چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / خروج میلیاردی پوست خام از کشور
خروج میلیاردی پوست خام از کشور

«كسب‌وكار» از هجوم دلالان به بازار مواد اوليه صنعت چرم‌سازي و نساجي گزارش مي‌دهد

خروج میلیاردی پوست خام از کشور

به دنبال اتفاقاتي كه در بازار ارز افتاد، صنعت چرم كشور نيز دچار مشكلات بسياري شده است و زمينه حضور بيشتر دلالان در اين بازار فراهم شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز مشکلات تولیدکنندگان چرم از آنجایی شروع شد که سامانه نیما ارزی برای آنها اختصاص نداد و هجوم دلالان برای فروش مواد اولیه به تولیدکنندگان بیشتر شد. متاسفانه افزایش قیمت مواد اولیه و ورود بسیاری از کالاها و اجناس چینی موجب رکود در این صنعت شده است و مشکلات متعدد صنعت چرم بسیاری از واحدهای تولیدی را از گردونه رقابت خارج کرد. روند ناخوشایند افزایش نرخ دلار و پیامدهای نامطلوب آن بر صنایع تولیدی از جمله صنعت چرم‌سازی کشور موضوعی است که برای سیاست‌گذاران کشور جای تامل بسیار دارد. با توجه به این اتفاقات، افزایش نرخ ارز روند صادرات مواد اولیه صنعت چرم را از کشور تسریع کرده است. این در حالی است که اگر به جای صادرات مواد خام محصولات فرآوری‌شده چرمی صادر شوند در آن صورت ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور خواهد شد. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به ۳ مشکل موجود در صنعت چرم، دو راهکار برای بهبود وضعیت در این حوزه ارائه کرد. صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان فعال بخش خصوصی در حوزه صنعت چرم برای چاره‌اندیشی در جهت حل مشکلات مربوط به این حوزه، اظهار کرد: در این جلسه چالش‌های پیش‌ روی صنعت چرم، مشکلات موجود و مربوط به این حوزه و راهکارهای لازم جهت بهبود وضعیت بررسی و ارائه شد. وی با تاکید بر اهمیت صنعت چرم در کشور و نقش آن در ایجاد اشتغال پایدار، بیان کرد: در صنعت چرم ایران ۱۰۰ هزار نفر در واحدهای صنفی و ۱۵ هزار نفر در واحدهای صنعتی مشغول به کار هستند که مجموعا اشتغالی ۱۱۵ هزار نفری را ایجاد کرده است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره مشکلات موجود در صنعت چرم، گفت: کمبود آموزش‌های مهارتی مرتبط با مصنوعات چرمی، عدم وجود برند ملی و نبود شبکه توزیع پیشرفته مصنوعات چرمی در داخل و خارج کشور از جمله مشکلات موجود در این حوزه است. نجفی همچنین به راهکارهای ارائه‌شده برای بهبود وضعیت صنعت چرم اشاره کرد و گفت: اعطای تسهیلات کم‌بهره برای ایجاد ایستگاه‌های متمرکز، جمع‌آوری پوست خام و به‌روزرسانی ماشین‌آلات و تکنولوژی در چرم‌شهرها از جمله راهکارهای ارائه‌شده بود. به استناد آمارهای منتشرشده، تولید سالانه چرم سنگین در ایران ۶۰ میلیون فوت مربع، چرم سبک ۴۸ میلیون فوت مربع و چرم زیره ۴۶۸ تن اعلام شده است. همچنین در حال حاضر ۲۲۵ واحد تولید چرم در ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۲۰ واحد به تولید چرم سنگین، ۴۳ واحد به تولید چرم سبک، ۵ واحد به تولید چرم زیره و ۵۷ واحد به تولید چرم سبک و سنگین مشغول هستند.

تولیدکنندگان نیازمند مواد اولیه وارداتی هستند
علی‌اصغر رستم‌پور، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع چرم
صنعت چرم از آنجایی که می‌تواند ارزآوری خوبی داشته باشد، دارای اهمیت فراوان است؛ اما با توجه به اوضاع اقتصادی پیش‌آمده خرید پوشاک هم از اولویت خارج شده است و به دنبال آن محصولات چرمی هم از سبد خرید خانواده‌ها حذف شده‌اند. اینکه تولیدکنندگان چرم که در صنعتی بسیار مهم فعالیت می‌کنند از ارز نیمایی محروم هستند، جای تعجب دارد. به غیر از پوست که در داخل تهیه و تولید می‌شود تولیدکنندگان نیازمند مواد اولیه وارداتی هستند و به طور دقیق ۷۰ تا ۷۵ درصد مواد اولیه صنایع چرم وارداتی است و وقتی تولیدکنندگان نمی‌توانند ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما تهیه کنند، دچار مشکلات بسیاری بر‌ای ادامه فعالیت خود شده‌اند. دلالان هم از این فرصت استفاده کرده‌اند و با هجوم به بازار مواد اولیه، این مواد را با مبالغ بسیار بالا به دست تولیدکننده می‌رسانند و به همین دلیل گرانی بیش از حد در بازار مواد اولیه وجود دارد. به همین دلایل صنعت چرم و بازار صنایع چرمی در ادامه مسیر خود با رکود تورمی بیشتری همراه خواهد شد و کارخانه‌های آن نیز آسیب‌های جدی می‌بینند. بسیاری از فعالان به دلیل ناتوانی در تهیه مواد اولیه ناچار از کار کناره‌گیری می‌کنند و نمی‌توانند به کار ادامه دهند. با تمام این تفاسیر اکنون واقعی نبودن نرخ ارز موجب شده تا تولید برای تولیدکننده مقرون‌به‌صرفه نباشد و در واقع ثابت نبودن نرخ ارز بزرگ‌ترین مشکل سد راه تولیدکنند‌گان داخلی است که باعث شده خیلی از بازارها را از دست بدهیم.

فروش چند برابر گران‌تر مواد اولیه
اسماعیل محمدی، فعال بازار چرم
کافی است یک سر به بازار چرم بزنید، خودتان متوجه خواهید شد که روزانه حتی یک مشتری هم در برخی فروشگاه‌ها وارد نمی‌شود و آن دسته از فروشگاه‌هایی هم که چند مشتری دارند، فروشی نداشته‌اند و حضور این مشتری‌ها صرفا جنبه بازدید داشته است. مواد اولیه امروز به دست تولیدکننده نمی‌رسد و آنها ناچارند به سمت دلالان بروند؛ چراکه در غیر این صورت از تولید باز می‌مانند و درآمدی برای ادامه زندگی نخواهند داشت. دلالان هم از این فرصت استفاده کرده‌اند و با فروش چند برابر گران‌تر مواد اولیه عرصه را برای تولیدکننده تنگ کرده‌اند.
این در حالی است که این مواد در گمرک موجود است و باید به سرعت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. دلیل اینکه با وجود مواد اولیه در گمرک این کالاها ترخیص نمی‌شود، معلوم نیست و کم‌کاری در این زمینه توجیه‌ناپذیر است.
در سه ماه اخیر چرم طبیعی ۴۰ درصد گران شده و این در حالی است که دلالان از امکانات صادرات چرم استفاده کرده‌اند و آن را خام صادر می‌کنند. در این برهه از زمان دلالان از فرصت استفاده کرده‌اند و فروش پوست خام را در دستور کار قرار داده‌اند که افزایش نرخ ارز درآمدهای میلیاردی را نصیب آنها کرده است. همچنین عده‌ای تحت عنوان صادرات اقدام به جمع‌آوری پوست‌های خام اعم از سنگین و سبک کرده‌اند که این موضوع موجب کمبود مواد اولیه صنعت چرم‌سازی و به تبع آن افزایش قیمت در بازار داخلی شده است.
این در حالی است که تولیدکننده از کمترین امکانات هم برخوردار نیست. متاسفانه تولیدکنندگان نمی‌توانند ارز مورد نیاز را از سامانه نیما تهیه کنند و مشکلات زیادی هم در این رابطه به وجود آمده و هیچ تولیدکننده‌ای هنوز موفق به دریافت ارز از طریق سامانه نیما نشده است. امروز شرایطی وجود دارد که در سامانه نیما نمی‌توان به ارز دست یافت و با توجه به اینکه کشورهای زیادی مشتری کالاها و صنایع چرم ایران هستند، این مدل بی‌توجهی و اهمال در تهیه مواد اولیه جای بحث دارد.

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.