صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / سیستان و بلوچستان ۶۵۰۰ قالیباف دارد
سیستان و بلوچستان ۶۵۰۰ قالیباف دارد

سیستان و بلوچستان ۶۵۰۰ قالیباف دارد

‌رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر در سیستان و بلوچستان حدود 6 هزار و 500 قالیباف مشغول به فعالیت هستند که عمده‌ی این قالیبافان در منطقه سیستان و شمال استان فعالیت دارند.

فرش

‌به گزارش کسب و کار نیوز- ‌نادر میرشکار در گردهمایی سراسری روسای ادارات فرش دستباف سازمان‌های‌صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور اظهار کرد: قالیبافی جزیی از مشاغل خانگی به‌حساب می‌آید و قابلیت نقش آفرینی در ایجاد اشتغال و رونق بخشیدن به اقصاد استان و کشور را دارد.

وی افزود: در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان حدود ۶ هزار و ۵۰۰ قالیباف مشغول به فعالیت هستند که عمده‌ی این قالیبافان در منطقه سیستان و شمال استان فعالیت دارند و در منطقه بلوچستان سوزن دوزی بلوچی که از صنایع دستی این منطقه است نسبت به قالیبافی رونق بیشتری دارد.

میرشکار درباره انجام شده از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از فرش دستباف سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: ایجاد خوشه فرش با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، برگزاری دوره‌های آموزشی برای قالیبافان و علاقمندان به این هنر، ثبت جهانی فرش دستباف سیستان و برگزاری همایشی در همین باره در سال گذشه از جمله اهم اقدامات انجام شده در حمایت از فرش دستباف سیستان و بلوچستان است‌.

وی گفت: در جهت رونق بخشیدن به فرش دستباف باید از ظرفیت و تسهیلاتی که سازمان‌ها و نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و … در بخش مشاغل خانگی اعطا می‌کنند، استفاده کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: در نظرگرفتن تسهیلات و مشوق‌های ویژه برای قالیبافان می‌تواند به آن‌ها در جهت ادامه فعالیت و انگیزه بخشیدن کمک کند و با توجه به اینکه قالیباف خودش نمی‌تواند هم بازاریاب و هم صادر کننده باشد، برنامه ریزی برای ایجاد تشکل‌ها و شرکت‌های پشتیبان، می‌تواند کمک بسزایی به قالیبافان در جهت تامین مواد اولیه، بازاریابی و مشخص کردن حق الزحمه‌ کند.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه سیستان و بلوچستان به جهت دارا بودن مرزهای طولانی خاکی و آبی بالغ بر ۱۳۰۰ کیلوتر و تنها بندر اقیانوسی ایران که بندر چابهار است و منطقه آزاد تجاری چابهار و اینکه بندر جابهار از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شده، ظرفیت خوبی برای صادرات فرش دستباف ایران ایجاد می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات پیش روی قالیبافان در سطح کشور، بیمه این قشر هنرمند است که در همین ارتباط با سازمان‌های مرتبط برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است تا این مشکل رفع شود.

‌گردهمایی سراسری روسای ادارات فرش دستباف سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت با حضور علی ربیعی وزیرسابق کار و رئیس هیئت مدیره صندوق کارآفرینی امید و مدیران مرکز ملی فرش ایران امروز و امشب در چابهار برگزار شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.