صفحه اصلی / سرخط خبرها / افزایش ۹ درصدی مشارکت‌کنندگان در دومین همایش سواد رسانه‌ای
افزایش ۹ درصدی مشارکت‌کنندگان در دومین همایش سواد رسانه‌ای

دبیرکل همایش خبر داد

افزایش ۹ درصدی مشارکت‌کنندگان در دومین همایش سواد رسانه‌ای

بنا بر اعلام دبیرکل دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، میزان مشارکت در این همایش نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی، سومین نشست اعضای هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در سالن جلسات ساختمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد.

دکتر حسن بشیر، رئیس هیئت علمی این همایش با اشاره به این نکته که زمینه سازی لازم برای مشارکت و حضور خانواده‌ها در همایش برای طرح مسائل و مشکلات خود در حوزه سواد رسانه ای انجام شده و شایسته است که خانواده‌ها مطالب و دغدغه‌های خود در این رابطه را به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

بشیر تاکید کرد که یکی از آسیب‌های مهم حوزه سواد رسانه ای «دولتی کردن» آن می‌باشد. به همین دلیل لازم است که دبیرخانه همایش و انجمن سواد رسانه ای ایران به یک ساختار مردمی تبدیل شود و از طرح انتقادات و اشکالات موجود در این زمینه نیز هراسی نداشته باشد.

وی گفت: مردمی سازی گفتمان سواد رسانه ای به معنای حذف دیدگاه دولتی نیست، بلکه نباید این دیدگاه به یک قدرت تحمیلی تبدیل شود. یکی از فرصت‌های خوب و موثر در این زمینه توجه بیشتر و موثر دانشگاه‌ها و مراکز علمی به سواد رسانه ای و اطلاعاتی در کشور و تبدیل آن به یک گفتمان علمی- کاربردی است.

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه افزود: یکی از اقدامات خوبی که می‌تواند در دانشگاه‌ها صورت گیرد، اضافه کردن یک درس اختیاری با موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی و تشویق دانشجویان برای انجام پژوهش‌های مختلف به ویژه پایان نامه در این زمینه است. اعضای هیئت علمی همایش این درخواست جدی را از وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری دارند که به این مساله توجه کافی داشته باشد.

بشیر تاکید کرد که نقش رسانه‌ها، به ویژه رسانه ملی، در این رابطه نیز می‌تواند یک نقش اساسی و قابل توجه باشد. پیشنهاد ما این است که رسانه‌ها به شکل مداوم موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی را به مثابه یک مسئولیت رسانه ای تلقی کنند و به این موضوع فضای کافی اختصاص دهند.

رئیس اسبق آکادمی آکسفورد برای مطالعات عالی در ادامه با معرفی دکتر سید بشیر حسینی استاد دانشگاه صدا و سیما، به عنوان مسئول کمیته مقدماتی ارزیابی کتاب‌ها و سایر تولیدات در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی گفت: لازم است کمیته مزبور ضمن تعیین شاخص‌ها و معیارهای ارزشگذاری در این زمینه، کتاب‌های برتر در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی را مشخص تا در اختتامیه همایش از مولف برتر این کتاب‌ها تقدیر به عمل آید.

در ادامه بهاره نصیری، دبیر علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با اشاره به اینکه تا کنون ۲۸۳ مقاله برای شرکت در همایش دریافت شده است، گفت: از مجموع این مقالات ۲۰۷ مقاله شایسته داوری تشخیص داده شد که در پنج محور به هیئت داوران داده شده است. همچنین ۷۶ مقاله از میان مقالات ارسالی به دلیل تفاوت با موضوع و یا ضعف محتوایی کنار گذاشته شده اند.

وی افزود تعداد مقالات ارسالی در هر یک از پنج محور همایش عبارتند از: ۳۷ مقاله در محور خانواده، سواد رسانه ای و توانمند سازی، ۵۲ مقاله در محور خانواده، سواد رسانه ای و سبک زندگی، ۱۷ مقاله در محور خانواده، سواد رسانه ای، دین و اخلاق، ۴۷ مقاله در محور خانواده، سواد رسانه ای و آموزش، و ۳۵ مقاله در محور تجربه نگاری و مقالات تجربی.

نصیری یادآور شد: ۱۳ مقاله توسط دبیرخانه­‌های استانی همایش سفارش داده شده است که امیدواریم بزودی در اختیار دبیرخانه مرکزی همایش قرار گیرند. همچنین ۶ مقاله در بخش بین المللی از کشورهای ترکیه، مالزی و انگلستان دریافت شده که در حال ارزیابی محتوایی است.

در ادامه محمد صادق افراسیابی دبیرکل دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با مقایسه آمار مشارکت کنندگان در اولین و دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی گفت: تعداد مقالات دریافتی در نخستین همایش سواد رسانه ای ۲۶۶ مقاله بود که تعداد ۱۹۰ مقاله برای داوری مورد تایید قرار گرفت و امسال شاهد دریافت ۲۸۳ مقاله هستیم که ۲۰۷ مقاله برای داوری مورد تایید قرار گرفته است. بنابراین میزان مشارکت در دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته است که بیانگر توجه هر بیشتر نخبگان نسبت به حوزه سواد رسانه ای است.

همچنین مطالعه کنید:

نسبت مالیات به GDP در ایران یک سوم متوسط دنیاست

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.