صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / تنش در روابط ریاض – واشنگتن پس از اعمال معافیت چند کشور از تحریم‌های ایران
تنش در روابط ریاض – واشنگتن پس از اعمال معافیت چند کشور از تحریم‌های ایران

تنش در روابط ریاض – واشنگتن پس از اعمال معافیت چند کشور از تحریم‌های ایران

به تازگی گفته‌ها حاکی از آن هستند که مقامات سعودی با ابراز نگرانی خود در مورد وضعیت بازار جهانی نفت، مخالفت خود در مورد معافیت تحریم‌های نفتی ایران و خشم خود را از این تصمیم امریکا اعلام کرده‌اند .

آمریکا و عربستان سعودی

به گزارش کسب و کار نیوز ، هشت کشور از جمله چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه معافیت‌های موقتی  را دریافت کرده‌اند که آن‌ها را مجاز می‌کند تا به خرید نفت ایران ادمه دهند، اگرچه دولت آمریکا می‌گوید آن‌ها باید نشان بدهند که در راستای رساندن این واردات به صفر کار می‌کنند. انتظار می‌رود این معافیت‌ها  ۱۸۰ روز دوام بیاورند، اگرچه قابل تمدید هستند. تصمیم برای صادر کردن معافیت‌ها موجب ایجاد شکافی میان حامیان ترامپ و متحدان محافظه‌کار شد.

دولت آمریکا همچنین به‌طور غیررسمی از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواست کرده بود تولیدشان را افزایش دهند اما به رقم مشخصی اشاره نشده بود. استیون منوچین – وزیر خزانه داری آمریکا – هشتم ماه مه، همزمان با اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران و وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران، اظهار کرده بود که برخی از کشورها مایل هستند تولید نفت‌شان را برای جبران کاهش احتمالی عرضه به بازار جهانی افزایش دهند.

از سوی دیگر خالد فالح – وزیر صنعت، معدن و انرژی عربستان در آن زمان  گفته بود: در واکنش به احتمال کاهش حجم نفت خام ایرانی در بازارهای بین‌المللی، پس از خروج رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای، ما آماده افزایش تولید نفت هستیم. ما با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در داخل و خارج اوپک و با بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان همکاری خواهیم کرد تا کمبودها را به پایین‌ترین حد برسانیم.

به همین شکل همکاری آمریکا و عربستان برای جبران خلاء احتمالی نفت ایران آغاز شد. تمایل عربستان به افزایش تولید در ظاهر برای حفظ تعادل در بازار نفت و در باطن برای جامه عمل پوشاندن به خواسته‌های آمریکا بود. درواقع ترامپ می‌خواست نفت ایران را از بازار جهانی حذف کند و برای این‌که متهم به از بین بردن تعادل در بازار جهانی نشود و قیمت‌ها افزایش پیدا نکند، از همراهان خود در اوپک خواسته تولید خود را افزایش دهند.

نکته جالب این بود که عربستان حتی با این‌که از سوی آمریکا مورد اهانت قرار گرفت، باز هم دست از خوش خدمتی برنداشت. به طوری‌که چندی پیش رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهارنظری درباره متحد نزدیک کشورش گفت، به پادشاه عربستان هشدار داده است که بدون پشتیبانی ارتش آمریکا “دو هفته” هم در قدرت دوام نمی‌آورد. بعد از این اظهار نظر، سعودی نه تنها شان خود را در برابر تحقیر آمریکا حفظ نکرد بلکه با چراغ سبز نشان دادن به خواسته‌های آمریکا در اوپک نشان داد، حتی در حد حفظ ظاهر در جهان هم رفتار دیپلماتیک ندارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.