صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / مراقب باشیم مشکلات اقتصادی بر کیفیت و استاندارد تاثیر نگذارد
مراقب باشیم مشکلات اقتصادی بر کیفیت و استاندارد تاثیر نگذارد

پیروز بخت:

مراقب باشیم مشکلات اقتصادی بر کیفیت و استاندارد تاثیر نگذارد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: مراقب باشیم مشکلات ناشی از تحریم ها منجر به عبور از خط قرمزهای استاندارد و افت کیفیت محصولات تولیدی نشود.

به گزارش کسب و کار نیوز، «نیره پیروز بخت» روز سه شنبه در آیین روز ملی کیفیت و اختتامیه پانزدهمین دوره ارزیابی ملی کیفیت ایران در محل اتاق بازرگانی ایران افزود: اگر به استاندارد به عنوان یک مقوله فنی نگاه کنیم، در مقابل آن کیفیت یک مقوله اقتصادی و تعیین کننده بازار است.
وی یادآور شد: سازمان ملی استاندارد در سال های اخیر در مولفه های اقتصادی مداخله آن چنانی نداشته است اما امروز نگرانی هایی در مورد فدا شدن کیفیت به دلیل تحریم وجود دارد.
پیروز بخت بیان داشت: در بند ۲۴ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، توسعه پوشش استاندارد به همه محصولات داخلی و ترویج آن مورد توجه قرار گرفته و در بند ۳۰ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه بر تنظیم و تدوین نقشه راه استاندارد سازی و نظام کیفیت تاکید شده است.
به گفته وی، حاکمیت، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سه مولفه موثر در کیفیت هستند و در این میان دولت ها با تسهیل بین المللی شدن تولیدات از جمله با پیوستن به مجامع و کنوانسیون های بین المللی و احترام به قوانین بین الملل می توانند تاثیرگذار باشند.
رئیس سازمان ملی استاندارد به اقدام ها برای آماده سازی ورزشگاه قدیمی و مشکل دار آزادی در مدت سه هفته اشاره کرد که در آن آموزش های لازم در مدت کوتاهی ارائه و نظم، کیفیتی مثال زدنی حاکم شد که مصداقی از اهمیت دادن دولت به کیفیت بود.
پیروزبخت ادامه داد: ارتقای ۲۲ پله ای جایگاه سازمان ملی استاندارد ایران در بین کشورهای عضو سازمان بین المللی استاندارد و قرار گرفتن نام ایران در بین ۱۵ نفر عضو هیات مدیره فنی این سازمان در بین ۱۶۳ کشور جهان از جمله دستاورد های اخیر این سازمان به شمار می رود که با تلاش دولت و حاکمیت حاصل شده است.
وی در ادامه به جامعه تولیدکنندگان کالاها و ارائه دهندگان خدمات به عنوان ضلع دوم مولفه های موثر در کیفیت اشاره کرد و گفت: توقع ما از این قشر پایبندی به استانداردها و تلاش برای جهانی شدن صادرات و تولیدات و احترام به مشتریان، پایبندی به اخلاق حرفه ای و همراهی با جامعه در شرایط اضطرار است.
رئیس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: در شرایط فعلی تحریم، این قشر کارآمد می تواند به یاری کشور بشتابد.
وی همچنین خواستار آن شد تا مصرف کنندگان به عنوان ضلع سوم مولفه کیفیت از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مطالبه گری داشته باشند.
پیروزبخت به توسعه و تعالی کیفیت در مدارس به عنوان یکی از مهمترین اقدام های انجام شده سازمان در ۲ سال اخیر اشاره کرد و افزود: آشناسازی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور با مفهوم کیفیت موجب تسهیل در امور شده و می تواند کشور را به سمت توسعه همه جانبه و متوازان اقتصادی و اجتماعی سوق دهد.
در ادامه این آیین، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: اگر باقیمانده آفت کش ها را در محصولات کشاورزی یا باقیمانده فلزات سنگین را در مواد غذایی اندازه‌گیری نمی‌کردیم، باید به استقبال خطرات بسیار جدی می‌رفتیم.
«مسلم بیات» افزود: اگر از سیستم ها و مدل های کیفیت بهره نمی گرفتیم، جهان غیر قابل پیش بینی می شد.
وی، کیفیت را یک ذات متعالی، بدون نقص و بدون عیب توصیف کرد که در بحث تولید انطباق با ویژگی ها و الزامات تعریف شده که همان استاندارد است.
بیات بیان داشت: در تعریف سازمان ملی استاندارد، کیفیت به درجه ای از الزام ها و نیازمندی‌های یک محصول اطلاق می‌شود که در آن حکمرانی خوب و منافع حداکثری ذینفعان دنبال می شود.
وی ادامه داد: ارتباط خوب با ذینفعان بر پایه عدل و انصاف به یک رابطه خوب در اجتماع منجر می شود.
این مقام مسئول، به توجه ویژه به بخش آموزش و پرورش در برنامه های امسال اشاره کرد که در آن ۲۷ هزار و ۷۵۰ مدرسه در مدل تعالی کیفیت مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت ۱۲۵ مدرسه به عنوان ممتاز شناخته شدند.
وی خاطر نشان کرد: هشت واحد تولیدی، ۱۰ مدرسه ممتاز و پنج واحد در حوزه ارتباطات امروز گواهی اهتمام، گواهی اشتهار و تندیس جایزه ملی کیفیت کشور را دریافت می کنند.

** رویکرد نوین استانداردسازی
در ادامه این مراسم فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران اظهار داشت: زیرساخت های کنونی کشور در موضوع کیفیت جاری نیست که یکی از آنها نظام استانداردسازی است؛ در حالی که این نظام در ۲ دهه اخیر در جهان متحول شده، اما در ایران همچنان قدیمی مانده است.
وی اضافه کرد: این انجمن برای توسعه زیرساخت های کیفیت و بهتر شدن وضعیت آن در همه سازمان ها، اقدام هایی انجام داده که از جمله «معرفی استانداردهای مدیریت کیفیت، طراحی مدل ارزیابی ملی کیفیت و برگزاری ۱۵ دوره جایزه ملی کیفیت» است.
انتصاریان ادامه داد: به موازات این اقدام ها، فعالیت های دیگری نیز در زمینه توسعه مدریت توسعه کیفیت در سطح کلان به انجام رسیده که مهمترین آنها انجام پژوهشی برای مرکز پژوهش های مجلس بوده که پس از چهار سال، به تدوین و تصویب قانون جدید استاندارد در کشور منجر شده است.
وی گفت: این قانون با نام «تقویت و توسعه استاندارد» به دولت ابلاغ شده که یکی از ابزارهای اساسی برای توسعه کیفیت در کشور محسوب می شود.
این مسئول ادامه داد: واگذاری نظارت بر اجرای استاندارد به مردم، از جمله رویکردهای نوین استانداردسازی است که مکمل آن «قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» است.
وی بیان داشت: در رویکرد نوین استانداردسازی، حکومت از برخورد مستقیم فاصله می‌گیرد و تنها به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نهادسازی می‌پردازد، همچنین قانون حمایت از حقوق مصرف کننده جاری می شود.
انتصاریان تاکید کرد: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تکلیف قانونی برای توسعه نظام مند کیفیت در سطح کلان است.
به گزارش کسب و کار نیوز، در تقویم هجدهم آبان ‌ماه به‌ عنوان روز ملی کیفیت نامگذاری شده است که مراسم بزرگداشت آن امروز (سه شنبه) در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
اقتصام**۳۰۶۵**۲۰۷۸**۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

تاکید وزیر صمت بر واگذاری مدیریت در خودروسازها

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.