صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / رئیس بنیاد سینمایی فارابی: شفافیت، سیاست ماست
رئیس بنیاد سینمایی فارابی: شفافیت، سیاست ماست

رئیس بنیاد سینمایی فارابی: شفافیت، سیاست ماست

علیرضا تابش رییس بنیاد سینمایی فارابی بارها در صحبت ها و نشست ها اعلام کرده که شفاف سازی و استاندارد سازی، آب حیات اقتصاد ایران است. در کنار این صحبت ها، این سوال مطرح می شود که این بنیاد در راستای شفافیت و برای نفس کشیدن اقتصاد چه کارهایی انجام داده است؟

این که شفافیت خوب است و باید در تمام نهادها و زیرمجموعه های ریز و درشت کشور از آن استفاده کرد را همه می دانیم. اما چرایی شفافیت در مجموعه ای مانند سینما می تواند بعد تازه ای از شفافیت را نشان دهد.
تابش در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: به طور کل باید بگویم سیاست ما مدت هاست به سمت شفافیت حرکت کرده است، تمام نهادها هم باید به همین سمت بروند. بنیاد سینمایی فارابی نیز در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به موضوع شفاف سازی در مقایسه با سایر موسسات فرهنگی پیشتاز بوده است. یکی از سیاست‌های سازمان که می‌توان به عنوان یک سیاست بنیادین به آن اشاره کرد «شفاف سازی» در اعلام حمایت‏هاست که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ فهرست حمایت‌های این سازمان که حاوی اطلاعات پرداخت به پروژه‌های سینمایی از ابتدای سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ و در بر گیرنده کیفیت پرداخت و قرارداد شامل تسهیلات، مشارکت، ساخت و خرید حقوق بود را منتشر شد.
وی در ادامه گفت: ما با انتشار این لیست می خواستیم اعلام کنیم به هیچ وجه نمی خواهیم حمایت‏ها در بنیاد سینمایی فارابی به صورت پنهانی باشد، این شفاف‌سازی کمک می‌کند اهالی سینما، رسانه ها و سایر مخاطبان بدانند چه پروژه‌هایی از حمایت‏های فارابی بهره‏مند شده‏اند. زمانی که فارابی اولین قدم را به سمت شفافیت برداشت، نهادهای دیگر مانند سینمای جوان، سینمای مستند و بسیاری از مراکز سینمایی دیگر نیز به همین سمت و سو رفتند.
شفاف سازی در بنیاد سینمایی فارابی به همین لیست ختم نمی شود، آن ها در نظر دارند لیست های متعددی را در ادامه فرآیند شفاف سازی منتشر کنند: «بنیاد سینمایی فارابی به زودی فهرست حمایت‌های سال جاری خود را نیز اعلام می‌کند که این امر نشان از جدیت ما در امر شفاف سازی دارد. در مرحله بعد، فهرست حمایت های بنیاد به پروژه های سینمایی در دهه ۸۰ منتشر خواهد شد.»

**فروش آنلاین فیلم به سراسر دنیا
علاوه بر اعلام لیست حمایت ها، فناوری در یک سمت و سوی دیگر نیز به کمک سازمان فارابی آمده است: «موضوع فروش آنلاین فیلم ها همچنان بیشتر منوط به مذاکرات مستقیم در بازارهای فیلم است و همین مسئله دلیل رونق و اهمیت بازارهای فیزیکی (از قبیل کن، برلین و…) در جهان است، اما در دو عرصه بازاریابی و پخش، امکانات آنلاین تأثیری انکارناپذیر داشته است. به این معنا که از یک سو، ارسال اطلاعات و نسخ بازبینی در امر بازاریابی، معرفی و تبلیغ محصولات به شدت تسهیل شده و از سوی دیگر، پخش اینترنتی فیلم ها در قالب‌های گوناگون، ظرفیت‌هایی نوین را برای ارتباط با مخاطبان فراهم کرده و زمینه‌هایی جدید را در عرصه فروش حقوق محصولات موجب شده است. در حال حاضر این امکان وجود دارد فیلم‌های سینمایی که پخش بین‌المللی آن ها توسط بنیاد سینمایی فارابی و در معاونت بین الملل بنیاد انجام شده به صورت آنلاین عرضه شوند. به هر حال عرضه فیلم‌ها در بخش بازاریابی، بازرگانی و فروش فیلم‌ها در بستر اینترنت یکی از موضوعاتی است که در دنیا در حال انجام است، طبعاً تمام پخش کنندگان حرفه ای و موثر فیلم‌های ایرانی از چنین ظرفیت ها و امکاناتی، کم و بیش بهره می برند.»

**بخش انگلیسی زبان سایت
وی در ادامه با اشاره به این که در راستای فعالیت‌های بازاریابی، معرفی و تبلیغ، در سال ۱۳۹۴ به منظور توسعه خدمات برون مرزی بنیاد سینمایی فارابی، بخش بازاریابی انگلیسی تارنمای بنیاد طراحی و اجرا شده است، گفت: « بنیاد فارابی با راه‌اندازی این بخش، ارائه سریع و کم هزینه اطلاعات و نسخه بازبینی را به صورت لینک برای متقاضیان حرفه‌ای و شناخته شده در مجامع بین‌المللی آسان‌تر کرد. همچنین انتقال سریع و مؤثر محصولات جهت عرضه فرهنگی و تجاری، افزایش تعاملات بین‌المللی با پخش کنندگان در تمام نقاط جهان و افزایش مخاطب و سهم سینمای ایران در بازار جهانی در راستای توسعه فرهنگی از جمله اهداف اصلی جهت به روز رسانی مؤثر این سایت است.»
ریاست بنیاد سینمایی فارابی در پایان با اشاره به این که روند شفاف سازی در این سازمان ادامه دار خواهد بود، عنوان کرد: «همچنین برای تسهیل در دسترسی به این فهرست‌ها، روی وب سایت بنیاد سینمایی فارابیwww.fcf.ir ، در بخش اعلان‌ها، تمامی این حمایت‌ها در بخش «شفاف سازی» قابل مشاهده و همچنین آیکون انتقادات و پیشنهادات به منظور پاسخگویی به مخاطبان نیز فعال است.»
علمی*م.ش* ۲۰۱۷

همچنین مطالعه کنید:

چطور «نون خ» دومین سریال پرتداوم صداوسیما شد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، مجموعه تلویزیونی «نون خ» که این روزها فصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.