صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / برنامه‌های کشورهای منتخب در حمایت از کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها
برنامه‌های کشورهای منتخب در حمایت از کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها

برنامه‌های کشورهای منتخب در حمایت از کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران ارشد دولتی این است که چرا برخی از کشورها نسبت به برخی کشورهای دیگر پیشی گرفته‌اند.

در پاسخ به چنین دغدغه‌­ای می‌­توان گفت کشورها و جوامع عصر حاضر با فرصت­‌ها و تهدیدات گسترده بین‌المللی روبرو هستند. ازاین‌رو تضمین و تداوم حیات و بقا جوامع نیازمند یافتن راه‌حل‌ها و روش­‌های جدید است. برای نیل به این هدف، دولت­‌ها بایستی به نقش­‌هایی رو بیاورند که متناسب با شرایط متحول محیطی باشد . لذا موضوع کارآفرینی و توسعه آن به‌عنوان یکی از نقش‌های دولت مطرح می‌­شود. کارآفرینی به دلیل اهمیت در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی بسیار موردتوجه سیاست‌گذاران است. در این راستا˓ سیاست‌های دولت به‌نوبه خود منجر به شکل­‌دهی محیطی نهادی می‌­شود که در آن تصمیمات کارآفرینانه اتخاذ می‌­شود. این سیاست­‌ها برای کارآفرینی مهم است و این سیاست‌­ها و برنامه‌­های دولت در توسعه کارآفرینی می­‌تواند مولد یا مخرب باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا، افزایش برنامه‌­های سرمایه‌گذاری دولتی˓ یارانه‌های کسب‌وکار کوچک˓ و کمک به سایر افراد که علاقه‌­مند به شروع کسب‌وکار جدید هستند˓ شاهد این مدعا است که سیاست‌گذاران برای توسعه کارآفرینی اهمیت روزافزونی قائل‌اند. بااین‌حال شواهد اقتصادی نشان می­‌دهد که چنین رویکرد تک­‌کاره برای ترویج کارآفرینی موثر نیست. در میان برنامه‌ها و سیاست­‌ها آنچه که بر اصلاحات نهادی و زیرساختی متمرکز بوده از اثربخشی بالاتری برخوردار بوده است. به‌طوری‌که توسعه و رشد مثبت کارآفرینی مانند ایجاد کسب‌وکارهای جدید˓ ثبت اختراعات به قوانین و سیاست‌های بازی که در کشورها ایجاد می‌شود وابسته است. سیاست­‌هایی منطبق با آزادی اقتصادی که اشتیاق انجام فعالیت‌های مثبت و سودآوری کارآفرینانه را تشویق می‌­کند.

به‌طورکلی با توجه به سازوکارهای دولتی˓ بایستی سیاست‌­گذاران همیشه تمایلات خود برای نوآوری را با فشارها جهت مطابقت بانظم عمومی متعادل سازند. سازوکارها و خط‌مشی‌های ارایه‌شده از جانب دولت نیز بایستی متناسب با مرحله رشد کشور بوده و نه‌تنها مانع کارآفرینی نگردد بلکه سیاست­‌هایی را اعمال کند که موجبات رشد کارآفرینی مولد را تسریع بخشد.

یکی از گام­های بسیار مهم در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌­های اثربخش توسعه کارآفرینی بررسی برنامه­های موفق در سایر کشورهای جهان است که در ادامه این گزارش به برنامه‌های حمایتی ۱۲ کشور جهان اشاره‌شده است.

آلمان
بخشی از برنامه‌های کشور آلمان در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیر است:

تاسیس بانک‌های دولتی تخصصی و ادارات سرمایه‌گذاری (برای رسیدگی به یک امر مشخص است که موجب تسهیل فرآیندها و شفاف شدن ساختارها برای کارآفرینان شده و از ایجاد بوروکراسی پیچیده جلوگیری می‌کند.)

بسته‌های حمایتی از کارآفرینان (ترکیبی از حمایت‌های مالی و دوره‌های آموزشی و مشاوره)

تمرکز بر کارآفرینی فارغ‌التحصیلان

آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌ها و مدارس

حمایت از گروه‌های هدف ناتوان مانند بیکاران و جوانان

حمایت از کارآفرینی زنان و تامین مالی خرد

ایجاد دسترسی آسان به منابع سرمایه‌ای مخاطره پذیر

ایجاد فرهنگ تشویق کارآفرینی

حمایت از همکاری میان گروه‌های تحقیقاتی و کسب‌وکارهای منطقه‌ای

(این پروژه و برخی سیاست‌های مشابه درواقع به دنبال تمرکززدایی با رویکرد توجه به مناطق هستند. درواقع دولت آلمان از استراتژی حمایت از مناطق کمتر توسعه‌یافته به‌وسیله ارتقای زیرساخت‌های آن مناطق و ارایه یارانه به کسب‌وکارها، استفاده نمی‌کند، بلکه به‌جای آن از تمرکز بر ساخت قطب‌های علمی بدون توجه به مکان بهره می‌برد )

تعهد به ساده‌سازی در بیان قوانین و به‌طورکلی تسهیل محیط قانونی کشور

توسعه دولت الکترونیک و کاهش بوروکراسی اداری

تاکید فراوانی بر آموزش کارآفرینی (رابطه میان بنگاه‌ها با مدارس، مدارس کسب‌وکار و برنامه‌های مربوط به کارآفرینی)

ایجاد انجمن‌ها و باشگاه‌های کارآفرینی (ایجاد شبکه‌های منطقه‌ای به‌منظور ایجاد همبستگی بین بنگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی)

حفظ کارآمد امنیت حقوق مالکیت

صندوق حمایتی در مراحل اولیه (تامین وام‌های با بهره کم، انواع ضمانت و سرمایه‌گذاری در سهام برای بنگاه‌های نوپا)- برنامه نوآوری-محور رشد منطقه‌ای (این برنامه از همکاری میان کسب‌وکارها، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی که توانسته‌اند به یک سامانه فناوری ویژه در منطقه خود دست یابند و یا پتانسیل ایجاد آن را دارند، حمایت می‌کند)

طرح سیلیکون ولی آلمان

طرح آشنایی کسب‌وکارهای نوپای آلمان با فرهنگ کارآفرینی سیلیکون ولی آمریکا و ایجاد دسترسی به بازار آمریکا و سایر بازارهای بین‌المللی است. این برنامه به بنگاه‌های فعال در بخش فناوری اطلاعات این فرصت را می‌دهد که برای یک دوره سه تا شش‌ماهه فشرده آموزشی به سیلیکون ولی آمریکا رفته و رشد شرکت را با کمک بازار ایالات‌متحده تسهیل کنند.

بهره‌وری انرژی برای کسب‌وکارهای کوچک (این برنامه با اعطای امتیاز برای استفاده از برخی فناوری‌های خاص، از کسب‌وکارهای کارآفرین حمایت می‌کند. استفاده از فناوری‌های کارا سبب کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌شود.)

اگزیست (ارتقای بنگاه‌های نوپای دانشگاهی)

این برنامه یک طرح تامین مالی است که توسط وزارت اقتصاد و فناوری و با هدف بهبود فضای موردنیاز برای کسب‌وکارهای نوپا در دانشگاه‌ها و فراهم کردن تسهیلات در مراکز تحقیقاتی غیردانشگاهی به وجود آمد. این برنامه به ارتقای فرهنگ کارآفرینی و خلق فرصت‌های تامین مالی برای دانشجویان و کسب‌وکارهای نوپای فناوری محور کمک می‌کند)

صندوق سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای دارای فناوری بالا (این صندوق، یک صندوق سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر و مشارکتی میان دولت و بخش خصوصی است که در بنگاه‌های فناوری محوری که در مرحله بذر ایده هستند، سرمایه‌گذاری می‌کند. بنگاه‌های نوپا نیز مشمول این طرح بوده و از امکانات تامین مالی، گروه سازی، انتقال دانش و ایجاد شبکه بهره‌مند ‌می‌شوند. )

جوایز کارآفرینی در آلمان

ایتالیا
بخشی از برنامه‌های کشور ایتالیا در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیر است:

قانون ۲۰۰۹/۹۹ در ایتالیا

این قانون دولت را در ایجاد هماهنگی کلیه ترتیبات قانونی مرتبط با جهانی‌سازی شامل صادرات، افزایش سرمایه‌گذاری و توافقات بین سازمان‌های دولتی و سیستم بانکی در استفاده از خدمات بانک‌های خارجی، متعهد می‌سازد.

خوداشتغالی در ایتالیا

یک سلسله ابزارهای تامین مالی بود که به‌منظور حمایت از فرصت‌های خوداشتغالی در میان بیکاران یا کسانی که برای اولین بار در جستجوی شغل هستند ایجاد شد. این پروژه‌ها شامل خوداشتغالی طرح‌هایی با سقف سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰۰ یورو(، شرکت‌های خرد(با سقف سرمایه‌گذاری ۱۳۰۰۰۰یورو) و پروژه‌های بیمه توسط بیمه گران صاحب صلاحیت. حمایت‌ها از طریق ضمانت، تامین منابع مالی و مشاوره‌های تخصصی ارایه شد. این اقدامات از سوی یک اداره دولتی که به‌قصد حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و رشد کارآفرینی محلی ایجادشده، انجام می‌شد.

روسیه
بخشی از برنامه‌های کشور روسیه در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیراست:

سیستم پنجره واحد تجاری برای پروژه‌های جدید در روسیه

دریکی از شهرهای روسیه، یک طرح مربوط به بنگاه‌های نوپا به کار گرفته شد که رهنمودهایی را در مورد پروژه‌های سرمایه‌گذاری فراهم و سیستمی را برای پنجره واحد تجاری برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمود. سیستم پروژه‌های سرمایه‌گذاری بنگاه‌های نوپا بر اساس قانون پنجره واحد تجاری طراحی‌شده است، به این مفهوم که سرمایه‌گذار برای گرفتن محلی برای انجام پروژه، تنها باید با یک اداره در وزارت سرمایه‌گذاری تماس بگیرد. با این سیاست، پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری با سرعت بیشتری انجام می‌شوند.

سیستم حسابداری تسهیل شده در روسیه

این سیستم مزیت‌های مالیاتی ویژه‌ای را برای مالیات‌دهندگانی که این روش را برای پرداخت انتخاب می‌کنند ارائه می‌کند. آن‌ها مالیات خود را بر اساس درآمد خالص سالیانه خودپرداخت نموده و سپس می‌توانند نوع پرداخت مالیات بر شرکت خود را انتخاب کنند. به این صورت که یا ۶ درصد از کل گردش مالی و یا ۱۵ درصد از درآمد خالص را پرداخت می‌کنند. به‌علاوه، نیازی به پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده هم نیست.

آر سی اس ام ای مرکز منابع مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط در روسیه

این مرکز خدمات منحصربه‌فردی را برای حمایت از سازمان‌ها و کسب‌وکارهای منطقه‌ای و بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم می‌آورد که سبب تسهیل انتقال اطلاعات بین سازمان‌های حمایت از کسب‌وکار در منطقه و ایالات مختلف می‌شود. این سیستم یکی از سیستم‌های کارا و مؤثر در حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است.

فرانسه
بخشی از برنامه‌های کشور فرانسه در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیر است:

بانک توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در فرانسه

هدف این بانک بهبود دسترسی کارآفرینان به بازارهای بدهی است. بانک توسعه در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۰ میلیارد یورو را به شکل ضمانت وام در اختیار ۸۰ هزار کارآفرین قرار داد. ریاست بانک بر عهده بخش دولتی است و بانک ملزم به ارائه گزارش به وزارت اقتصاد، مالی و صنعت و وزارت تحقیقات و آموزش عالی است.

سیستم ثبت کسب‌وکارها در پنجره واحد تجاری در فرانسه

ثبت آنلاین کسب‌وکارها در پنجره واحد تجاری سبب ساده‌سازی راه‌اندازی کسب‌وکارها شده است. این وب‌سایت، که بر روی کارآفرینان جدید و فعال تمرکز کرده است، برای اطلاع‌رسانی و نیز راه‌اندازی سریع‌تر بنگاه‌ها استفاده می‌شود.

اعتبار مالیاتی تحقیق CIR فرانسه

برنامه‌ای دائمی با اقدامات موقت و به‌منظور افزایش بودجه تحقیق و توسعه در کسب‌وکارها است. تمامی سازمان‌های صنعتی، تجاری و کشاورزی که موضوع مالیات شرکتی هستند، می‌توانند از این برنامه استفاده کنند. CIR بر مبنای میزان مخارج مصرف‌شده برای تحقیق و توسعه محاسبه می‌شود. چنانچه این مخارج بالاتر از ۱۰۰ میلیون یورو باشد، ۳۰ درصد این رقم از مالیات کسر و به بنگاه برگردانده می‌شود.

کانادا
بخشی از برنامه‌های کشور کانادا در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیر است:

برنامه تجاری‌سازی نوآوری در کانادا

این برنامه یک طرح ۴۰ میلیون دلاری از سوی دولت کانادا به‌منظور توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط بود که رکن مهمی از اقتصاد کانادا به‌حساب می‌آیند. این طرح به‌منظور کمک به شرکت‌ها برای پر کردن شکاف مرحله قبل از تجاری‌سازی برای خدمات و محصولات نوآورانه طراحی شد.

برنامه کارآموزی کسب‌وکارهای کوچک در کانادا

این برنامه به بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت‌های مالی ارائه می‌دهد تا از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان به‌عنوان دستیار و کارآموز برای استفاده از استراتژی‌های تجارت الکترونیک بهره برده و از این طریق بهره‌وری و رقابت‌پذیری خود را بهبود بخشند. درمجموع این برنامه، سالیانه از استخدام بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز برای کمک به پروژه‌های اطلاعاتی و ارتباطی حمایت کرد.

تامین رقابتی اعتبارات خرد در کانادا

این رقابت به دانش‌آموزان مقطع دبیرستان در کانادا این فرصت را می‌دهد که کارآفرین شده و برای خیریه تامین مالی کنند. در طول یک هفته یک تیم سه تا پنج نفره تلاش می‌کند تا ۱۰۰ دلار کانادا به‌منظور تامین مالی مرحله ایده جمع‌آوری کرده و هر چیزی که بیش از آن جمع کنند به خود گروه تعلق می‌گیرد.

بیزپال (مجوزهای کسب‌وکار در کانادا )

بیزپال یک خدمت آنلاین است که فرآیند اخذ مجوز را برای کارآفرینان، کسب‌وکارها، دولت‌ها و مقاطعه‌کاران ساده‌سازی می‌کند. کاربران این خدمات آنلاین، به‌سادگی به چند سوال در مورد نوع کسب‌وکار خود پاسخ داده و بیزپال به‌صورت خودکار لیستی از همه مجوزهای دولتی را در سطوح مختلف (فدرال، استانی، منطقه‌ای و شهری) به همراه اطلاعات‌پایه‌ای و لینک وب‌سایت مربوط به هرکدام را ارائه می‌کند.

ثبت در پنجره واحد تجاری در کانادا

این برنامه توسط وزارت کسب‌وکارهای کوچک، توریسم، فرهنگ و تنوع اقتصادی غرب در کانادا ارائه شد. این برنامه علاوه بر استفاده آسان، امکان تکمیل درخواست‌های مهم دولتی را برای صاحبان کسب‌وکار به‌صورت سریع و کارا به‌صورت یک‌باره فراهم می‌آورد.

کمیسیون کاهش قوانین دست و پاگیر در کانادا

منظور از قوانین دست و پاگیر، زمان و منابع صرف شده توسط کسب‌وکار برای اثبات مطابقت با قوانین دولت فدرال است. اهداف دولت کانادا از راه‌اندازی کمیسیون کاهش قوانین دست و پاگیر عبارت است از: اول شناسایی موانع کسب‌وکار که ریشه در الزامات قانونی دولت فدرال داشته و کاهش بار آن برای کسب‌وکارها مفید بوده و تمرکز بر قوانینی که اثر منفی بر رشد، رقابت و نوآوری دارند. دوم معرفی گزینه‌هایی که نکات منفی را گوشزد کرده و اثرات مضر آن را در بلندمدت کنترل و کاهش می‌دهد، ضمن اینکه ایمنی و سلامت و حفظ محیط‌زیست را در این فرآیند به عهده می‌گیرد.

ابتکار بنگاه بانوان( WEI) در کانادا

دفاتری در چهار ایالت غربی کانادا مسئول اجرای این برنامه هستند. این ادارات غیرانتفاعی بوده و خدمات متنوع و منحصربه‌فردی ازجمله مشاوره، آموزش، پیوستن به شبکه کارآفرینان، حمایت‌های مالی و نهایتا ارجاع آنان به خدمات تکمیلی را به بانوان کارآفرین ارائه می‌دهد.

آفریقای جنوبی
بخشی از برنامه‌های آفریقای جنوبی در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیر است:

Bizjam در آفریقای جنوبی

یک پورتال شبکه کسب‌وکار است که کارآفرینان جوان می‌توانند -فروشندگان و خریداران بالقوه محصول خود را در آنجا بیابند. مشخص کردن بازارهای هدف و منابع سرمایه از دیگر امکانات این شبکه است. کارآفرینان همچنین می‌توانند ایده‌ها و طرح‌های کسب‌وکار خود را با دیگر کارآفرینان به بحث بگذارند. اداره ملی توسعه جوانان، حامی مالی این برنامه است.

صد کارآفرین آینده در آفریقای جنوبی

«صد کارآفرین آینده» یک برنامه انگیزشی برای آگاهی و تشویق کارآفرینان جوان در آفریقای جنوبی است که در سال ۲۰۰۸ پایه‌گذاری شد. اتاق بازرگانی جوانان آفریقای جنوبی و اداره ملی توسعه جوانان، حامیان مالی این برنامه بوده و دستورالعمل‌های اجرایی را انتخاب می‌کنند. این برنامه ملی، جوانان کارآفرین بین سنین ۱۸ تا ۳۵ را که داستان‌های الهام بخشی از موفقیت در کسب‌وکار خود دارند را هدف قرار داده است. برنده نهایی این مسابقه ۱۰۰ هزار رند آفریقا جایزه دریافت می‌کند.

برنامه کارآفرینان جوان در آفریقای جنوبی

این برنامه به ۲۵ جوان فارغ‌التحصیل یا صاحب کسب‌وکار با یک طرح کسب‌وکار قوی این فرصت را می‌دهد که ضمن سفر به آمریکا به مدت ۶ هفته تحت نظارت مربیان آمریکایی آموزش‌دیده و مهارت لازم برای تأسیس کسب‌وکار خود را کسب نمایند. اداره ملی توسعه جوانان در آفریقا حامی مالی اصلی برنامه بوده که برای جوانان یک تجربه آموزش بین فرهنگی را فراهم می‌کند که شامل آموزش‌های عملی و تئوری است.

چین
بخشی از برنامه‌های کشور چین در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیر است:

جایزه کارآفرین جوان چین

این جایزه به‌طور مشترک توسط اتحادیه جوانان کمونیست چین و وزارت منابع انسانی و تامین اجتماعی این کشور برگزار می‌شود. هدف این جایزه، کارآفرینان بین سنین ۱۸ تا ۴۰ سال هستند که کسب‌وکار خود را شروع کرده و احساس عمیقی از مسئولیت اجتماعی دارند. این جایزه شامل طیف وسیعی از کسب‌وکارها از رسانه‌های گروهی و فناوری بالا تا دام‌پروری می‌شود. کمیته سازمان‌دهی این جایزه به‌منظور ترغیب کسب‌وکارها برای مشارکت در آن، معمولا دستاوردهای برندگان جایزه را منتشر کرده و همچنین یک تور سخنرانی سراسری در چین برایشان ترتیب می‌دهد.

جایزه Teng Fei در چین

این جایزه که به‌ جایزه کارآفرین پژوهشگر بازگشته از غرب نیز معروف است، به‌منظور ارج نهادن و پاداش به کسانی است که خارج از چین تحصیل‌کرده و به این کشور بازگشتند و به‌عنوان رهبران کارآفرینی در چین نائل آمدند. جایزه شامل نشان پژوهشگر برتر و گواهینامه‌های مرتبط با آن است.

اقدام در جهت جذب کارآفرینان بالقوه خارج از کشور در چین

بنگاه‌هایی که توسط کارآفرینان چینی بازگشته به کشور راه‌اندازی می‌شوند، حمایت‌های اساسی دریافت می‌کنند. ازجمله این حمایت‌ها، فراهم کردن بخشی از سرمایه آغاز به کار در طی دوران نوپایی بنگاه است.

۱٫۶میلیارد یوان چین برای دانشجویان کالج در چین

دولت چین و دانشگاه‌های این کشور در سال ۲۰۰۹ تصمیم به ایجاد یک منبع مالی در حدود ۱٫۶ میلیارد یوان(۴۴ میلیون دلار آمریکا) گرفتند تا به امر پرورش خلاقیت و کارآفرینی در میان دانشجویان کالج در چین تخصیص یابد.

برنامه دانش کسب‌وکار در چین

سازمان جهانی کار ۳ متولی این برنامه بود که مشتمل بر مدل‌های آموزشی و مواد درسی برای ارائه دروس کارآفرینی در دانشگاه‌هاست. پروژه آزمایشی با همکاری فدراسیون جوانان چین و منطبق با چارچوب نظام آموزشی چین بود. هدف از این پروژه هماهنگ کردن این برنامه با مدارس فنی و حرف‌های در چین بوده است.

ژاپن
بخشی از برنامه‌های کشور ژاپن در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیر است:

شبکه آموزش کارآفرینی برای تحصیلات عالیه در ژاپن

این شبکه برنامه و مناسبت‌هایی را شبکه آموزش کارآفرینی برای تحصیلات عالیه در ژاپن اجرا می‌کند که سبب تقویت و تکمیل آموزش‌های کارآفرینی در ژاپن می‌شود که شامل برنامه الگوهای سخنرانی، برنامه نشست‌های همراه با سخنرانی، مناسبت آموزش کارآفرینی ملی و دیدار از اجرای سخنرانی در مدارس پیشرو است. بیشتر این برنامه‌ها برای معلمینی است که در کالج‌ها و مدارس سخنرانی ایراد می‌کنند.

منابع مالی برای کارآفرینان خرد، جوان و بانوان در ژاپن

یک شرکت تامین مالی در ژاپن است که درواقع یک سازمان مالی کاملا سیاست محور بوده و مالکیت آن با دولت ژاپن است. مهم‌ترین ماموریت این نهاد حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسطی است که در دسترسی به منابع مالی بخش خصوصی دچار مشکل شده‌اند.

عربستان
بخشی از برنامه‌های کشور عربستان در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیر است:

برنامه ۱۰۰ شرکت با بیشترین رشد در عربستان

عربستان شرکت‌های نوظهور که سریع‌ترین رشد را دارند، رتبه‌بندی می‌کند. این برنامه و رده‌بندی مربوط به آن توسط مرجع ذیصلاح سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، مرکز ملی رقابت‌پذیری و با همکاری روزنامه الوطن و شبکه «آل ورد» ایجادشده است. دستورالعمل‌های این برنامه بر اساس استانداردهای رقابت‌پذیری جهانی است. شرکت‌های برنده به دو گروه تقسیم می‌شوند: ۱۰۰ شرکت با سریع‌ترین رشد و ۱۰۰ بنگاه نوپا با سریع‌ترین رشد.

۱۰ به ۱۰ در عربستان سعودی

عربستان سعودی با هدف افزایش خلق کسب‌وکارهای جدید، در سال ۲۰۰۵ اقدام به راه‌اندازی گروه ۱۰ در ۱۰ نمود. هدف، کاهش اثر بار مقرراتی بر بنگاه‌های نوپا و نیز ارتقای رتبه عربستان سعودی در رتبه‌بندی گزارش انجام کسب‌وکار در پایان سال ۲۰۱۰ بود. رتبه این کشور از ۶۷ ام جهان در سال ۲۰۰۴ به ۱۱ ام در سال ۲۰۱۰ ارتقا یافت.

برزیل
بخشی از برنامه‌های کشور برزیل در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیر است:

قانون کارآفرین منحصربه‌فرد در برزیل

هدف این قانون، کمک به کارآفرینان بازرگانی است که به‌صورت انفرادی و غیررسمی فعالیت می‌کنند کسانی که شغل دیگری به‌جز کارآفرینی نداشته و درآمد سالیانه‌شان بالغ‌بر ۳۶/۰۰۰ رئال برزیل است. کمک به رسمی سازی و درنتیجه دسترسی به مزایای اجتماعی ازجمله مستمری بازنشستگی، بیمه‌های درمانی و غرامت کارکنان از تسهیلات فراهم‌شده توسط این قانون که (MDIC) است. برای ساده‌سازی فرآیند ثبت‌نام این دسته از کارآفرینان، وزارت توسعه، صنعت و تجارت مسئول توسعه کسب‌وکارهای کوچک است، در سال ۲۰۰۹ اقدام به راه‌اندازی یک پورتال اینترنتی به‌منظور ثبت‌نام کارآفرینانی که تمایل به رسمی شدن دارند، نمود. قانون مذکور همچنین تعداد مراحل، میزان اطلاعات لازم برای ثبت‌نام و نیز میزان مالیات پیشنهادی کارآفرینان را کاهش داد.

سیاست لی گرال در برزیل

سیاست دولت برزیل در قبال بنگاه‌های کوچک عمدتا شامل لی گرال قوانین کلی در مورد بنگاه‌های خرد و کوچک است که در مقایسه با سایر قوانین، مالیات ستانی را ساده‌تر کرده و خدمات دولت به بنگاه‌های خرد و کوچک را افزایش می‌دهد. بر طبق این قانون، کسب‌وکارهای کوچک با گردش مالی بالغ‌بر ۲٫۴ میلیون رئال برزیل، مالیات کمتری داده و حمایت‌های دولتی بالغ‌بر ۸۰/۰۰۰ رئال دریافت می‌کنند.

برنامه مالیاتی «سیمپلز» در برزیل

«سیمپلز» یک نظام مالیاتی ویژه برای بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط با هدف کاهش بار مالیاتی، ساده‌سازی فرعیات قانونی مالیات و جمع‌آوری و محاسبه همه مالیات‌ها در برزیل به‌صورت یک‌باره است. مالیات‌ها در برزیل عموما بر اساس سود و یا درآمد ناخالص بنگاه محاسبه می‌شوند. نرخ مالیات بین ۵ تا ۲۵ درصد است. . تحت برنامه سیمپلز، میزان مالیات با یک نرخ واحد و البته کمتر و بر مبنای درآمد کسب‌شده توسط بنگاه محاسبه می‌شود.

آرژانتین
بخشی از برنامه‌های کشور آرژانتین در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیر است:

PR.UEVE در آرژانتین

این برنامه با هدف تشویق شرکت‌های فعال در حوزه فناوری است که توانایی کسب علوم کاربردی را دارند. از طریق این برنامه، ایده‌های خلاقانه در محصولات، خدمات، فرآیندهای تولید و مدیریت که سبب تبدیل شرکت‌ها به بنگاه‌های تکنولوژیک می‌شود، موردحمایت قرار می‌گیرد. شیوه کار به این صورت است که یک رقابت برای تعیین بهترین طرح کسب‌وکار برگزارشده و برنده موفق به استفاده از دوره‌های آموزشی و حمایت‌های مالی به شکل وام و ضمانت می‌شود.

ترکیه
بخشی از برنامه‌های کشور ترکیه در حمایت از توسعه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها به شرح زیر است:

برنامه کارآفرینی جهانی و شرکای تحت مدیریت بخش خصوصی

مشوق‌های دولتی برای کارآفرینی در ترکیه

(کمک به شرکت‌ها در مرحله اولیه تأسیس و سپس توسعه شرکت‌ها در مرحله ثانویه )

کاهش زمان شروع یک کسب‌وکار در ترکیه (۶ روز)

سیستم پرداخت مالیات، ثبت و دریافت مجوزها به‌صورت الکترونیکی

کاهش حداقل سپرده موردنیاز نزد بانک‌ها برای گرفتن وام برای کارآفرینان

بهبود منابع مالی غیر بانکی در تامین مالی کارآفرینان

تخصیص حداقل یک درصد از منابع مالی صندوق بازنشستگی فردی برای سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر

ترویج فرهنگ کارآفرینی از طریق رسانه‌ها و دانشگاه‌ها

کاهش هزینه آغاز کسب‌وکار از ۲۷ درصد به ۱۶ درصد

مشوق‌های مالیاتی دولتی در بخش نوآوری

برنامه‌های آموزشی کارآفرینی در دانشگاه‌ها

پرداخت هزینه‌های مرتبط با تحقیق و توسعه و اعطای وام به کارآفرینان توسط بنیاد توسعه تکنولوژی ترکیه (TTGV)

افزایش تعداد مراکز رشد کسب‌وکار و ساختارهای مشابه آن برای حمایت از برنامه‌های نوآورانه کارآفرینی

فعالیت‌های حمایتی اتاق‌های بازرگانی از کارآفرینی

تامین سرمایه کارآفرینان فعال در کسب‌وکارهای با فناوری بالا

تاسیس شورای کارآفرینی شورای کارآفرینی به‌منظور کمک به کارآفرینان برای دسترسی به منابع مالی خارجی و داخلی

برنامه حمایتی انتقال فناوری (این برنامه پلی برای پر کردن شکاف میان برنامه‌های تحقیق و توسعه اجراشده در دانشگاه‌های ترکیه و متقاضیان آن در بخش کسب‌وکار ایجاد می‌کند. همچنین از برنامه‌هایی که محققان و کارآفرینان را گرد هم آورده حمایت کرده و پوشش ۷۵ درصد از هزینه‌ها را تا سقف ۱۵۰ هزار یورو تا ۱۸ ماه ضمانت می‌کند)

پارک‌های فناوری (این پارک‌ها مشوق‌های مالیاتی گسترده‌ای را برای شرکت‌هایی که در بخش فناوری بالا در ترکیه فعالیت می‌کنند ارائه می‌کند)

برنامه حمایت از شرکت‌های نوظهور در بازار بنگاه‌های کوچک و متوسط

(این برنامه به کسب‌وکارهای کارآفرینی که سهام آن‌ها در بازار بورس عرضه‌شده، کمک می‌کند که از منابع مالی موجود در بازار سرمایه بهره‌برداری کنند. درواقع از طریق این برنامه هزینه‌های مختلف مرتبط با سهام ازجمله هزینه‌های مشاوره، هزینه ممیزی، هزینه پذیرش برای ثبت در تابلو بورس و هزینه ثبت در اداره ثبت مرکزی به شرکت‌ها بازپرداخت می‌شود)

سیستم مشوق‌های سرمایه‌گذاری (ترغیب سرمایه‌گذاران برای مشارکت در فعالیت‌های با فناوری بالا و صادرات محور)

برنامه جهانی کارآفرینی کشور ترکیه

جایزه کارآفرینان جوان اجتماعی

رقابت بانوان کارآفرین ترکیه

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.