اقبال جهانی از رمز ارزها در جیتکس

«كسب‌وكار» از اتفاقات جيتكس 2018 گزارش مي‌دهد

اقبال جهانی از رمز ارزها در جیتکس

محمد جوادی‌قاضیانی

جیتکس ۲۰۱۸ با مخاطبان تخصصی‌اش به کار خود پایان داد و در حال حاضر شرکت‌کننده‌های این نمایشگاه فرصت دارند از بازخورد‌هایی که در این نمایشگاه به دست آورده‌اند، نهایت استفاده را ببرند و برای توسعه کسب‌وکارشان در ابعاد جهانی قدم بردارند؛ کاری که تجربه نشان داده انجام‌پذیر است و کافی است کسب‌وکار‌های ایرانی خودشان را باور داشته باشند و مزیتی را نمایان کنند. جیتکس که آن را مهم‌ترین رویداد فناوری در آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا می‌دانند، به مدت یک هفته در مرکز تجارت جهانی دوبی به عنوان برترین مرکز برگزاری نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها در خاورمیانه در خیابان شیخ زاید دوبی و با هدف رشد و توسعه کسب‌وکارها در جهان در ۲۱ سالن با ۴ هزار برگزار‌کننده در ۲۴ بخش برگزار شد. در این نمایشگاه شرکت‌ها و رسانه‌ها از ۱۲۰ کشور جهان در کنار یکدیگر آخرین تکنولوژی‌ها در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی، بلاک‌چین، رباتیک، کلود، شهرهای هوشمند، کسب‌وکارهای خرد، انرژی، تامین مالی، بازاریابی دیجیتال، سلامت، آموزش و… را ارائه دادند.

استارت‌آپ‌های ایرانی

در جیتکس ۲۰۱۸ شرکت‌های ایرانی شامل ۲۳ استارت‌آپ، ۵ شرکت نشر دیجیتال و ۳ شرکت دانش‌بنیان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با هدف معرفی آخرین دستاوردهای خود، تلاش برای جذب بازار خارجی و نیز برای حضور در نشست‌های تخصصی، در این رویداد بین‌المللی حاضر شدند که به دلیل نوسانات ارزی نسبت به سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی حضور ایرانی‌ها را در نمایشگاه شاهد بودیم. استارت‌آپ‌هایی که در زمینه‌های رمز ارز‌ها، انیمیشن‌سازی، نرم‌افزار و… به ارائه و معرفی خدمات‌شان می‌پرداختند.

تعداد بازدید‌کننده‌ها نزدیک به الکامپ

در این نمایشگاه هم مانند نمایشگاه الکامپ در ایران به نظر می‌رسید بیش از ۱۰۰ هزار بازدید‌کننده از نمایشگاه بازدید کردند، اما تفاوتی که می‌توان بین بازدید‌کننده‌های این دو نمایشگاه قائل شد، تفاوت نوع بازدید‌کنندگان است. اکثر بازدید‌کنندگان در جیتکس را افراد بین‌المللی، متخصصان این حوزه، سرمایه‌گذاران و خود شرکت‌ها تشکیل می‌دادند و برای همین فرصت‌های بی‌شماری را نصیب شرکت‌کنندگان در نمایشگاه می‌کرد. به‌ویژه شرکت‌های ایرانی می‌توانستند به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی، همکاری و شراکت با شرکت‌های بین‌المللی و در نهایت دریافت بازخورد‌هایی که محصول آنها را به مدل بین‌المللی نزدیک کنند، باشند و بتوانند قدم‌های بین‌المللی شدن را سریع‌تر و بهتر بپیمایند.

لایحه رفع موانع کسب‌وکارهای نوپا هنوز به مجلس ارائه نشده است

سید فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه بازدید از نمایشگاه جیتکس و پاویون ایران در این نمایشگاه بر لزوم تسهیل‌گری موانع موجود در سر راه کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها تاکید کرد و گفت: وضعیت اقتصادی کشور و نوسانات نرخ ارز برخی مشکلات را برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است و می‌توان با حرکت به سمت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، بخشی از این مشکلات را کاهش داد. موسوی بر لزوم تدوین قوانین متناسب با پیشرفت فناوری اطلاعات و تسهیل‌گری موانع کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون به دلیل خلأ قوانین جدید دستگاه‌های دولتی به جای تسهیل‌گری موانع فعالیت استارت‌آپ‌ها، مانعی برای فعالیت این کسب‌وکارها شده‌اند. وی گفت: مجلس باید با همکاری دولت و فعالان این بخش به سمت رفع موانع با تصویب قانون برای فعالیت‌های کسب‌وکارها اقدام کند، اما تاکنون راهکارهایی برای رسیدن به این قانون احصا و شناسایی نشده است. موسوی تصریح کرد: پیش از این گفته شده بود که دولت لایحه رفع موانع کسب‌وکارهای نوپا را به مجلس می‌آورد، اما تاکنون این لایحه به مجلس ارائه نشده است. وی افزود: ازاین‌رو ما در کمیته اقتصاد دانش‌بنیان در کمیسیون اقتصادی و نیز در فراکسیون جوانان مجلس موضوع رفع موانع کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم در نهایت به یک جمع‌بندی و رسیدن به یک قانون برای فعالیت این شرکت‌ها برسیم. موسوی با اشاره به حضور موفق استارت‌آپ‌های ایرانی در نمایشگاه جیتکس گفت: با وجود اینکه به دلیل نوسانات نرخ ارز با حضور محدودتر ایرانی‌ها در جیتکس مواجه هستیم، اما پیشرفت‌های فناوری خوبی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های فعال در این نمایشگاه دیده می‌شود.

یک استارت‌آپ ایرانی در میان ۴۰ استارت‌آپ برگزیده جیتکس

به گزارش مهر، رمضانعلی سبحانی‌فرد، رئیس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه جیتکس با اعلام این خبر گفت: نمایشگاه جیتکس به عنوان یک رویداد بین‌المللی هر سال آخرین دستاوردهای صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در معرض دید عموم می‌گذارد و ایران نیز چند سال است که حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته است. وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل نوسانات نرخ ارز و مشکلات اقتصادی حضور ایران نسبت به گذشته با مشکلاتی همراه بوده است، گفت: با این حال شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های خوبی در این نمایشگاه حضور دارند، به نحوی که یکی از این شرکت‌ها موفق به قرارگیری در میان ۴۰ استارت‌آپ برگزیده این نمایشگاه شد. وی با اشاره به اینکه پس از این مرحله استارت‌آپ‌های برگزیده در رقابت با هم حرکت کرده و باید طرح‌ها و ایده‌های خود را معرفی کرده تا به فینال برسند، گفت: این استارت‌آپ در زمینه مسئولیت اجتماعی طرحی برای توانمندسازی معلولان حرکتی ارائه کرد که مورد توجه حاضران در سالن استارت‌آپ‌های جیتکس قرار گرفت.

به نمایش درآمدن هایپرلوپ امارات

در این نمایشگاه و در کنار تکنولوژی‌هایی که سفر و حمل و نقل را دگرگون می‌کند، هایپرلوپ امارات نیز به نمایش گذاشته شد. هایپرلوپ نام وسیله جدید حمل و نقل سریع‌السیر در جهان است. در این وسیله افراد از طریق حرکت کپسول‌هایی در لوله‌های ثابت و بزرگ جابه‌جا می‌شوند. کپسول‌ها با قدرت مغناطیسی با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند و به دلیل خالی بودن لوله‌ها از هوا، حرکت کپسول‌ها با حداقل اصطکاک انجام می‌شود. این درحالی است که سرعت هواپیمای بوئینگ نزدیک به ۸۲۵ کیلومتر در ساعت عنوان می‌شود. هایپرلوپ قرار است مسافران دوبی را در مدت ۱۲ دقیقه به ابوظبی برساند. این درحالی است که تاکنون این مسافت ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامید. حال شرکتی قرار است این وسیله هوایی را با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت، در کمتر از ۲ سال دیگر برای اماراتی‌ها آماده کند.

اقبال جهانی از رمز ارزها

امیرحسین راد، هم‌بنیان‌گذار نوبیتکس و شرکت‌کننده در جیتکس

نمایشگاه جیتکس امسال از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ مهرماه با حضور شرکت‌های فناوری از سراسر دنیا در مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار شد. یکی از بخش‌های این نمایشگاه GITEX Future Stars بود که مخصوص تیم‌های استارت‌آپی تعبیه شده بود که به دنبال جذب سرمایه و معرفی خود بودند و استارت‌آپ‌ها به‌ویژه در این بخش حضور پررنگی را داشتند. از ایران نیز استارت‌آپ‌های مختلفی با حمایت اتاق بازرگانی تهران و اصفهان حضور پیدا کردند. محورهای اصلی نمایشگاه امسال، بلاک‌چین، شهر هوشمند، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بود و این امکان فراهم شده بود تا استارت‌آپ‌های ایرانی فعال در این حوزه‌ها همچون «نوبیتکس»، «کارو» و «اسمارت‌پات» فرصت شبکه‌سازی بین‌المللی را به دست آورند. از دیگر قسمت‌های جذاب نمایشگاه هم رقابت‌های سوپرنوا بین استارت‌آپ‌‌ها بود که در نهایت جایزه صد هزاردلاری آن نصیب تیم «اسپایک» از لبنان که اپلیکیشنی برای کمک به بیماران دیابتی طراحی کرده بود، شد.

از نکات جالب توجه دیگر در این نمایشگاه، تغییر سیاست‌های جذب سرمایه به واسطه دریافت پول نقد از یک شخص یا مجموعه به سمت عرضه اولیه کوین مبتنی بر فناوری بلاک‌چین (ICO) بود که ویجای به نمایندگی از یک مجموعه سرمایه‌گذاری آمریکایی-اماراتی از جمله مجموعه‌های فعال در این زمینه در نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۸ بود. با توجه به نیاز عرضه اولیه کوین به تعامل با بازارهای عرضه و تقاضا و وجود پتانسیل در بین استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه مانند «نوبیتکس»، «دری‌کوین» و «والکس» از ایران، این استارت‌آپ‌ها مورد توجه بسیاری از فعالان این حوزه قرار گرفته بودند و درنهایت هم می‌توان گفت اقبال سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به سمت فعالیت در حوزه بلاک‌چین و رمز ارزها در نمایشگاه جیتکس نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در دنیای فناوری اطلاعات و تجارت است.

در ضمن استارت‌آپ‌های حمایت‌شده از طرف اتاق بازرگانی تهران برای شرکت در نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۸ به شرح زیر بودند: نوبیتکس، ویتامید، ام‌جی، نومد، کارو، کارگو، نکسو، یوچک، زوپ، دری‌کوین، مانی‌بن، آرتبیشن، اگزا (ای‌مهتا)، فلکسا، والکس، پاکلین، کل‌گرام و azsense

همچنین مطالعه کنید:

بسته حمایتی از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، در جلسه‌ای که با حضور سید امیر برهانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.