صفحه اصلی / فرهنگی / موسیقی / درخشش ستارگان موسیقی ایران در شب جشن استقلال لهستان
درخشش ستارگان موسیقی ایران در شب جشن استقلال لهستان

درخشش ستارگان موسیقی ایران در شب جشن استقلال لهستان

ارکستر نیلپر رویدادی که شاید بتوان آن را حلقه مفقوده کیفیت در ارکسترهای ایرانی دانست شنبه شب در تالار وحدت جشن صدمین سالگرد استقلال لهستان را گرامیداشت .

به گزارش کسب و کار نیوز، قبل از آغاز اجرای ارکستر، سرود ملی دو کشور ایران و لهستان پخش شد و پس از آن ویچک اونلت کاردار سفارت لهستان گفت:به نمایندگی از سفارت کشورم به شما خوش آمد گفته و سپاسگزارم همراه ما در این جشن ملی شرکت کرده اید. سر آغاز شعر سرود ملی کشور ما اینگونه است «لهستان نمیرد تا ما زنده ایم».
وی به فداکاری سربازان لهستانی در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: ایران جزو تنها کشورهایی بود که هرگز انحلال لهستان را به رسمیت نشناخت.
آغاز برنامه ارکستر نیلپر در این کنسرت، اجرای قطعات آلبوم «دیورتیمنتو» ساخته احمد پژمان، بنام های سوران، هنگام، شورش و‌ خوارزم بود. این اثر در اصل برای کوئینتت زهی نوشته شده که نیلپر آن را بارهبری نوید گوهری اجرا کرد.
«دیورتیمنتو» واژه ای ایتالیایی به معنی وقت گذرانی و ‌تفریح است که نیازی به ارکستر بزرگ هم ندارد. شاید انتخاب این نام از سوی پژمان برای چنین اثری که دارای پیچیدگی های خاص و دشواری های اجرایی است، خود نوعی شوخی با مخاطب باشد.
سه قطعه در فرم قدیمی ساخته آهنگساز نوگرا و فقید لهستانی هنریک گورتسکی از بزگترین هنرمندان معاصر موسیقی کلاسیک، بخش دیگری از اجرای ارکستر نیلپر در جشن صدمین سال استقلال لهستان به شمار می رود.
انتخاب این اثر گورتسکی با توجه به اینکه این هنرمند نوگرا با تلفیق موسیقی آوانگارد و موسیقی محلی لهستان به سبک خاص خود که در نگاه دیگر می توان به آن نام موسیقی نوین این کشور اتلاق کرد، در جشن استقلال لهستان نشان از نگاه خاص مدیر هنری ارکستر نیلپر و ریز بینی مارتینا کوسسای لهستانی دارد که مدتی است به عنوان رهبر میهمان و نوازنده با نیلپر همکاری می کند.
«اوراوا» ساخته ویچک کیلار نوازنده فقید پیانو و آهنگساز فقید لهستانی و یکی از سه هنرمند پیشرو موسیقی لهستان، سومین اثر اجرا شده توسط ارکستر نیلپر در این برنامه بود. کیلار خالق موسیقی فیلم دراکولای برام استوکر ساخته فرانسیس فورد کاپولا و فیلم پیانیست ساخته رومن پولانسکی نیز به شمار می رود.
در بخش دوم کنسرت ، ارکستر نیلپر با رهبر میهمان خود «مارتینا کوسسکا» در حالی پا به صحنه تالار وحدت گذاشت که توماس زاینتس نوازنده لهستانی پیانو به عنوان سولیست این ارکستر را همراهی می کرد.
در این بخش از برنامه شاهد اجرای کنسرتو برای پیانو و ارکستر شماره ۱ در (E minor)، اپوس ۱۱ اثر فردریک فرانسوا شوپن نوازنده برجسته پیانو و یکی از تاثیر گذارترین موسیقیدانان جهان در قرن ۱۹ بودیم.
شوپن تباری فرانسوی لهستانی داشت اما در تاریخ نام او بیشتر به عنوان موسیقیدانی لهستانی ثبت شده است. لقب مشهور این هنرمند رمانتیک شاعر پیانو است. این اثر در سه موومان آلگرو مائستوزو، رومنس / لارگو و روندو نوشته شده و به عقیده برخی از هنرمندان و ‌نوازندگان این قطعه از دشوارترین قطعات پیانو به واسطه لزوم برخورداری از غنای تکنیکی بالا برای نوازندگان است.
انتخاب دقیق و هوشمندانه رپرتواری زیبا که نشان از دقت بالای مدیر هنری نیلپر دارد در کنار اجرای بسیار زیبا و استاندارد ارکستر نیلپر که خود گواه توانمندی رهبران آن بود همه و همه دست بدست هم داده بودند تا اجرای ارکستر نیلپر در جشن استقلال لهستان را به یکی از زیباترین اجراهای موسیقی کلاسیک در چند سال اخیر تبدیل کند.
وجود ارکستری همچون نیلپر را می توان مثالی برای مدیریت اصولی و دقیق ارکسترها در ایران دانست. معیاری که چند سال است چراغ بدست در پی آنیم.
بر اساس این گزارش ، با وجود اینکه چند سالی است بصورت مستمر در ایران شاهد برگزاری کنسرت های متعدد توسط ارکسترهای سمفونیک، ‌مجلسی و … هستیم اما هنوز مخاطب ایرانی موسیقی با ساختارهای کلاسیک و ‌آکادمیک به مفهوم و کارکرد موومان ها در کنسرت ها آشنا نیست و هنوز هم شاهدیم که در پایان هر موومان بجای سکوت، مخاطبان اقدام به تشویق می کنند که این امر جز برهم زدن تمرکز نوازندگان و شنوندگان جدی موسیقی اثر دیگری ندارد و آنگاه که این تشویق ها به گوش آشنای هنرمندان خارجی حاضر در سالن برسد گواهی خواهد بود برسطح پائین آگاهی مخاطب ایرانی در مواجهه با موسیقی کلاسیک.
شبد**فراهنگ**ع.ا**۱۹۵۳**

همچنین مطالعه کنید:

محمدرضا شجریان با نوای «ربنا» به خاک سپرده شد

به گزارش کسب و کار نیوز،مراسم تدفین پیکر استاد محمدرضا شجریان صبح امروز در محدوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.