صفحه اصلی / سرخط خبرها / راهکار رسیدن ارز به قیمت واقعی

محمدرضا شهيدي، كارشناس اقتصادي

راهکار رسیدن ارز به قیمت واقعی

جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران ۳ قوه در هفته‌های گذشته تشکیل شد و اختیارات لازم را به بانک مرکزی جهت مداخله مستقیم در بازار ارز و مجاز بودن به عملیات بازار باز و همچنین خرید ارز حاصل از صادرات غیرنفتی، البته با تاخیری چند ماهه اعطا کرد و اثرات آن با فوریت در بازار آشکار و موجب کاهش نسبی نرخ ارز شد. برای پایدار ماندن روند نزولی نرخ ارز و رسیدن به قیمت واقعی چند اقدام همزمان باید انجام بگیرد.
۱٫ برنامه‌ریزی دقیق، درست و به هنگام بانک مرکزی با توجه به اختیارات اخذشده در بازار ارز، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. یکی از دلایل بحران ارزی شش ماه گذشته، عدم وجود برنامه منسجم و مشخص دولت و برخورد کاملا منفعلانه بانک مرکزی با وضعیت ارزی بود. امید است با تجربه و درس از گذشته که هزینه‌های بالایی را به کشور و مردم تحمیل کرد، بانک مرکزی بتواند سکاندار وضعیت ارزی کشور باشد.
۲٫ همراهی سایر قوا عامل مهم دیگری برای ثبات بخشیدن به بازار ارز است، از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود از هرگونه اقدام یا طرح مسائلی که می‌تواند به بی‌ثباتی بازار شکننده ارزی منجر شود، فعلا خودداری کنند. بدیهی است هرگونه تنش‌زایی در این شرایط می‌تواند برنامه‌های بانک مرکزی را دچار اختلال کند.
۳٫ بر همگان مبرهن است که استارت افزایش قیمت ارز، با جنگ روانی از سوی آمریکا مبنی بر خروج از برجام و همکاران منطقه‌ای‌اش و همراهی و فضاسازی رسانه‌ای، آغاز شد. برای مقابله با این موضوع هوشمندی لازم توسط دستگاه‌های امنیتی، قضایی و رسانه‌ای، برای مقابله با جنگ روانی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
۴٫ اما مهم‌ترین موضوع برای حصول به نتیجه و کاهش نرخ ارز، همراهی مردم است. بدیهی است انجام هر امری بدون همراهی مردم امکان‌پذیر نیست. تجربه شش ماهه گذشته نشان داد متاسفانه برخی برای حفظ ارزش پول ملی خود با هجوم به بازار و افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش نرخ ارز، نقش اساسی و موثری داشته‌اند. کاری که در ترکیه ظرف چند ماه گذشته برعکس آن انجام شد و مردم با هجوم نبردن برای خرید ارز یا حتی فروش آن، از کاهش ارزش پول ملی خود جلوگیری کردند. تجربه چند ماه اخیر نشان می‌دهد ورود مردم عادی به این بازار و تقاضای خرید ارز به قصد افزایش نرخ و سودآوری علاوه بر تخریب اقتصادی، ریسک بالایی داشته و ممکن است با مداخلات مختلف اقتصادی یا عوامل سیاسی ظرف چند ساعت نرخ ارز کاهش یابد. گرچه باید به این موضوع پرداخت که حتی خریداران ارز به اصطلاح خانگی با توجه به عمق تخریب اقتصادی ناشی از کاهش ارزش پول ملی، نمی‌توانند سود ببرند و حتی آنها نیز دچار زیان خواهند شد. بدیهی است هجوم آورندگان به بازار فقط نقدینگی خود یا دارایی‌های قابل نقد خود را می‌توانند به ارز تبدیل کنند. اما کاهش ارزش پول ملی ارزش کل دارایی‌های آنها را کاهش خواهد داد؛ ازاین‌رو همراهی و همکاری مردم و عدم ایجاد تقاضا برای ارز مهم‌ترین همراهی و ضرورت برای گذر از این دوران است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.