صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / مجموعه کتاب «تهران نگاری» رونمایی شد
مجموعه کتاب «تهران نگاری» رونمایی شد

مجموعه کتاب «تهران نگاری» رونمایی شد

دوره های ناصری و مظفری» همزمان با روز کتابخوانی و کتابدار با حضور پیروز حناچی شهردار تهران رونمایی شد.

در پی انتشار جلد اول از مجموعه تهران نگاری با موضوع نقشه های قدیم تهران در سال ۱۳۹۶، اکنون بخش دیگری از اطلاعات و اسناد تهران مندرج در روزنامه های دولتی دوره قاجار در جلد دوم از این مجموعه ارائه شده است.
برای آماده سازی این مجلد هزاران صفحه از هشت دوره روزنامه های دولتی ایران طی ۵۸ سال در دوره های ناصری و مظفری مورد بررسی قرار گرفته است و هر نوع اطلاعاتی در خصوص تهران و مناطق پیرامونی آن به همراه تمام نشانی های اماکن تهران شناسایی، استنساخ و ارائه شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، رضا شیرازیان تدوینگر کتاب «طهران نگاری» روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب تهران نگاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار داشت: ایده شکل گیری این پروژه از کتاب راهنمای نقشه های تاریخی تهران شروع شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت و بر آن شدیم که در این مجموعه تهران نگاری، هفده نوع ماده اسنادی در بازه پیش از سال ۱۳۵۷ منتشر شود که نقش کاربردی برای شرایط امروز جامعه دارد.
وی با مقایسه حال و هوای تهران در مطبوعات دوره قاجار و مظفری اظهار داشت: مطبوعات دوره قاجار نشان از دگرگونی تهران دارد و حجم زیادی از مطالب مربوط به ورود تکنولوژی و صنعت است که با توجه به افزایش سطح آموزش، مطبوعات رشد قابل توجه ای را نسبت به دوره مظفری که محدود به اخبار دولتی بود، تجربه کرده است.
شیرازیان گفت: اخبار دوره دوم پهلوی، به دلیل حجم بالای کار هنوز انجام نشده است و در آینده کتابی شامل گزارشات، سفرنامه ها، زندگینامه ها و خاطرات منتشر می شود و قرار است در یک مجموعه ۲۰ جلدی به آن بپردازیم که در جلد ۱۴ یا ۱۵ قرار است وارد حوزه اشخاص و مشاهیر تهران قدیم شویم.
تدوینگر کتاب تهران نگاری با اشاره به ضرورت ثبت تاریخی در کشور اظهار داشت: این پروژه در سطح کشور نیز شروع شده است که با عنوان اطلس ایران قدیم تا پایان سال منتشر می شود.
شیرازیان افزود: هدف از این پروژه دسترسی سریع و مطمئن به تمام پروژه های مطالعاتی با اطلاعات مکان محور دقیق و با کیفیت ایران است تا در دسترس مسولان و پژوهشگران قرار گیرد.
وی با اشاره به پانصد سال شهر بودن تهران گفت: از زمان کاغذ اخبار و وقایع اتفاقیه مراکز جمع آوری اسناد این اطلاعات را جمع آوری کردند که برای انتشار این کتاب نسبت به کتاب اطلس که مربوط به نقشه های تهران قدیم بود، با مشکلات کمتری روبرو بودیم.
در این مجموعه تحولات شهرسازی، تحولات اجتماعی، تحولات علمی و فنی، تأسیسات شهری، مدیریت شهری، زندگی روزمره، بلایای طبیعی، حوادث، بیماری ها، ساخت و تخریب اماکن شهری، قیمت انواع کالا، قیمت زمین و مسکن، مشاغل گوناگون و صدها موضوع و رویداد مختلف دیگر با استناد به شماره و تاریخ روزنامه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
روزنامه وقایع اتفاقیه، روزنامه دولت علیه ایران، روزنامه ایران، روزنامه اطلاع، روزنامه شرف، روزنامه شرافت، روزنامه ایران سلطانی و روزنامه ایران بین سال های ۱۲۶۷-۱۳۲۴ هجری قمری در این پروژه مورد پژوهش قرار گرفته است.
مراسم رونمایی از دومین جلد تهران نگاری با مروری بر مطبوعات دوره قاجار دوره های ناصری و مظفری همزمان با روز کتابخوانی و کتابدار با حضور «پیروز حناچی» شهردار منتخب اعضای شورای اسلامی شهر تهران، «اشرف بروجردی» رئیس اسناد و کتابخانه ملی و جمعی از پژوهشگران روز پنجشنبه در محل کتابخانه ملی برگزار شد.
فراهنگ**۹۰۳۱*۱۸۳۴

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.