صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / ضعف دانش استارت آپ ها برای متقاعد سازی سرمایه گذاران
ضعف دانش استارت آپ ها برای متقاعد سازی سرمایه گذاران

«كسب‌وكار» چالش استارت آپ ها در جذب سرمایه از صندوق های جسورانه را بررسی می کند

ضعف دانش استارت آپ ها برای متقاعد سازی سرمایه گذاران

دومين جلسه مشترك بين تعدادی از استارت‌آپ‌هاي عضو انجمن صنفي كسب‌وكار‌هاي اينترنتي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مورد حمايت فرابورس كه به صورت تخصصي در حوزه فناوري تمايل به سرمايه‌گذاري داشتند، روز گذشته با همكاري انجمن و فرابورس تشكيل شد.

محمد جوادی قاضیانی

در این جلسه ضمن آشنایی استارت‌آپ‌ها با بازار سرمایه، طرفین در تلاش بودند تا بتوانند به جذب سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اقدام کنند. لازم است ذکر شود این نشست در ادامه نخستین نشست انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی با شرکت فرابورس درباره همکاری‌های مشترک در جهت توسعه و تعامل میان بازار سرمایه و استارت‌آپ‌ها که در تیر ماه برگزار شد، تشکیل شده بود. در این جلسه ضمن آشنایی استارت‌آپ‌ها با بازار سرمایه، طرفین در تلاش بودند تا بتوانند به جذب سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اقدام کنند. در این نشست، استارت‌آپ‌ها چالش‌هایی همچون پیچیدگی‌های محیطی‌، دست‌وپاگیر بودن قوانین و وسواس VCها نسبت به سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها را مطرح کردند و اظهار داشتند وقت استارت‌آپ‌ها به جای اینکه روی فعالیت‌های‌شان باشد، صرف تایید گرفتن و فراهم کردن انتظارات VCها می‌شود و این مشکلاتی را برای استارت‌آپ‌ها ایجاد می‌کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه نیز ضمن اعلام تفاوت محیط‌های سرمایه‌گذاری در ایران و آمریکا و دیگر کشورها به عدم شفافیت در ریسک‌های ایجادشده و مشخص نبودن بازده در استارت‌آپ‌ها‌ که یکی از مهم‌ترین بایسته‌های سرمایه‌گذاری است، اشاره و اظهار کردند که VCها هم به دنبال بازگشت سرمایه هستند و طبیعی است پارامترهای خاصی را در نظر داشته باشند. سرمایه‌گذاران حاضر در نشست نیز تغییر ارکان مدیران نهادهای مالی را طی دو یا سه سال به عنوان یکی از موانع سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها عنوان کردند، چراکه سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها از نوع بلندمدت است، اما تغییر مدیران نهادهای مالی مانع این نوع سرمایه‌گذاری می‌شود. در این نشست رسیدن به زبان مشترک بین VCها و استارت‌آپ‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل کنونی اشاره و پیشنهاد شد برای شکل‌گیری زبان مشترک، این گونه از جلسات هم‌اندیشی ادامه پیدا کند. طبق اعلام حاضران در این جلسه و طبق مستندات، VC‌ها علل شکست استارت‌آپ‌ها را به ضعف‌های مدیریتی ارتباط می‌دهند و برعکس استارت‌آپ‌ها علل شکست را به نبود سرمایه مربوط می‌دانند که این نشان از نبود زبان مشترک بین سرمایه‌گذاران خطرپذیر و استارت‌آپ‌هاست و احتمالا جلسات بعدی با هدف پیدا کردن زبان مشترک بین این دو برگزار خواهد شد.
حامد ساجدی، نایب‌رئیس انجمن VC در این نشست ضمن اشاره به موجود بودن آمار‌های سرمایه‌گذاری‌ها در انجمن اظهار داشت: ما همیشه نمونه‌های موفق و ناموفق را در کنار هم داشته‌ایم. کار سرمایه‌گذاران خطرپذیر همچون تاس انداختن است و مجبوریم که از آمار استفاده کنیم و به فکر سبدمان باشیم.
ساجدی ضمن تایید لزوم قراردادهای vc‌ها اشاره داشت: ما سعی کرده‌ایم تمرکز موضوعی ایجاد کنیم و قبول داریم که باید مدل‌های قراردادهای‌مان تسهیل شود، اما جنس تامین مالی VCها از نوع وام دادن و ارائه تسهیلات نیست، بلکه از نوع مشارکت است و باید این شراکت مبتنی بر اعتماد باشد تا بتوان به نتایج مثبت دست یافت.
نایب‌رئیس انجمن VC همچنین عنوان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه باید اطمینان پیدا کنند بیزینس‌هایی که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، قابلیت رشد و توسعه دارند. همچنین شایان شلیله، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی درباره علت تشکیل این جلسات گفت: درخواست من از استارت‌آپ‌ها این است که در چنین جلساتی و در این جلسه نگاه بازتری داشته و توجه داشته باشند که اینجا مکان مناسبی برای جذب سرمایه نیست و بهتر است در چنین جلساتی مشکلات را مطرح کنند تا به راه‌حلی درباره آن برسیم. امکان استانداردسازی قرارداد‌های سرمایه‌گذاری وجود ندارد و ما باید مفاهیم را بگوییم، چون بسته به نوع کسب‌وکار‌ها بسته‌ها متفاوت هستند. شلیله درباره فرایند‌های پیچیده این حوزه افزود: فرایند‌های پیچیده آزاردهنده هستند، اما فکر می‌کنم که اکثر مسائل دو طرفه است. دبیر انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی در واکنش به مقایسه محیط استارت‌آپی ایران با محیط استارت‌آپی آمریکا و سیلیکون‌ولی گفت: مدل‌های استارت‌آپی و همین‌طور مدل‌های سرمایه‌گذاران خطرپذیر ما مدل سیلیکون‌ولی نیستند و نباید این دو را با هم مقایسه کرد.
وی درباره جذب سرمایه خارجی برای محیط استارت‌آپی ایران گفت: با توجه به شرایط موجود بعید می‌دانم استارت‌آپی تا پایان سال بتواند جذب سرمایه خارجی داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.