صفحه اصلی / اقتصادی / علل کاهش نرخ ارز بعد از ۱۳ آبان چه بود؟
علل کاهش نرخ ارز بعد از ۱۳ آبان چه بود؟

علل کاهش نرخ ارز بعد از ۱۳ آبان چه بود؟

بالا رفتن یا پایین آمدن نرخ ارز در بازار را عواملی ایجاد می‌کنند و دولت با کنترل خود می‌تواند در پایین آمدن نرخ ارز تاثیر داشته باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، بالا رفتن یا پایین آمدن نرخ ارز در بازار را عواملی ایجاد می‌کنند و دولت با کنترل خود می‌تواند در پایین آمدن نرخ ارز تاثیر داشته باشد، به همین سبب دولت با عدم کنترل در بازار و اخذ تصمیمات ناصحیح می‌تواند سوداگری سوداگران را افزایش و عرصه را برای افزایش نرخ ارز باز کند.

اصرار دولت برای ایجاد ارز مرجع در نرخ ۴۲۰۰ تومان و اعطای سهمیه به برخی واردکنندگان یکی از اشتباهات بزرگ دولت بود که دامنه را برای افزایش رانت و سوداگری باز کرد.

علت دیگر قاچاق ارز به خارج کشور و استفاده از دستگاه‌های پوز برای تسویه حساب‌های قاچاق بود که بانک مرکزی با اعمال محدودیت ۵۰ میلیونی در هر تراکنش توانست قیمت‌ها را به صورت ویژه‌ای کنترل کند و بعد از ۱۳ آبان و آغاز تحریم‌های آمریکا قیمت ارز کاهش را در بازار نشان داد.

بانک مرکزی با اعمال محدودیت در انجام تراکنش‌ها و الزام بانک‌ها به رعایت سقف تراکنش کارت‌خوان‌ها، توانست تبدیل ارز در مرز، یا به عبارت بهتر قاچاق ارز را کنترل کند.

مطابق دستورالعمل بانک مرکزی که پیش از این در مورد سقف تراکنش‌ها به ویژه تراکنش کارت خوان‌ها ابلاغ شد، آثار این اقدام سنجیده در کاهش قابل توجه نرخ انواع ارز و سکه در روز‌های گذشته خود را نشان داد.

همین اقدام بانک مرکزی به سرعت اثرات محسوسی در بازار ارز داشت و از ۲۰ آبان نرخ دلار و یورو به ترتیب ۱۷۰۰ تومان و ۲ هزار تومان کاهش یافت.

به نظر می‌رسد با تداوم این روند نرخ ارز در سطوح پایین تری مثل کانال ۱۰ هزار تومان در بازار به تعادل برسد. البته خارج شدن نوسانات ارزی از تاثیرات هیجانی و شکل گیری ثبات در روند کاهشی نرخ ارز که به تدریج خود را بر بازار تحمیل می‌کند، انتظار تداوم روند کاهشی کاملاً طبیعی است.
علل کاهش نرخ ارز بعد از ۱۳ آبان چه بود؟/ چند گام مهم و اساسی که باید زودتر انجام می‌شد
علت دیگر کاهش ارز کنترل جو روانی جامعه بود دشمن با جنگ رسانه‌ای عظیم با کمک کانال‌های معاند و شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی برخی از سایت‌ها و رسانه‌های داخلی توانست با ایجاد شایعه افزایش قیمت در مردم و فعالان اقتصادی ولع خرید ارز را ایجاد کند و با افزایش تقاضا دلار را به بالای ۲۰ هزار تومان هم برساند، ولی با اتحاد دولت و قوه قضائیه و رسانه‌های اثرگذار داخلی این جو کنترل و جنگ روانی دشمن نیز از بین رفت.

آزاد کردن ورود ارز و طلا به کشور و سختگیری خروج ارز از کشور عامل دیگری بود که کاهش نرخ ارز را در بازار به دنبال داشت.
بازگشتن ارز صادراتی پتروشیمی ها، آزادی عمل بیشتر به صرافی‌ها برای فروش ارز کنترل شده عوامل دیگری بود که باعث کمتر شدن دلالان در این عرصه شد.

علت دیگر نیز برخورد با شبکه‌های قاچاق سازمان یافته ارز و متلاشی کردن آنان و اعدام سلطان سکه بود که به سواستفاده گران هشدار داد که اگر بخواهند آرامش و امنیت اقتصادی ایران را به هم بزنند به سختی با آنان برخورد خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.