صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / شرکت های دانش بنیان نگاه صادراتی داشته باشند
شرکت های دانش بنیان نگاه صادراتی داشته باشند

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور:

شرکت های دانش بنیان نگاه صادراتی داشته باشند

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور، تنها راه ورود و ماندگاری شرکت های دانش بنیان به بازارهای داخلی و خارجی، داشتن نگاه صادراتی و تلاش برای اخذ مجوزها و استانداردهای بین المللی دانست.

دکتر علی وطنی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان در کشور در آغاز راه هستند و با چالش ها و موانع مختلفی دست و پنجه نرم می کنند، یکی از این موانع را وجود چالش های قانونی و حقوقی دانست و گفت: در حقیقت وظیفه برطرف کردن این مشکل برعهده دولت و مجلس است که معاونت علمی در این راستا پیگیری های خود را تا رسیدن به حصول نتیجه انجام خواهد داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، وی با اشاره به زمان یکساله مجوزهای دانش بنیان به شرکت های ایده پرداز گفت: به هرحال مجوز هایی که داده می شود یکساله است و این بدان معنی است که این شرکت ها باید در یک زمان محدود ایده های خود را پرورش داده و یک نوآوری جدید ارائه کنند.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور یکی از دلائل اختصاص و درنظرگرفتن فرصت یکساله برای مجوزهای دانش بنیانی گفت: اگر این فرصت نباشد به طورحتم بسیاری از شرکت ها به تولید محصولات سنتی و تکراری روی خواهند آورد.
وی تاکید کرد:اگر می خواهیم حوزه دانش بنیان رقابتی ایجاد کنیم تنها راه آن حرکت در لبه دانش و دستیابی به فناوری های جدید و در سطوح بالاتر است.
وطنی ادامه داد: البته در این مسیر برخی شرکت ها با فناوری های جدید وارد می شوند و برخی نیز با کاهش قیمت و ارائه تسهیلات و خدمات پس از فروش وارد بازار رقابت می شوند.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه، مشکل چگونگی تامین تسهیلات مالی را یکی از موانع فعلی گریبانگیر شرکت های دانش بنیان در کشور دانست.
وی در ادامه همچنین، تنها راه ورود و ماندگاری شرکت های دانش بنیان به بازار جهانی را داشتن نگاه صادراتی و تلاش برای دریافت اخذ مجوزها و استانداردها بین المللی دانست و افزود: در غیر اینصورت این شرکت ها محکوم به شکست و حذف شدن از بازار هستند.
وطنی در عین حال عدم اشراف شرکت های دانش بنیان به علم بازاریابی و فروش را یکی دیگر از مشکلات مبتلا به شرکت های دانش بنیان در کشور عنوان کرد و گفت: بازاریابی در حقیقت یک علم است و هر شرکتی برای موفقیت باید از این علم بهره ببرد.
وی ادامه داد: امروز بسیاری ازشرکت ها محصولات حتی بسیار خوب و با کیفیتی تولید می کنند اما به دلیل عدم اشراف به علم بازاریابی و فروش و جدی نگرفتن مباحث این علم قدرت برند شدن ندارند و حتی پس از مدتی افت کرده و از سطح رقابت خارج می شوند.
وطنی با بیان اینکه، بهترین کفش های دست دوز در جهان در شهر تبریز تولید می شود، اصلی ترین دلیل ناتوانی در برند سازی این کفش در جهان و حفظ آنرا، عدم بهره گیری از علم بازاریابی، فروش و استفاده ازتجربیات شرکت های موفق در حوزه فروش و صادرات کشور دانست.
وی با اشاره به برند شدن فرش دستباف ایرانی در جهان با وجود تولید آن از سوی بافندگان کم سواد اما خوش ذوق اظهارکرد: به طور حتم وجود تجربیات بین المللی و بهره گیری از دانش فنی بازاریابی و فروش دست اندرکاران و برخی دیگر از شرکت های صادراتی موفق یکی از دلائل اصلی موفقیت کشورمان در بازار جهانی فرش است.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه یکی دیگر از دلائل اصلی عدم موفقیت شرکت های دانش بنیان را، جوانی و خام بودن دست اندرکاران این شرکت ها دانست و گفت: یک مسئله در شرکت های دانش بنیان آن است که آنها عمدتا از نسل جوان هستند و فاقد بسیاری از تجارب برای ایجاد مناسبات اقتصادی، سیاسی و حتی بین المللی هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.