صفحه اصلی / اسلایدر / مقاومت ذی‌نفعان در برابر پرداخت مالیات
مقاومت ذی‌نفعان در برابر پرداخت مالیات

«كسب‌وكار» بررسي مي‌كند

مقاومت ذی‌نفعان در برابر پرداخت مالیات

در حالي افزايش درآمدهاي مالياتي در شرايط تحريمي، شرط مهمي براي مديريت اقتصاد كشور و درآمدهاي اقتصادي آن هم در وضعيت كمبود ذخاير ارزي است كه سهم عمده اين ماليات‌ها همه ساله از توليد گرفته مي‌شود كه خود تحت فشار هزينه‌هاي حاصل از تحريم است.

ثمانه نادری 

به گزارش کسب و کار نیوز، به عبارت دیگر سهم نابرابر گروه‌های مختلف از پرداخت مالیات به ویژه کسانی که در پوشش بخش‌های غیررسمی از مالیات فرار می‌کنند و نهادهای ذی نفوذ، فشار مالیاتی را روی تولید‌کننده آورده است اما آیا وزیر جدید امور اقتصاد و دارایی می‌تواند درآمدهای مالیاتی و نحوه مصرف آن را به نحو درستی مدیریت کند؟ با توجه به تاکید وزیر جدید بر افزایش پایه‌های جدید مالیاتی برای افزایش درآمدهای مالیاتی باید پرسید این پایه‌های جدید به چه شکل باید شناسایی شده و منظور از آن دقیقا کدام بخش از اقتصاد است؟
از جمله راهکارهای جدید برای افزایش درآمدهای مالیاتی، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و مسکن و همچنین برداشتن معافیت گروه‌های خاص است که البته اطلاعیه جدید سازمان امور مالیاتی که اخیر منتشر شده اعلام ۱۰ نهاد انقلاب اسلامی را از پرداخت مالیات معاف کرده؛ با این حال شرکت‌های وابسته به آنها باید مالیات بپردازند.
درصد فراریان مالیاتی بر اساس آمارها حدود ۲۵ درصد است و نزدیک به ۴۰ درصد از افراد جامعه نیز از پرداخت مالیات معاف هستند. با این حساب اگر قرار باشد پایه جدیدی برای دریافت مالیات، اضافه شود، شناسایی فراریان مالیاتی و همچنین حذف معافیت برخی از گروه ها لازم خواهد بود وگرنه با مسیری که مسئولان برای اخذ مالیات در پیش گرفته‌اند، افزایشی در درآمدهای مالیاتی حاصل نخواهد شد و البته میزان درآمدهای مالیاتی سال‌های گذشته نیز گواه است که هنوز اهداف مالیاتی دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی، محقق نشده است.
درآمد مالیاتی ایران محقق نشد
بر اساس آمار بانک مرکزی ایران، در شش ماهه نخست سال بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی مصوب سال جاری محقق نشده است.
به گزارش ایسنا، بانک مرکزی به تازگی آماری از وضعیت اقتصادی کشور را منتشر کرده که آمار بخش درآمدهای مالیاتی حاکی از این است که تنها بیش از ۵۰ درصد از آن چیزی که به عنوان درآمد مالیاتی در این مدت مصوب شده بود، محقق شده است .
دولت در بودجه سال جاری میزان درآمدهای کل کشور را ۲۱۶ هزار میلیارد تومان مصوب کرده بود که میزان درآمدهای مصوب برای شش ماهه نخست امسال ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بوده، اما تاکنون تنها ۵/۶۳ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده محقق شده است.
بر اساس این گزارش، درآمدهای مالیاتی مصوب در بودجه برای شش ماهه نخست سال ۵/۷۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که براساس آمار بانک مرکزی تا پایان شهریور ماه سال جاری تنها ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق مالیات به دست آمده است و طبق بودجه باید تا پایان سال به بیش از۱۴۰ هزار میلیارد تومان برسد.
این در حالی است که میزان درآمدهای محقق شده از بخش مالیات در شش ماهه نخست سال گذشته ۴۳ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم نشان می‌دهد درآمدهای مالیاتی ایران در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸/۱۶ درصد رشد داشتهاست.
بر اساس آنچه در گزارش بانک مرکزی آمده است، در بودجه ۷/۳۷ هزار میلیارد تومان نیز باید از سایر محل‌ها تامین می‌شده که در این بخش نیز تنها ۱۳ هزار میلیارد تومان
محقق شده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.