صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / فلسفه، گشایش ذهن است
فلسفه، گشایش ذهن است

ابراهیمی دینانی:

فلسفه، گشایش ذهن است

غلامحسین ابراهیمی دینانی، در نشست رونمایی کتاب جدیدش، هستی واحد و وحدت هستی، درک فلسفی را گشودگی ذهن دانست و گفت: بسیاری از افراد اصطلاح فلسفی را بلدند اما «فلسفیدن» را نمی‌دانند، فلسفه انفتاح ذهن است.

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر دینانی، استاد فلسفه معاصر، انجماد فکری را به زندان ذهن تشبیه کرد و گفت: زندان ذهن که قفل شود، باز نمی‌شود و هیچ چیز بدتر از زندانی شدن در ذهن نیست، فلسفه ذهن را باز می کند و اجازه بسته شدن به آن نمی‌دهد، حتی علامه دهر اگر ذهنش بسته شود، هیچ نمی‌ارزد!
دینانی ادامه داد: جبرئیل عقل کامل است اما هیچ چیزی بر آن افزوده نمی‌شود، اما عقل انسانی هر روز افزون می شود و اگر دو لحظه بر او یک‌سان بگذرد، وای بر او!
وی افزود: ذهن باید منفتح باشد و هر لحظه با امور عالم روبه‌رو شود و تحمل شنیدن داشته باشد. دانستن باید به روز باشد و هر روز باید بیشتر و بیشتر بدانی، حتی اگر همه چیز را بدانی یک روز دانسته‌های ات کهنه خواهد شد و فلسفه خیلی دانستن نیست، حرف تازه داشتن است.
دینانی به آگاهی فلسفی اشاره و بیان کرد: ساده ترین حرف ها در فلسفه، پیچیده‌ترین است. اگر می خواهی دچار جمود نشوی، ذهنت را باز نگه دار، کنجکاو باش، حرف مخالف را تحمل کن و گفت‌وگو کن.
وی ادامه داد: شما خودتان با خودتان هم می‌توانید گفت‌وگو کنید، فکر کردن یعنی گفت‌وگو، من معتقدم حتی مونولوگ هم نوعی دیالوگ است، چون گفت و گو زمانی اتفاق می‌افتد که پرسشی وجود داشته باشد.
نشست رونمایی کتاب هستی واحد و وحدت هستی دومین نشست از مجموعه نشست‌های هفته کتاب کتابخانه ملی ایران است.
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، ویژه‌برنامه‌ای با نام «پنج شب، پنج کتاب، پنج شخصیت» را از شب گذشته آغاز کرد که رونمایی از کتاب جدید سیدمصطفی محقق داماد برنامه شب اول بود.
ادامه دارد…
فراهنگ ** م.ز ** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.