صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / وزارت فرهنگ و گامی دیگر در مسیر شفاف‌سازی
وزارت فرهنگ و گامی دیگر در مسیر شفاف‌سازی

وزارت فرهنگ و گامی دیگر در مسیر شفاف‌سازی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه روند شفاف‌سازی فعالیت‌ها و عملکرد این وزارتخانه در گامی دیگر فهرست قراردادهای بالای متوسط در 6 ماهه نخست امسال و فهرست حمایت‌ها از اشخاص حقوقی در سال‌های ٩٦ و 97 را منتشر کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، دولت تدبیر و امید با عنایت به سیاست‌ها و برنامه‌های اعلامی این دولت درخصوص شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی کامل مجموعه فعالیت‌ها و عملکرد خود و دیگر دستگاه‌های وابسته این مسیر را با درایت پیموده و درنتیجه به آنچه وعده کرده بود به طور تقریبی جامه عمل پوشاند.
در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های زیر مجموعه دولت جمهوری اسلامی ایران در این راستا همگام با این دولت اقدامات لازم و بایسته را به عمل آورد.
اینک و در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سید عباس صالحی، «شفاف‌سازی» و اطلاع‌رسانی سیر صعودی به خود گرفته تا جایی که می‌توان گفت به نقطه اوج خود رسیده و این مهم را در اولویت امور خود قرار داده و ضمن ابلاغ آن به زیر مجموعه‌های این وزارتخانه تا حد زیادی نیز نسبت به دیگر جاهای گوی سبقت را در همراهی و همگامی با قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را پیش گرفته است.
صالحی که از دوره معاونت فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان داد همواره به اصل شفافیت اعتقادی راسخ دارد و در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی نیز شفاف‌سازی را یکی از برنامه‌های اصلی خود برشمرد که طی مدت کوتاهی که سکان هدایت این وزارتخانه را در اختیار گرفت، تاکید ویژه‌ای بر این مهم داشته و دارد.
این وزارتخانه همچنین از طرف دیگر تلاش کرده در موضوع مجوزها و جشنواره‌ها با نزدیک شدن به اتاق شیشه‌ای اقدامات انجام گرفته این حوزه نیز به صورت شفاف در اختیار آحاد مردم به ویژه اهالی فرهنگ و هنر قرار ‌بگیرد تا جامعه به سوی اعتمادسازی پیش ‌رود.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین به منظور حمایت و تقویت آفرینش‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، بهبود و ارتقای بهره‌وری نظام‌های حمایتی و نظارتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد سیاست‌های کلی نظام اداری کشور، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و رویکرد دولت دوازدهم، با تصویب «دستورالعمل شفاف‌سازی اطلاعات» با حضور اعضای شورای معاونان در نشست خرداد ماه امسال دیگر بار ثابت کرد شفافیت به عنوان یکی از دغدغه‌هایش به شمار می‌رود که باید با جدیت هرچه تمام‌تر پیگیری و در اولویت امور قرار گیرد.
این در حالی است که سیدعباس صالحی همچنین تاکید ویژه‌ای بر شفافیت مالی از میزان هزینه‌ها، حمایت‌ها و درآمدهای معاونت‌های این وزراتخانه داشته و دارد و تاکید داشته که پس از اتمام هر رویداد فرهنگی و هنری به ویژه جشنواره‌ها‌، نمایشگاه‌‌ها و دیگر موارد مشابه، در اسرع وقت گزارش تمامی هزینه‌کردها حداکثر تا چند روز پس از پایان آنها مشخص و شفاف از طریق سایت وزارتخانه اطلاع‌رسانی شود تا نقطه ابهامی برای افراد باقی نماند.
این وزارتخانه همچنین در این دوره با تقویت ابعاد فرهنگی و هنری، اهتمام و توجه به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در پرتو شفاف‌سازی و تعامل همه جانبه مجموعه‌های تابعه خود و مشارکت همه جانبه اقدام به انتشار تمامی فعالیت‌ها وعملکرد خود کرده است.
امروز نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همین روند، برای نخستین بار فهرست ۲۳ عنوان قرارداد بالای متوسط از ابتدای امسال تا پایان شهریور٩٧ به همراه تاریخ و مبالغ آن را از طریق سایت خود برای اطلاع‌رسانی به افکار عمومی منتشر کرد. براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست قراردادهای این وزارتخانه در نیمه نخست سال ٩٧ و نیز فهرست حمایت‌های این وزارتخانه از اشخاص حقوقی طی سال‌های ٩۶ و٩٧ در جداول به تفکیک تهیه و تنظیم شده و هم اکنون در سایت مربوطه به نشانی https://www.farhang.gov.ir قابل مشاهده است.
فهرست حمایت‌ها از اشخاص حقوقی طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ در هشت صفحه و جداول جداگانه به همراه دیگر جداول فهرست قراردادهای بالای متوسط در شش ماه نخست سال ۹۷ در سه جدول و سه صفحه به صورت فایل‌های pdf به نشانی فوق در قالب مجزا و تفکیک شده کمک‌های سال ٩٧ و کمک‌های سال ۹۶ قابل مشاهده است.
اواخر تیر ماه امسال نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی برای نخستین بار فهرست مدارک تحصیلی تمامی معاونان، مشاوران، مدیران حوزه ستادی و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی استانها، منتشر شد.
در ادامه روند شفاف سازی سال گذشته نیز بلافاصله پس از اتمام بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، همچنین جشنواره‌های فیلم، تجسمی، تئاتر، موسیقی و دیگر رویدادهای فجر، جداول و فهرست کامل تمامی هزینه‌کردها و مخارج انجام شده از طریق سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اطلاع‌رسانی به افکار عمومی منتشر شد.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.