صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تولید نمایشگرهای کم مصرف با استفاده از گرافین
تولید نمایشگرهای کم مصرف با استفاده از گرافین

تولید نمایشگرهای کم مصرف با استفاده از گرافین

محققان هلندی راهکار جدیدی را برای ساخت نمایشگرهای الکترونیکی با وضوح تصویر بالاتر، نرخ فریم سریع تر و مصرف کمتر ابداع کردند که در آن از گرافین استفاده می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز از پایگاه خبری ساینس دیلی، نمایشگرهای انعکاسی مانند انچه که در کتابخوان های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد، انرژی بسیار کمی را مصرف می کنند اما سرعت یا وضوح تصویر موردنیاز برای پشتیبانی از فناوری های استاندارد مانند LCD یا OLED را ندارند.
اما محققان با استفاده از گرافین نوعی نمایشگر انعکاسی ساختند که در مقایسه با نمونه های موجود در بازار، نرخ فریم سریع تر و وضوح تصویر بالاتری دارد.
گرافین از صفحاتی به ضخامت یک اتم کربن با آرایش لانه زنبوری ساخته می شود. این ماده بسیار محکم، انعطاف پذیر، سبک و تقریبا شفاف بوده و یک رسانای عالی گرما و الکتریسیته محسوب می شود. به همین علت یک مولفه ایده آل برای سیستم های میکروالکترومکانینی (MEM) محسوب می شود.
به محض استفاده از گرافین در یک سیستم MEM می توان غشای موجود در نمایشگر را با استفاده از ورودی های الکتریکی و اپتیکی دستکاری کرد.
محققان با ترکیب قابلیت های مکانیکی، اپتیکی و الکترونیکی گرافین فناوری جدیدی موسوم به GIMOD را برای ساخت نسل جدید نمایشگرها توسعه دادند. در این نمایشگر، پیکسل ها متشکل از غشاهایی هستند که به صورت الکتریکی کنترل می شوند و نور سفید ورودی را منعکس می کنند. غشاهای گرافینی با سرعت هایی که برای چشم انسان قابل تشخیص نیست، سوسو می زنند.
محققان نمونه اولیه نمایشگرهای GIMOD را با وضوح ۲۵۰۰ پیکسل در اینچ تولید کرده اند. اکنون محققان در تلاشند تا چند استارتاپ را برای تجاری سازی فناوری GIMOD با هدف گیری بازار واقعیت مجازی راه اندازی کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
علمی (۶)**۹۲۵۹**۱۴۴۰

همچنین مطالعه کنید:

اقدامات اسنپ برای سفرهای خنک در روزهای گرم تابستان

به گزارش روابط عمومی اسنپ، تاکنون بیش از ۱۸ میلیارد تومان برای طرح‌های تشویقی اسنپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.