صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اهرم فشار آمریکا علیه عربستان برای افشای پرونده خاشقجی
اهرم فشار آمریکا علیه عربستان برای افشای پرونده خاشقجی

/سرمقاله - نیویورک تایمز/

اهرم فشار آمریکا علیه عربستان برای افشای پرونده خاشقجی

درحالیکه دادستان عمومی عربستان به دنبال حکم اعدام برای پنج تن از مظنونان دخیل در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی است و آمریکا علیه ۱۷ مظنون تحریم اعمال کرده، به نظر می‌رسد که واشنگتن به دنبال خرید جدیدترین نسخه از روایت آماده شده از چگونگی قتل خاشقجی توسط عربستان است.

خاشقجی

به گزارش کسب و کار نیوز، نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت، در هفته‌های نخست از زمان ناپدید شدن این روزنامه‌نگار، عربستان این مساله را رد می‌کرد اما بعدا با فشارهای بین‌المللی پرده از این راز برداشته شد و ریاض به قتل خاشقجی اعتراف کرد اما روایت‌های گوناگون از این مساله باعث سردرگمی زیادی شده است.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت: آیا جدیدترین روایت، باعث می‌شود تا بقایای جسد خاشقجی نمایان شود.

به نظر نمی‌رسد که ترکیه خریدار این روایت جدید باشد و به دنبال اعمال فشار بر ریاض است.

روزنامه نیویورک تایمز همچنین به این مساله اشاره کرد، آمریکا در گذشته از رژیم‌های مستبد بسیاری حمایت کرده اما زمامداری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان باعث بروز بسیاری مسائل از جمله جنگ یمن، محاصره قطر و بازداشت سعد حریری، نخست وزیر لبنان را به دنبال داشته است. با وجود تمامی این سوءرفتارها و زمامداری نادرست،‌ ولیعهد عربستان هنوز هم مورد علاقه ترامپ و جارد کوشنر، دامادش است. آنها ولیعهد جوان را در کنار اسرائیل یک متحد در مقابل ایران می‌دانند و خریدار مسلم تسلیحات آمریکایی.

نیویورک تایمز به این مساله هم پرداخته که آمریکا در حال حاضر از قدرت نفوذ در برابر عربستان استفاده می‌کند و باید از این اهرم فشار برای افشای حقیقت درباره چگونگی کشته شدن خاشقجی، پایان جنگ یمن و احیای روابط با قطر، با ثبات کردن قیمت نفت و احتمالا جایگزین کردن این ولیعهد با فردی کمتر خطرناک و تحریک کننده استفاده کند.

نیویورک تایمز ادامه داد:‌ هرگونه تقاضا در صورتیکه به هیچ حقوق بشری در این پادشاهی نینجامد، یک تزویر خواهد بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.