صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / پارک‌های علم و فناوری از ایده‌های نو دانشجویان حمایت می‌کنند

وزیرعلوم در حاشیه مراسم آغاز جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در مشهد:

پارک‌های علم و فناوری از ایده‌های نو دانشجویان حمایت می‌کنند

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری که روز گذشته در مراسم آغاز جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور حضور پیدا کرده بود در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون 43 پارک علم و فناوری در سطح کشور وجود دارند که در کنار مراکز رشد دانشگاهی از ایده‌های نو، توسعه اشتغال، کارآفرینی و ایجاد شغل‌های پایدار حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان اگر بعد از دانش‌آموختگی صاحب ایده و فکر جدیدی باشند که بشود در ادامه به اشتغالشان بینجامد یا قادر به تولید فناوری‌های مفید در صنعت باشد، هم مراکز رشد و هم پارک‌های علم و فناوری مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از بازار کار غلامی گفت: به طور معمول دانشگاه‌ها برای تحصیل دانشجویان و داوطلبان تحصیل، زمینه فعالیت را فراهم می‌کنند و خیلی درباره بحث اشتغال آن‌ها برنامه و وظیفه‌ای ندارند.

وی افزود: با اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاده است، یعنی تعداد دانش آموختگان دانشگاه‌ها زیاد شد و به تناسب تحصیلاتشان امکان اشتغال فراهم نبود، وزارت علوم طرحی را با عنوان «مهارت افزایی و اشتغال پذیری دانشجویان بعد از دانش‌آموختگی» تهیه کرد تا دانشجویان دانشگاه‌ها به هنگام تحصیل در کارگاه‌های آموزشی متناسب با رشته تحصیلی و مشاغلی که بعد از اتمام تحصیلات قرار است در آن‌ها مشغول کار شوند، شرکت کنند. پارسال این دوره اجرا شد و نتایج ارزیابی‌های آن نیز خوب بود.

وزیر علوم ادامه داد: آمار دقیقی از تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار در کشور نداریم اما چندی پیش در شورای ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور ۲گزارش در این‌باره ارائه شد. یک گزارش پیمایشی بود که وزارت علوم انجام داد و گزارش دیگر مبتنی بر پیمایش ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور بود. این هر ۲گزارش نشان می‌دادند در سطح کارشناسی به نسبت سایر دوره‌ها میزان بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی بیشتر است.

وی گفت: تعداد بیکاران دانش‌آموخته دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و به ویژه دانش‌آموختگان دوره‌های دکتری کمتر است. ظرف ۳سال اخیر تعداد دانش‌آموختگان دکتری بیشتر شده است و جذب آن‌ها که معمولا در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی صورت می‌گیرد نیز پایین آمده است بنابراین یک انباشت بیکاری در این طیف مشاهده می‌شود اما تعدادشان نسبت به کل دانش‌آموختگان دانشگاهی کشور کمتر از ۱۰ درصد است.

غلامی همچنین درباره تأمین ارز دانشجویان بورسیه وزارت علوم اظهار کرد: از باب تأمین ارز این دسته از دانشجویان مشکلی نداریم و با بانک مرکزی به توافق رسیده‌ایم اگرچه این کار مقداری به تأخیر افتاده بود ولی مشکل حل شد. در سال‌های بعد هم اگر لازم باشد که اعزام دانشجوی بورسیه به خارج صورت گیرد، انجام خواهیم داد و از این بابت مشکلی نداریم.

وی درباره شهریه دانشجویان افغانستانی در ایران هم گفت: دانشگاه‌های کشور برای پذیرش دانشجویان خارجی شهریه مصوب هیئت امنا دارند اما درباره دانشجویان افغانستانی به دانشگاه‌ها توصیه کردیم درباره شهریه این طیف که منبع درآمدشان در ایران است و از خارج از کشور برایشان پول نمی‌آید، مساعدت صورت گیرد.

وزیر علوم افزود: این مساعدت می‌تواند به این صورت باشد که آن‌ها شهریه خود را به ریال پرداخت کنند یا مقداری از شهریه‌شان تقسیط شود یا حتی اگر امکان داشت هیئت‌ امنای دانشگاه‌ها مبالغ شهریه را کاهش دهند تا دانشجویان افغانستانی که منبع درآمدشان ایران است، دچار مشکل نشوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.