صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / مسؤولان به “فناوری خلا” نگاه ویژه‌ای داشته باشند/اجرای ۲ پروژه ملی با کمک این فناوری
مسؤولان به “فناوری خلا” نگاه ویژه‌ای داشته باشند/اجرای ۲ پروژه ملی با کمک این فناوری

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

مسؤولان به “فناوری خلا” نگاه ویژه‌ای داشته باشند/اجرای ۲ پروژه ملی با کمک این فناوری

رئیس انجمن خلاء ایران با بیان این که فناوری خلاء به خاطر ارتباط با رشته‌های گوناگون، علاقه‌مندان را به افزایش سطح دانش و آگاهی تشویق می‌کند، گفت: انجام پروژه‌های ملی مانند ساخت شتابدهنده در پروژه‌ چشمه نور ایران و ساخت تلسکوپ انعکاسی برای رصدخانه‌ ملی ایران بدون استفاده از سیستم خلاء غیرممکن بوده است، پس به علت تقاضای زیاد دریافت خدمات فناوری خلاء باید متخصصان و مسئولان نگاه ویژه‌ای به این دانش و فناوری داشته باشند.

فناوری خلا

فرهاد معصومیان، رئیس انجمن خلاء ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به سمینار “آشنایی با دانش و فناوری خلاء” که این هفته توسط انجمن خلاء ایران با همکاری دانشکده‌ مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه امیرکبیر  برگزار شد، اظهار کرد: ما از سال ۱۳۸۳ شروع به کار کردیم و علاوه بر برگزاری سمینارهای متعدد، هر دو سال یک‌بار کنفرانس‌های ملی برگزار کردیم. انجمن خلاء در سال ۲۰۰۷ میلادی به عضویت اتحادیه‌ جهانی خلاء درآمد و در سال ۱۳۸۷ شمسی عضو اتحادیه‌ آسیایی اقیانوسیه شد. در دنیا نیز، کشور آلمان از سال ۱۸۵۰ به دانش و فناوری خلاء پرداخته و ما سه دهه است که روی این موضوع کار می‌کنیم؛ اما در آینده، نیاز شدیدی به استفاده از خدمات خلاء خواهیم داشت.

رئیس انجمن خلاء ایران هدف از برگزاری این سمینار را آشنایی با فناوری خلاء و کاربردهایش دانست و افزود: در سال ۱۸۵۵ انتقال بسته‌های پستی در لندن و در سال ۱۸۶۱ جابجایی مسافر و بار در آلمان، با سیستم خلاء صورت گرفت. هم اکنون نیز، امارات متحده‌ عربی در حال سرمایه‌گذاری روی هایپرلوپ است که از قطار، سریع‌تر و باصرفه‌تر بوده و با سرعت مافوق صوت حرکت می‌کند و انرژی آن پاک هست و یک جاذبه‌ گردشگری به شمار می‌آید. ضمنا، بزرگترین پخش فناوری خلاء مربوط به نیمه هادی‌ها است و ژاپن، آمریکا و اروپا بیشترین سهم این بازار را دارند.

معصومیان در ادامه گفت: فناوری خلاء یک دانش میان رشته‌ای هست که با رشته‌های فیزیک، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی برق و الکترونیک، مکاترونیک، مهندسی هوافضا، مهندس پزشکی، صنایع غذایی و داروسازی در ارتباط است. کاربرد خلاء در ایران مربوط به صنایع نیروگاهی، هوافضا، صنایع نفت وگاز، صنایع هسته‌ای، صنایع غذایی و کشاورزی، صنایع پزشکی، نظامی و خودرو است. تولید ترانسفورماتورهای فشارقوی، خازن، پره‌های توربین‌های نیروگاهی و پوشش‌دهی پلاسمایی قطعات نیروگاهی جزو کاربردهای نیروگاهی، تولید قطعات موشک‌ و تولید ماهواره جزو کاربردهای صنایع هوافضا، تولید آلیاژهای خاص صنایع نفتی و ساخت مته‌های حفاری جزو کاربردهای صنایع نفت وگاز، جداسازی ایزوتوپی، فرآوری سوخت‌های هسته‌ای و تولید میله‌های سوخت جزو صنایع هسته‌ای، بسته‌بندی تحت خلاء مواد غذایی، تولید پودر خشک مواد غذایی مختلف و کنستانتره، خشک‌سازی و رطوبت‌زدایی مواد غذایی و تولید پوشش‌های محافظ مواد غذایی جزو صنایع غذایی، تولید ایمپلنت‌های پزشکی، وکیوم‌تراپی، تولید لوله‌های خون‌گیری، MRI، X-Ray و استفاده از خلاء در دستگاه تولید کپسول جزو صنایع پزشکی، تولید سوخت موشک، ساخت لیزر و جوشکاری با تفنگ الکترونی جزو صنایع نظامی، پوشش‌دهی کاسه چراغ‌های ماشین و نشت‌یابی باک، رادیاتور و مخزن روغن ترمز جزو صنایع خودرو است. سایر کاربردهای سیستم خلاء شامل پوشش‌دهی اشیای تزئینی، پوشش بازتاب کننده بر روی شیشه‌های رفلاکس، صنایع عینک‌سازی، شکل‌دهی قطعات پلاستیکی، شیشه‌های دو جداره و صنایع برودتی است.

رئیس انجمن خلاء ایران در بخش پایانی صحبتهای خود، در مورد فناوری خلاء و وضعیت آن در آینده تصریح کرد: فناوری خلاء به خاطر ارتباط با رشته‌های گوناگون، علاقه‌مندان را به افزایش سطح دانش و آگاهی تشویق می‌کند و آن چه که هرکس با تلاش خود می‌آموزد، تاثیرگذارتر خواهد بود. ضمنا انجام پروژه‌های ملی مانند ساخت شتابدهنده در پروژه‌ چشمه نور ایران و ساخت تلسکوپ انعکاسی برای رصدخانه‌ ملی ایران بدون استفاده از سیستم خلاء غیرممکن است. پس به علت تقاضای زیاد دریافت خدمات فناوری خلاء باید متخصصان و مسئولان نگاه ویژه‌ای به این دانش و فناوری داشته باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.