صفحه اصلی / فرهنگی / موسیقی / تلاش برای حفظ موسیقی تمدن کهن ایران
تلاش برای حفظ موسیقی تمدن کهن ایران

تلاش برای حفظ موسیقی تمدن کهن ایران

پنجمین جشنواره موسیقی نواحی و آیینی ایران با محوریت موسیقی شمال ایران و دامنه های شمالی البرز از نهم تا سیزدهم آذر ماه در تالار رودکی برگزار می شودکه بخشی از تلاش برای حفظ و بایگانی موسیقی تمدن کهن ایران است.

به گزارش کسب و کار نیوز، نشست خبری پنجمین جشنواره موسیقی نواحی و آیینی ایران که آینه دار نیز نامیده می شود، روز دوشنبه با حضور احسان رسول اف و علی مغازه ای رییس و دبیر هنری این جشنواره و اصحاب رسانه برگزار شد.
فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران یا همان جشنواره موسیقی آینه دار، با هدف معرفی فرهنگ غنی و موسیقی پربار نواحی و آیینی ایران، در سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرده است. این جشنواره تا کنون طی چهار دوره برگزار شده و توانسته اساتید بزرگ موسیقی نواحی را کنار یکدیگر گرد آورد تا موسیقی غنیِ اصیل ایرانی را در فضایی خارج از مناطق خود به اجرا بگذارند.
الهام رسول اف رییس پنجمین جشنواره آینه داربا بیان اینکه این دور از جشنواره به موسیقی استان های گیلان، مازندران و گلستان می پردازد، گفت: ۶ گروه در این جشنواره در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ، ۱۰ تا ۱۲ آذر روی دو سانس در ساعت های ۱۸:۳۰ و ۲۱ اجراهای متنوعی خواهند داشت.
وی گفت که در واقع به هر استان دو سانس اجرا اختصاص داده شده است.
رییس پنجمین جشنواره آینه دار افزود: افتتاحیه این جشنواره روز جمعه ۹ آذر ساعت ۲۱ در تالار رودکی که همراه با برنامه ویژه مرور بر ۴ دوره آینه دار قبلی برگزار می شود، علاوه بر آن روز ساعت ۲۱ روز سه شنبه ۱۳ آذر ماه نیز اختتامیه جشنواره در تالار وحدت با تجلیل و بزرگداشت اساتید برجسته دامنه شمالی البرز در سه استان گیلان، مازندران و گلستان همراه خواهد بود.
رسوال اف اظهار داشت: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره، بایگانی مرجع از موسیقی تمدن بزرگ ایران است و امیدواریم تلاش های پنج دوره برگزاری به ارتقای فرهنگی و موسیقی کشور کمک کند.
رییس پنجمین جشنواره آینه دار همچنین توضیح داد که در این جشنواره بخش رقابتی معنا ندارد و چنین بخشی در این جشنواره نداریم چرا که نغمه ها و ریتم ها با هم متفاوتند و نمی توان بین آنها رقابتی به وجود آورد.
وی بر این نکته مهم نیز تاکید کرد که هر گونه کمک به موسیقی نواحی ایرانف یک امر فرهنگی است.
به گفته او، قیمت بلیت پنجمین جشنواره موسیقی نواحی و آیینی ایران حدود ۵۰ هزار تومان است و دانشجویان با ارایه کارت دانشجویی می توانند با نیم بها (۲۵ هزار تومان) اقدام به تهیه بلیت این اجرا ها کنند.
رسول اف ادامه داد: ما در حال برنامه ریزی برای انتشار این آرشیو غنی هستیم اما هنوز به تصمیم نهایی چگونگی این برنامه نرسیده ایم، اما این تلاش ۶ سال گذشته منتشر خواهد گرفت.
وی گردآوری و آرشیو موسیقی نواحی مختلف ایران را پروژه ای ملی توصیف وتصریح کرد: ما این کار را وظیفه عمومی خود می دانیم. و امیدواریم به زودی آرشیو ۵ دوره جشنواره اینه دار را به شکلی ارزشمند و در خور این اساتید در اختیار منتقدان و هنرمندان موسیقی قرار دهیم.
رسول اف این را نیز گفت که هنر این اساتید به دلیل اینکه به بخشی از زدگی روزمره آنها تبدیل شده به چشم نمی آید و بسیاری از آنها حتی از نبوغ و توانایی شگرف خوددر عرصه موسیقی اطلاعی ندارند و آن را عادی می انگارند.
علی مغازه ای دبیر پنجمین جشنواره موسیقی نواحی و آیینی ایران نیزبا اشاره به محور جشنواره با موضوع موسیقی شمال ایران و دامنه های شمالی البرز گفت: نمی توان در این جشنواره استان را در نظر گرفت به همین دلیل ما ایل های مختلف ایران را محور هر سال جشنواره قرار داده ایم.
وی گفت: هدف ما آرشیو موسیقی نواحی و ضبط اجراهای کهنسالترین راویان گونه های متعدد موسیقی ایران زمین است، چرا که اینها در حال از بین رفتند و دیگر دسترسی به آنها نخواهیم داشت. آنها ذخایر فرهنگی ما هستند و نباید در صیانت از آثار آنها تعلل کنیم.
مغازه ای گفت: در موسیقی ایران دماوندهایی در سراسر ایرانند که به یکباره غیب می شوند (اشاره به درگذشت آنها) و دیگر به آنها دسترسی نخواهیم داشت.
دبیر پنجمین جشنواره آینه دار گفت که این تلاش آنها برای آرشیو موسیقی ایران زمین در استمرار کار دیگر پژوهشگران و بزرگان موسیقی انجام می شود .
وی افزود: امسال جشنواره به موسیقی دامنه شمالی البرز از تالش، حوزه آستارا و شهرهای گیلان عبور می کند و وارد مازندران می شود، سپس استان گلستان را پوشش خواهد داد. از بخش جنوب استان گلستان تا علی آباد کتول موسیقی دامنه البرز است که به لحاظ فرهنگی، دارای ریشه و فرهنگ مشترک است
دبیر پنجمین جشنواره آینه دار توصیه کرد: اگر جامعه موسیقی ایران به موسیقی اقوام توجه کند می تواند ایده های بسیاری دریافت کند و از بسیاری امکانات متنوع این نوع موسیقی ها ها همچون ملودی های کهن و ریتم های پیچیده بهره ببرند.
به گفته وی، فستیوال آینه دار همچنین می تواند برای دانشجو که به دنیال کار پژوهشی و تحقیق در عرصه موسیقی ایرانی است، مفید باشد چرا که تحقیق ها و پژوهش ما اینجا گردآوری شده است.
مغازه ای اظهار داشت: در حال حاضر برخی گونه های موسیقی در حال تغییر هستند که ناچار به پذیرفتن این تغییرات هستیم، در حالی که رفتارهای موسیقایی انسان در گذشته بخشی از فرهنگ و هویت ما بوده و باید در حفظ و صیانت از آن کوشا بود.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نمی توان این فستیوال را در فضایی باز برگزار کرد، گفت: گونه هایی از موسیقی نواحی را می توان در فضای باز شنید همچون سرنا و دهل که ویژه فضای باز است اما تنبور را نمی توان در فضای باز گوش فرا داد.
فراهنگ**۹۰۱۲ ** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

محمدرضا شجریان با نوای «ربنا» به خاک سپرده شد

به گزارش کسب و کار نیوز،مراسم تدفین پیکر استاد محمدرضا شجریان صبح امروز در محدوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.