صفحه اصلی / اسلایدر / نوآوری و ارزش آفرینی در شبکه سنتی اصناف
نوآوری و ارزش آفرینی در شبکه سنتی اصناف

ابراهیم درستی، نايب‌رئيس اول اتاق اصناف تهران از برنامه های خود برای انتخابات اتاق اصناف ایران می گوید

نوآوری و ارزش آفرینی در شبکه سنتی اصناف

انتخابات هيات‌رئيسه اتاق اصناف ايران روز ششم آذرماه سال جاري برگزار خواهد شد و در حال حاضر كانديداهاي مورد نظر برنامه‌هاي خود را ارائه كرده‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز انتخابات سال جاری شاید به دلایل زیادی حائز اهمیت بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته باشد؛ چراکه به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور ضرورت دارد کسانی در این هیات‌رئیسه حضور پیدا می‌کنند، از مشکلات اصناف باخبر باشند. به عبارتی این افراد باید از دل اصناف انتخاب شوند تا حل مشکلات اصناف دغدغه اصلی‌شان باشد. واقعیت‌ این است که اصناف بزرگ‌ترین شبکه مویرگی کشورند که روزانه مورد مراجعه میلیون‌ها ایرانی هستند و ضمنا تامین و توزیع اصلی‌ترین مایحتاج مردم را هم بر عهده دارند. به همین دلیل است که هرگونه حسن رفتار و
سوء‌ رفتار آنها مستقیما بر بدنه جامعه تاثیر خواهد گذاشت و ازاین‌رو هیات‌رئیسه و رئیسی که بتواند از این ظرفیت‌ عظیم برای نشاط‌آفرینی، رونق و به‌ویژه آرامش و امنیت هرچه بیشتر روانی جامعه استفاده کند، نیاز مبرم کشور است. ‌به گزارش اتاق اصناف تهران، ابراهیم درستی که در حال حاضر نایب‌رئیس اول اتاق اصناف تهران است، یکی از کاندیداهای هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران است. وی در تشریح برنامه‌های خود تاکید زیادی بر استفاده از نیروی انسانی موجود در خانواده اصناف و تدوین سند راهبردی آن کرده است. به همین بهانه و به دلیل اهمیت این دو موضوع در چشم‌انداز اصناف گفتگویی را با وی انجام داده‌ایم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید.

در راستای اینکه شما کاندیدای انتخابات اتاق اصناف ایران هستید، آیا برنامه‌ای برای اجرا دارید و به صورت مدون برنامه‌ای را طراحی کرده‌اید که بتواند شعارهای شما را تحقق ببخشد؟
بله، ما چند ماهی است با کمک گروهی از مشاوران علمی و تخصصی در حوزه علوم استراتژیک و بحث‌های مدیریتی و حوزه اصناف در حال طراحی برنامه‌ای با عنوان «برنامه راهبردی اصناف کشور» برای ارتقا و توسعه کشور و اصناف هستیم و امروز خلاصه سند برنامه راهبردی اصناف کشور را ارائه می‌کنیم و دوستان مطمئن باشند که تمامی برنامه‌هایی که در این سند دیده‌ایم، در کشور و در حوزه اصناف اجرایی خواهد شد و قطعا کمک بزرگی به رشد و توسعه اصناف خواهد کرد.

آقای درستی لطفا درباره خود سند و نگاهی که در آن دیده شده است، توضیح بدهید.
با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت کشور از لحاظ اقتصادی دارای شرایط خاصی است، در نظر گرفته شده که تاکید سند برنامه راهبردی بر قابلیت‌هایی باشد که در حال حاضر در اصناف کشور وجود دارد و همچنین فرصت‌هایی که در کشور وجود دارد به صورت اساسی مد نظر قرار بگیرد و از طریق تبدیل این فرصت‌ها به برنامه‌های اجرایی بتوانیم رشد و ارتقای اصناف را ایجاد کنیم. تغییرات مدیریتی که هم‌اکنون در دولت داشته‌ایم، شرایط خاصی که در بخش ارز و تورم در کشور در مدت اخیر رقم خورده است، موجب شده که اصناف هم آسیب‌های جدی ببینند و ما برای اینکه بتوانیم این آسیب‌ها را از طریق متغیرهای ارزشمند دیگری که کمتر تا به امروز به آنها توجه شده، کمتر کنیم برنامه راهبردی اصناف را نوشتیم تا بدانیم که در رابطه با چه چیزی صحبت می‌کنیم و در این راستا سندی داشته باشیم که با توجه به آن هم‌قسم شویم تا وضعیت کشور و به ویژه اصناف را بهبود ببخشیم.

همان‌طور که مطلع هستید، برای نوشتن برنامه‌های راهبردی باید برای سازمان‌ها و جوامع درگیر ماموریت‌هایی را در نظر گرفت. شما چه برنامه‌ها و ماموریت‌هایی را برای اصناف و جامعه صنفی در نظر گرفته‌اید؟
با کمک مشاورانی که در انجام طرح حضور داشتند و با کمک گرفتن از مدیران اتحادیه‌ها و اعضای نخبه حوزه صنفی وضعیت فعلی اصناف را اعم از نقاط ضعف و قوت و فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کردیم و براساس آنها، ماموریت اصناف و اتحادیه‌های کشور را نوشتیم. در این ماموریت چند حوزه که به عنوان ارزشمندترین حوزه‌ها بود را مد نظر داریم. اول از همه بحث نوآوری و ارزش‌آفرینی در شبکه سنتی اصناف کشور است. دوم درباره تنظیم بازار و اشتغالزایی پایدار و تربیت سرمایه انسانی ماهر و متخصص صنفی است. یکی از موارد دیگر که در ماموریت‌های اصلی ما آورده شده، تامین سرمایه بنگاه‌های صنفی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای اصناف است. حمایت از تولید ملی و کمک به کاهش قاچاق کالا مورد تاکید است. همچنین در این ماموریت‌ها توسعه تجارت الکترونیکی و ایجاد استارت‌آپ‌های نوآور صنفی را داریم. ارتقای بهره‌وری اصناف، تسهیل فضای کسب‌وکار صنفی، بین‌المللی‌سازی و توسعه صادرات، رفع موانع قانونی و حقوقی توسعه کسب‌وکارهای صنفی، توسعه محیط‌زیست پایدار و اخلاق‌مداری، توسعه فرهنگی و ارتباط با رسانه‌ها از دیگر ماموریت‌هایی است که برای اجرای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. برای اینکه بتوانیم این ماموریت را به درستی انجام دهیم، یک‌سری برنامه‌ها را به عنوان برنامه‌های عملیاتی با توجه به استراتژی‌هایی که در این حوزه وجود دارد، در نظر گرفته‌ایم.

شما چه ارزش‌هایی را به عنوان ارزش‌های بنیادین و اصول اعتقادی- اخلاقی اساسی اصناف در نظر گرفتید؟
مهم‌ترین ارزش‌هایی که به عنوان ارزش‌های بنیادین در سند برنامه استراتژیک اصناف می‌توانیم داشته باشیم، این است که در ابتدا بحث نوآوری و کارآفرینی را در حوزه اصناف در نظر بگیریم. اخلاق‌محوری و ترویج فرهنگ کسب‌و‌کار حلال را به عنوان یکی از ارزش‌های اصلی در نظر گرفته‌ایم. همچنین پیشرو بودن در پیاده‌سازی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی جزو ارزش‌های بنیادین ما هستند. شبکه‌سازی و بازسازی سرمایه اجتماعی در اصناف، پیشگام بودن در اجرایی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده و حل مشکلات مالیاتی اصناف جزو مهم‌ترین ارزش‌های ما هستند. ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی و آماری و زیرساخت‌های آی‌تی جزو دیگر ارزش‌های اصلی است. بین‌المللی‌سازی اصناف و ایجاد توان صادراتی از ارزش‌های موکد است. یکی از ارزش‌های بسیار کلیدی که مورد تاکید من در انتخابات خواهد بود و ان‌شاءا… اگر بتوانم خدمتی را در اتاق اصناف انجام بدهم به آن جامه عمل خواهم پوشاند، حمایت از نیروی کار ایرانی و سرمایه انسانی مشغول در خانواده اصناف است. به نظر من در این حوزه می‌توان کارهای بسیار خوبی انجام داد و باید اصناف توجه خاصی به سرمایه‌های انسانی مشغول در واحدهای صنفی و مدیریت‌های مختلف صنفی داشته باشند.

آقای درستی با توجه به این نکته که قرار است برنامه‌های خوبی را برای سرمایه‌های انسانی داشته باشید، لطفا توضیح بیشتری درباره این ارزش مورد تاکید بدهید.
در دنیای امروز مدیرانی موفق هستند که بتوانند تمرکز و عمده پتانسیل خود را در به‌کارگیری افراد داشته باشند. به همین دلیل ما هم در برنامه‌ای که برای اصناف در نظر گرفته‌ایم، در نظر داریم قدر استعدادهایی که در واحدهای صنفی در مدیریت‌ها وجود دارد را بدانیم و شایسته‌سالاری داشته باشیم و بتوانیم با شناسایی و غربالگری استعدادهای درستی که در واحدهای صنفی وجود دارند و توانمند‌سازی آنها از طریق آموزش و پرورش و تربیت نیروی متخصص و ماهر کمک کنیم که خود این افراد باعث توسعه اصناف کشور شوند. در حال حاضر در دنیا شرکت‌ها و سازمان‌هایی موفق هستند که نیروی انسانی خلاق‌تر، باهوش‌تر و با فرهنگ بالاتری دارند. به همین دلیل اصناف هم اگر خواستار دستیابی به موفقیت است، مهم‌ترین سرمایه‌ای که باید به آن تکیه کند سرمایه انسانی است. هرچقدر هم که پول وارد اصناف شود؛ اما اگر سرمایه‌های انسانی را فراموش کنیم و این سرمایه به دست اشخاص ناشایستی باشد که نمی‌توانند بودجه‌ها را تنظیم و خرج کنند، موجب رشد و توسعه اصناف نخواهیم شد. بنابراین سیاست و رکن مهم برنامه‌ها پرداختن به نیروی انسانی است. همان‌طور که حتما توجه کرده‌اید، بنده از لفظ منابع انسانی استفاده نمی‌کنم، از نیروی انسانی استفاده نمی‌کنم و تاکید من این است که ما سرمایه‌های انسانی بسیار ارزشمندی در اصناف داریم که این را به عنوان سرلوحه اصلی کار خود قرار داده‌ایم و حتما در ارزش‌های اصلی بنیادین به دنبال این هستیم که وضعیت سرمایه‌های انسانی را بهبود ببخشیم و با استفاده از آنها تصویر بسیار روشنی را برای آینده اصناف رقم بزنیم.

شما در صحبت‌های قبلی خود در رابطه با بحث تصویر آینده اصناف صحبت کردید. چشم‌اندازی که شما در برنامه راهبردی‌تان دیدید، چیست؟ به عبارت دیگر اصناف را به چه شکلی در نظر گرفته و ترسیم کرده‌اید؟
اگر اجازه دهید قصدم این است که در رابطه با خود این چشم‌انداز صحبت کنم. چشم‌انداز را براساس چند مورد نوشته‌ایم. یک آنکه براساس تحقق چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و دیگری بحث سند استراتژی ۲۰۲۰ است. یکی از اسناد بالادستی ما سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و یکی از اسناد دیگری که برای ما مهم است، قانون نظام صنفی است که در چارچوب این اسناد ما اصناف ایران را اصنافی در نظر گرفته‌ایم که شبکه توزیع چابک، بهره‌ور، شفاف و نوآور و موثر در بازار داخل کشور خواهد داشت که با تکیه بر سرمایه‌های انسانی متعهد، متخصص و ماهر، استانداردهای محیط‌زیست و بهره‌وری در تمام واحدهای صنفی کشور را با استفاده از نوآورترین و پیشرفته‌ترین سیستم توزیع و صنفی در سطح منطقه ایجاد خواهد کرد و ضمن تاثیر روزافزون بر کاهش قاچاق و حمایت از تولید ملی کشور همچنان نقش پیشرو در امور فرهنگی و اجتماعی کشور همچون گذشته خواهند داشت.
بسیار عالی. ممنونم از توضیح کاملی که در حوزه چشم‌انداز اصناف داشتید. لطفا درباره اهداف اصلی‌ که اصناف در حوزه اقتصاد کلان کشور دنبال می‌کنند، توضیح بفرمایید.
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که ما داریم، حضور در برنامه‌های توسعه و ارکان اصلی تصمیم‌گیری اقتصادی و کسب‌وکاری کشور است. هدف دیگری که بسیار مهم است حضور در نظام آماری کشور و داشتن سازکار و سیستمی برای اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد اصناف در سطح کشور است. یکی از اهداف دیگر بحث کارشناسی در مجامع آموزشی، علمی و دانشگاهی کشور در راستای توسعه سرمایه انسانی است. همچنین یکی دیگر از اهداف اصلی ما نقش‌آفرینی در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور و پیشرو بودن در این نقش‌آفرینی است. نوین‌سازی کسب‌وکارهای اصناف و ارائه مدل‌های جدید کسب‌وکار نیز از دیگر اهداف است. همچنین توسعه محیط‌زیست پایدار و توجه به شاخص‌های بهره‌وری در توسعه اصناف کشور مد نظر است. ایجاد درآمد پایدار از طریق توسعه درآمدهای بین‌المللی و توسعه صادرات هم از دیگر اهداف مهم ماست. ارکان اصلی برنامه‌ها هم ایجاد اشتغال پایدار و توجه خاص به سرمایه‌های انسانی حوزه اصناف است.

خیلی ممنون بابت توضیحات کاملی که در رابطه با اهداف اصناف ارائه کردید. برای اینکه بتوانید به این اهداف دست پیدا کنید، بیشترین برنامه‌های اجرایی که برای این کار در نظر دارید، چه مواردی است؟
یکی از برنامه‌های مهم اجرایی که در این حوزه داریم بحث ساماندهی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای و ارتقای تکنولوژی نظام توزیعی و استفاده از بحث فرانچایز برای بهینه‌سازی نظام توزیع است. از دیگر برنامه‌های کاربردی که قرار است انجام شود، بحث ایجاد خوشه‌های تولیدی صادرات‌محور و صادرات‌گراست که باید سعی کنیم اگر تولیدی انجام می‌شود براساس بازارهای کشور باشد. بحث ارائه خدمات پس از فروش و ساماندهی برندها براساس ارائه خدمات پس از فروش را مورد توجه داریم. همچنین تحقق خواسته‌های مشتریان از مواردی است که در این حوزه به عنوان برنامه‌های عملیاتی داریم. همچنین یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی بحث بازنگری در نحوه خدمات و استانداردسازی براساس نیاز مشتریان خارج از کشور است. از برنامه‌های دیگر ارتقای بهره‌وری با رویکردهای جدید نسبت به بهبود بهره‌وری کل اصناف و فرهنگ‌سازی در‌ این حوزه است. همچنین بحث اصلاح نظام مدیریت و ساختار اصناف براساس تولید ارزش‌افزوده برای اعضای صنفی است. بازنگری در قانون نظام صنفی براساس مبانی توسعه اقتصادی، همچنین ایجاد نظام آماری منسجم برای دسترسی ذی‌نفعان اصناف به اطلاعات و آمار درست جزو برنامه‌های بسیار مهم است. یکی دیگر از برنامه‌های بسیار مهم بحث ایجاد کمیته‌های مشورتی تخصصی با حضور کارشناسان و مشاوران حرفه‌ای در کنار زبده‌های تخصصی اصناف برای تحقق راهکارهای اتاق فکر است.

آقای درستی اگر شما عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران شوید، در خود اتاق هم تغییراتی ایجاد خواهید کرد؟
بله حتما، به نظر بنده یکی از مهم‌ترین ذی‌نفعانی که در حوزه اصناف وجود دارد، خود اتاق اصناف ایران است که احتیاج به تغییراتی در ساختار و نوآوری در ارائه فرایندها دارد. یکی از نکات دیگری که باید در اقدامات توسعه‌ای اتاق اصناف مدنظر قرار بگیرد، بحث توسعه سرمایه انسانی اتاق اصناف است که ان‌شاءا… بتوانیم با تکیه بر علم و دانش روز و استفاده از مشاوران تخصصی، تغییرات خوبی را با توجه به رقابتی که در دنیا و کشورمان است، در اتاق اصناف ایجاد کنیم. مورد آخر هم که همیشه تقاضا و بازخواست اصناف را داشته، بحث شفافیت اقتصادی و ارائه گزارش و آمار و قابل ارزیابی کردن فعالیت‌های مدیران و هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران است که من تلاشم این است که حتما در فهرست برنامه‌های اصلی قرار بگیرد.

با تمام این توضیحات شما فکر می‌کنید مهم‌ترین نکاتی که در سند راهبردی اصناف کشور وجود دارد، چه مباحثی است و توصیه نهایی شما برای سایر گروه‌ها و افرادی که در این انتخابات شرکت کرده‌اند، چیست؟
همان‌طور که اشاره کردم، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت و ارزشمند است، بحث سرمایه‌های انسانی است که در اصناف وجود دارد. من تاکید خود را بر استفاده از این سرمایه‌ها خواهم گذاشت و مباحث آی‌تی و به‌روز‌سازی مدل‌های کسب‌وکار اصناف از کارهای بسیار مهم دیگری است که باز هم روی آنها تاکید می‌کنم. دیگر موضوع مهمی که در این زمینه وجود دارد، موضوع کاهش قاچاق و توسعه محیط‌زیست پایدار است که مورد توجه قرار خواهد گرفت. من و گروه مشاورانم تلاش کرده‌ایم که در اصناف بافتی را ایجاد کنیم که این بافت خودش منجر به این شود که هر کدام از نهادها و افرادی که در اصناف حضور دارند، بتوانند بهره‌ور‌تر شوند و زیرساخت برای‌شان فراهم شود تا بتوانند نهایت قدرت و پتانسیل خود را نشان دهند و ان‌شاءا… با یاری آقا امام زمان و در سایه رهبر معظم انقلاب بتوانیم با همت دولت و مجلس محترم و قوه قضائیه و سایر نهادهایی که به نحوی دست‌اندرکار هستند در حوزه اصناف این برنامه‌ها را با حمایت آنها، مردم و خانواده اصناف اجرایی کنیم و موجب سربلندی اصناف شویم؛ چراکه اصناف شایسته جایگاه ارزشمندتری هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.