چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / اجماع نظر برای فروش کیلویی قوت غالب
اجماع نظر برای فروش کیلویی قوت  غالب

اجماع نظر برای فروش کیلویی قوت غالب

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  این در حالی است که اعتراض نانوایان تهرانی به دلیل ثبات نرخ نان طی ۴ سال اخیر بی‌نتیجه مانده و این صنف را وادار به ادامه اعتراضات کرده است. نانوایی‌ها معتقدند چندین سال است که قیمت نان افزایش نیافته؛ اما در مقابل افزایش هزینه‌ها اعم از قیمت آرد، هزینه دستمزد و بیمه و سایر مولفه‌های تولید موجب شده واحدهای نانوایی متضرر شوند؛ ازاین‌رو خواهان افزایش قیمت نان هستند. در همین رابطه رئیس اتحادیه نان سنگکی تهران درباره پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی قیمت نان خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه‌ها ما خواهان افزایش بیشتر قیمت نان هستیم. وی گفت: فروش نان به صورت کیلویی در کارگروه نان استان تهران مصوب و مورد تایید نانوایان و اجماع نظر آنها است. این درخواست برای تایید نهایی به کارگروه ملی نان ارسال شد. با توجه به اهمیت نان در سفره خانوارها قیمت‌گذاری آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و با حساسیت خاصی از سوی دولت درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. طبق شواهد امر، قرار است در قیمت نان بیش از ۳ سال تغییراتی صورت گیرد که مهم‌ترین آن، فروش نان از عددی به کیلویی است که پیش‌تر رئیس اتحادیه نان سنگکی خبر داده و گفته بود: هنوز برای افزایش قیمت نان تصمیم‌گیری نشده است، اما پیشنهاد شده نان به صورت کیلویی به فروش برسد. به گزارش میزان، در تازه‌ترین اظهارنظر اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نان سنگکی گفت: فروش نان به صورت کیلویی در جلسه کارگروه نان استان تهران مصوب شده و برای تصمیم‌گیری نهایی به کارگروه ملی نان فرستاده شده است و برای اجرا باید در این کارگروه مصوب شود. این در حالی است که حسن‌یونس سینکی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش درباره افزایش قیمت نان گفت: با دستور رئیس‌جمهوری در سال ۹۷ هیچ سازمانی حق تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت ملی نان را ندارد، اما رئیس‌جمهوری اجازه داد در مراکز استان‌ها با بررسی ستاد تنظیم بازار استان‌ها و با تایید رفتارهای اجتماعی که در شورای تامین اتفاق می‌افتاد حداکثر تا سقف ۱۰درصد ستاد تنظیم بازار استان‌هاتصمیم‌گیری کنند.

فاضلی: دولت هزینه‎های نانوایان را کاهش دهد
اما رئیس اتاق اصناف ایران در این رابطه گفت: در ۴ سال گذشته قیمت نان افزایش نیافته، اما هزینه‌های این بخش مانند دستمزد سالانه حدود ۱۷ درصد افزایش یافته است و گران شدن ۱۰ درصدی قیمت نان نمی‌تواند پاسخگوی هزینه نانوایان باشد. علی فاضلی گفت: مسئولان باید به مشکلات نانوایان توجه کنند و واقعیات را بپذیرند؛ اما تا به امروز به این واقعیت توجهی نداشته‌اند. وی افزود: دولت به تازگی بعد از ۴ سال قیمت نان را تنها در شهرستان‌ها ۱۰ درصد افزایش داده؛ اما قیمت نان در تهران افزایشی نیافته است؛ هرچند که این افزایش ۱۰ درصدی هزینه‌های نانوایان را
پوشش نمی‌دهد. رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ۴ سال است که موضوع رفع مشکلات نانوایان مطرح است و در این مدت باید فکری برای رفع مشکلات نانوایان صورت می‌گرفت، ادامه داد: میزان دستمزدها در این سال‌‌ها به طور میانگین ۱۷ درصد افزایش یافته، همچنین نرخ حامل‌های انرژی و مالیات و بیمه افزایش یافته، اما افزایش ۱۰ درصد قیمت نان همپای این افزایش هزینه‌های تولید بالا نرفته است. وی با بیان اینکه ۸۰ هزار بنگاه صنفی نانوایی در کشور چشم‌انتظار دولت برای رفع مشکلات‌شان هستند، تصریح کرد: در صورتی که قیمت نان را نمی‌توانیم همتراز افزایش هزینه‌های تولید افزایش دهیم، باید حداقل تسهیلاتی مانند عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم دریافت مالیات را برای این واحد‌ها در نظر می‌گرفتیم. فاضلی گفت: دو نرخی بودن نان خود رانت ایجاد و سود آن را به جیب برخی افراد وارد می‌کند؛ بنابراین باید فکری برای کاهش هزینه‌های تولید نانوایان می‌کردند. رئیس اتاق اصناف ایران گفت: نانوایان سعی دارند که با دولت همراهی کنند، اما این به آن معنی نیست که به وضعیت فعلی راضی هستند.

اتحادیه‌ها در جایگاهی نیستند که در رابطه با افزایش قیمت‌ها اظهارنظر کنند
تمام این تفاسیر در حالی مطرح می‌شود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفته که با توجه به اینکه نان، قوت غالب مردم است، در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی، باشید رعایت حال مردم بشود. فرهاد دلق‌پوش با اشاره به اینکه اتحادیه‌ها در جایگاهی نیستند که در رابطه با افزایش قیمت‌ها اظهارنظر یا تصمیمی اتخاذ کنند، افزود: اتحادیه‌ها صرفا می‌توانند درخواست قانونی خود را به کمیسیون نظارت استان و دبیرخانه تنظیم بازار استان ارائه کنند و منتظر بررسی نتایج آن باشند؛ نه اینکه با طرح موارد غیرکارشناسی باعث تشویش اذهان عمومی و سلب بی‌دلیل آرامش مردم شوند.
دلق‌پوش با تاکید بر اینکه مساله قیمت نان، در شرایط کنونی کشور موضوعی حساس است، خاطرنشان کرد: بحث قیمت‌گذاری نان و تصمیماتی که در این خصوص گرفته می‌شود، تابع قوانین و ضوابط کشوری و همچنین متاثر از آنالیز کارشناسی دقیق و افزایش کمی و کیفی نان است. دبیر کارگروه تنظیم بازار استان گیلان تصریح کرد: هرگونه تغییرات در این زمینه باید با هماهنگی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان انجام شود. اطلاع‌رسانی در این موضوع نیز باید به صورت یکپارچه انجام شود تا افکار عمومی، بیهوده مضطرب و ملتهب نشود.

پرداخت مابه‌التفاوت نرخ واقعی نان با نرخ کنونی برای عدم افزایش قیمت نان
محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم صنعتی
طی جلسه‌ای که نانوایان اخیرا داشته‌اند، پیشنهاد فروش کیلویی نان به جای فروش عددی مطرح شده و در حال بررسی بیشتر است. این جلسه در استانداری برگزار شده و نانوایان شرکت‌کننده هم با مطرح کردن پیشنهاد مذکور خواستار رسیدگی به مشکلات این صنف شده‌اند. هنگامی که موضوع فروش کیلویی نان مطرح می‌شود بحث کیفیت به میان می‌آید؛ چراکه در این مدل فروش که کیلویی خواهد شد، کیفیت نان ممکن است کاهش پیدا کند؛ اما در فروش عددی این احتمال به دلایل مختلف کمتر است.
به هر حال پیشنهادی هم که برای افزایش قیمت ۱۰ درصدی نان مطرح شده جوابگوی هزینه‌های نانوایی‌ها نیست و هزینه‌کرد این واحدهای صنفی آنقدر افزایش پیدا کرده که این ۱۰ درصد جبران بخشی از آن هم نمی‌تواند باشد. هزینه‌های آب، برق، گاز، مالیات، بیمه، آرد و… از جمله هزینه‌هایی است که مشمول افزایش قیمت شده‌اند در حالی که نانوا همان قیمت قبل را از مصرف‌کننده دریافت می‌کند.
دولت باید با بررسی دقیق هزینه‌های تولید، مابه‌التفاوت نرخ کنونی با قیمت واقعی نان را به نانوایان دهد تا هیچ‌گونه تغییری در قیمت نان حاصل نشود و این امر به نفع نانوا، دولت و مردم است والا با توجه به ثبات قیمت نان از سال ۹۳ تاکنون، افزایش هزینه‌های کارگری، آب، برق، گاز، بیمه و… و احتساب تورم هر سال، مجوز افزایش ۱۰ درصدی قیمت نان با واکنش شدید نانوایان روبه‌رو شده و نمی‌تواند مشکلات آنها را حل کند. از مسئولان دولتی انتظار می‌رود به جای تصمیم‌گیری پشت درهای بسته، صاحب‌نظران را دور هم جمع و از آنها نظرخواهی کنند تا راهکاری مناسب اندیشیده شود؛ به گونه‌ای که مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان متضرر نشوند.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش کسب و کار نیوز، خانم «شایسته مراد زاده» معاون وزیر حمل ونقل تاجیکستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.