صفحه اصلی / سرخط خبرها / برگزیدگان جایزه کتاب سال و آثار آنها به خوبی معرفی نمی‌شوند
برگزیدگان جایزه کتاب سال و آثار آنها به خوبی معرفی نمی‌شوند

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد:

برگزیدگان جایزه کتاب سال و آثار آنها به خوبی معرفی نمی‌شوند

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با ابراز تاسف ار اینکه برگزیدگان جایزه کتاب سال و آثار آنها به خوبی معرفی نمی‌شوند، بر ضرورت تشکیل شبکه‌ای از برگزیدگان این جایزه برای اعتباربخشی به آن تاکید کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، جلسه معرفی اعضای هیئت علمی سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز یکشنبه (۲۲ مهرماه) با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد، دبیر علمی سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حجت الاسلام و المسلمین رضا مختاری، احمدعلی حیدری، دبیر جایزه جهانی کتاب سال،‌ هادی خانیکی، رضا اکبری، ولی الله محرابی، مریم حسینی و جواد محقق در دفتر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محسن جوادی در این نشست، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دارای اعتبار و قدمت دانست و گفت: نباید رونق، شکوه و بزرگی این جایزه را به خاطر پاره‌ای از ایرادات نادیده بگیریم.

وی بیان کرد: نام‌ها و شخصیت‌های بزرگی آمادگی حضور در جایزه جهانی کتاب سال را دارند و برای آنها جنبه مالی این جایزه تنها علت ارسال آثار نیست. امانتداری در طول برگزاری جایزه کتاب سال به خوبی حفظ شده است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: متاسفانه برگزیدگان این جایزه و کتاب‌های آنها به خوبی معرفی نمی‌شوند در این باره می‌توانیم شبکه‌ای از برگزیدگان این جایزه را تشکیل دهیم تا قوت و اعتبار این جایزه افزایش پیدا کند. همچنین می‌توانیم کتاب‌های برگزیده را در عرصه جهانی و بین المللی معرفی کنیم.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی مهدوی راد با یادی از زنده یاد محمدامین قانعی راد، گفت: کسانی که در برگزاری جایزه کتاب سال با ما همکاری می‌کنند هدفی ملی، دینی و فرهنگی دارند، استاد قانعی راد با حساسیت و دقت در جلسات داوری کتاب سال شرکت و با دقت نظر آثار را نقد می‌کرد.

وی بیان کرد: تعداد کتاب‌های ارسالی در بعضی از گروه‌ها کم است اما همه کتاب‌هایی که در ایران چاپ می‌شوند برای ثبت وارد خانه کتاب می‌شوند، بنابراین می‌توانیم آنها را قبل از خروج از خانه کتاب برای داوری جمع آوری کنیم.

وی پیشنهاد کرد: داوران و هیئت‌های علمی جایزه کتاب سال می‌توانند لیستی از کتاب‌های منتشر شده را برای داوری در اختیار ما قرار دهند تا در این صورت کتاب‌ها وارد چرخه داوری شوند و اگر ناشری کتاب‌هایش را برای داوری ارسال نکرده باشد حق نویسنده و پدیدآورندگان ضایع نشود. هرچند ما در این جایزه تبصره ای در نظر گرفته ایم که اگر اثری به هر جهت وارد چرخه داوری نشده باشد برای سال آتی مورد داوری و ارزیابی قرار می‌گیرد.

مهدوی راد در پایان گفت: مردم ما باید از برگزاری و وجود جایزه کتاب سال آگاه شوند و برای آنها علت و چرایی انتخاب کتاب‌های برگزیده را تشریح کنیم.

در ادامه این جلسه، نیکنام حسینی پور با تاکید بر اصل شفاف سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: با توجه به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اصل شفاف سازی اطلاعات، باید ریزهزینه‌های(داوری، اجرایی و …) برگزاری جایزه را اعلام کنیم.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم برگزیده‌های۳۶ دوره جایزه کتاب سال را در قالب کتاب چاپ و مستند کنیم. همچنین می‌توانیم در سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال، از برگزیدگان ۳۶ دوره جشنی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار کنیم. در این صورت می‌توانیم شبکه ای از برندگان کتاب سال را تشکیل دهیم.

مریم حسینی نیز در این نشست، گفت: انعکاس بین المللی جایزه کتاب سال اهمیت زیادی دارد. کسانی که برای جایزه جهانی کتاب سال، کتاب‌های خود را می‌فرستند از طریق رایزن‌های فرهنگی از برگزاری این جایزه باخبر می‌شوند اما مابقی نویسندگان و ناشران از برگزاری این جایزه مطلع نیستند. بنابراین بهتر است پوستر این جایزه به زبان‌های مختلف ترجمه و به مهمترین مراکز علمی و دانشگاهی ارسال شود. در این صورت این جایزه می‌تواند بازخورد بین المللی داشته باشد.

در ادامه، جواد محقق با بیان اینکه جمع آوری کتاب‌ها باید از طریق فراخوان و دبیرخانه جایزه صورت بگیرد، گفت: انتشار فراخوان به ناشران شهرستانی کمک می‌کند تا آثار خود را برای داوری ارسال کنند. در طول سال کتاب‌های زیادی منتشر می‌شود که بررسی و ارزیابی آنها زمان بر است. در گذشته جایزه کتاب فصل برگزار می‌شد و در آن هر فصل کتاب‌های برتر و برگزیده مشخص و در نهایت برای ارزیابی وارد جایزه کتاب سال می‌شدند.

احمد علی حیدری نیز در این نشست، با اشاره به اشاعه مناسب پوستر جایزه جهانی کتاب سال گفت: اطلاع رسانی جایزه جهانی کتاب سال از طریق نمایندگان فرهنگی صورت می‌گیرد و این تابعی از فعال بودن رایزن‌های فرهنگی است و طبیعتا تعدادی از آنها فعال و تعدادی دیگر غیرفعال هستند. بنابراین باید زیرساخت‌های اطلاع رسانی این جایزه گسترش پیدا کند.

رضا اکبری نیز در این جلسه گفت: اطلاع رسانی و بعد عاطفی از جنبه‌های مهم جایزه کتاب سال هستند. در بعد اطلاع رسانی مانند فرستادن پوستر عادت حاکم شده است. جایزه در ذهن همه ما یک عادت ذهنی مالی ایجاد می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم فرصت مطالعاتی برای برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال مد نظر قرار دهیم. همچنین می‌توانیم جایزه‌های جهانی را رصد کنیم تا یک ارتباط ارگانیک با برگزارکنندگان آنها برقرار تا از روند برگزاری این جایزه‌ها مطلع شویم.

وی در پایان گفت: با توجه به نیازها و الگوی‌های جدید، شاید آیین نامه جایزه کتاب سال نیاز به اصلاح داشته باشد. همچنین تشکیل اتاق فکر به کشف و خلق الگوهای جدید کمک می‌کند تا ما را به تعالی مدنظر جایزه کتاب سال برساند.

هادی خانیکی نیز در این نشست، گفت: نسبت بین جایزه کتاب سال و جشنواره‌های دیگر در بخش دولتی و خصوصی هنوز حل نشده است؛ هرچند این موضوع سیاستی است که جوایز در بخش‌های مختلف توزیع شود و سیاست درستی است. بنابراین ما باید ارتباط زنده تری با این جشنواره‌ها برقرار کنیم.

وی ادامه داد: بیشتر برگزیدگان جایزه کتاب سال در مراکز آکادمی و دانشگاهی قرار دارند بنابراین اگر بتوانیم به صورت مقبولی جوایز مادی را به جوایز غیرمادی تبدیل کنیم، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

بنابر این گزارش، نیکنام حسینی پور، حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری،‌هادی خانیکی، رضا اکبری، ولی الله محرابی، مریم حسینی، جوادمحقق، محمودکمره، محمدخزایی، فاطمه جان محمدی، محمدجوادمرادی نیا به عنوان اعضای هیئت علمی سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.