبانی از کارآفرینان خط شکن و پیشگام را در دستور کار قرار داده است. چرا که یکی از نقاط قوت کشور ما دارا بودن سرمایه انسانی نیرومند باتجربه و تحصیلکرده است که با حمایت از این افراد در جهت توسعه کارآفرینی می توانیم موجبات افزایش نوآوری، ارتقای سطح فناوری، افزایش تعداد ثبت اختراعات و ابداعات، تولید دانش فنی، ایجاد اشتغال و توسعه اس ام ای ها، تولید و توزیع درآمد در سطح جامعه و افزایش ثروت ملی را فراهم آورده و گام های بلندی را در جهت رشد اقتصادی برداریم.
وی با اشاره به اینکه هفته پایانی آبان ماه (نوامبر) به عنوان هفته جهانی کارآفرینی در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: این هفته فرصتی ارزشمند برای ترویج فرهنگ و روحیه کارآفرینی در میان اعضای اکوسیستم کارآفرینی کشور است.
وی ادامه داد: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سال ۹۴ با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی برای نخستین بار از طریق ادارات کل استانی نسبت به برگزاری هفته جهانی کارآفرینی برنامه های متنوع ترویجی را انجام داد که این برنامه ها حاصل از همکاری مشترک وزارت کار به عنوان پرچمدار توسعه کارآفرینی با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به عنوان بازوی اصلی توسعه فرهنگ کارآفرینی در کشور است.
وی تاکید کرد: هدف از این برنامه ایجاد هماهنگی بین بازیگران مختلف اکوسیستم کارآفرینی است و این هفته بهانه ای برای ترویج توسعه و گفتمان کارآفرینی بین اعضای اکوسیستم کارآفرینی کشور است.
وی افزود: نکته قابل تاکید این است که پیشبرد کارآفرینی موضوع گسترده و پیچیده ای است و اجرای موفق برنامه ها و اثربخشی حداکثری آنها منوط به وجود عزم ملی در کنار تعامل جمعی دستگاه های اجرایی است؛ همچنین بدیهی است برای تحکیم فرهنگ پشتیبان کارآفرینی در جامعه نمی توان تنها به برگزاری رویدادهای مختلف در هفته جهانی کارآفرینی اکتفا کرد. کارآفرینی نیازمند ایجاد یک جریان مشترک است و نقش رسانه ها نیز در توسعه کارآفرینی به ویژه در سهم درست جامعه از مفهوم کارآفرینی و همکاری با دانشگاه ها بسیار مهم است.
وی ضمن تقدیر از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و اقدامات موثر در توسعه کارآفرینی کشور گفت: امیدوارم با رفع مشکلات موجود شاهد توسعه بیش از پیش کارآفرینی و رونق صنعت و تحول اقتصادی در کشور باشیم و با بهره گیری از دستاوردهای زنان و مردان بزرگ تاریخ ایران زمین بتوانیم هدف بلند مدت خود را به رشد فرهنگ کارآفرینی در اقتصاد ایران معطوف سازیم و با شکوفایی هنر و خلاقیت جوانان، راه را برای حضور کشورمان در صحنه های بین المللی هم باز کرده و ایران را به جایگاه شایسته برسانیم.