صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی سرسام آور لوازم آرایشی و بهداشتی
گرانی  سرسام آور لوازم آرایشی  و   بهداشتی

نوسانات نرخ ارز و سوء استفاده دلالان و سودجویان افزايش بیش از صددرصدي قيمت ها را به دنبال داشت

گرانی سرسام آور لوازم آرایشی و بهداشتی

در ايران مصرف لوازم آرايشي و بهداشتي ركورد بي‌سابقه‌اي را ثبت كرده و بعد از عربستان بزرگ‌ترين بازار مصرف اين كالاها متعلق به كشور ماست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، براساس آمار منتشرشده در سال گذشته، گردش مالی لوازم آرایشی در ایران حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که این رقم ایران را پس از عربستان به‌ عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه معرفی می‌کند.
حال با تمام این تفاسیر به دلایل مختلفی اعم از عدم اختصاص ارز دولتی و قاچاق زیاد، این بازار تحت‌تاثیر گرانی بی‌سابقه‌ای قرار گرفته که فقط به سود واسطه‌ها ودلالان است.
افزایش نرخ ارز بر بازار لوازم آرایشی نیز مانند سایر بازارها تاثیرات منفی بر جای گذاشت، چراکه میزان مصرف لوازم آرایشی کشور در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار بالاتر است.
تا جایی که بنا به اظهارنظر کارشناسان، نوسانات نرخ ارز تاثیرات منفی عمیق‌تری را بر بازار لوازم آرایشی بر جای گذاشت.
بیش از نیمی از محصولات لوازم آرایشی مصرفی افراد جامعه، از خارج از کشور تامین می‌شود، به گونه‌ای که طبق آمار موجود بیش از ۹۰۰ میلیون دلارواردات لوازم آرایشی به داخل کشور، چه به صورت رسمی و چه غیررسمی صورت می‌گیرد و حال با افزایش روزانه قیمت دلار و همچنین ممنوعیت‌های موجود بر سر راه واردات، این بازار با تنش‌های بسیاری همراه شدهاست.
گفتنی است با گران شدن ارز، رکود نیز به بازار لوازم آرایشی سر زده است، تا جایی که دیگر کمتر کسی با این قیمت‌های نجومی و فروش دولا پهنای لوازم آرایشی و بهداشتی به مشتری، برای خرید لوازم آرایشی به بازار می‌رود یا اینکه فروشندگان یا شرکت‌های توزیع‌کننده لوازم آرایشی به امید گرانی‌های بیش از این، از فروش اجناس خود ممانعت می‌کنند که این خود باعث سوت و کور شدن بازار لوازم آرایشی و گرانی سرسام‌آور شده است، چراکه از ماه‌های ابتدایی سال جاری شاهد افزایش چندین برابری قیمت لوازم آرایشی هستیم.
به عنوان مثال قیمت کرم‌پودر یکی از برندهای خارجی از ۸۰ هزار تومان به۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است که این افزایش قیمت به طور حتم با اقتصاد معیشتی بسیاری از افراد دیگر همخوانی ندارد، بنابراین مصرف‌کنندگان یا مجبور به نخریدن لوازم آرایشی می‌شوند یا اینکه به سراغ برندهای دیگر می‌روند که به طور حتم برندهای لوازم آرایشی ایرانی از قیمت یا کیفیت مناسب برخوردار نیستند و همچنین لوازم آرایشی چینی نیز می‌تواند موجب آسیب رساندن به پوست شود.

دلالان با شرایط امروز بیشترین درآمد و سود را به جیب می‌زنند
حمید مقیمی، دبیر انجمن لوازم آرایشى و بهداشتى ایران
از ابتدای سال جاری تا به امروز قیمت لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی افزایش صددرصدی داشته و افزایش نرخ ارز و تصمیماتی که در سال گذشته گرفته شد روی آن تاثیر داشته است. از دلایل مهم گرانی لوازم آرایشی و بهداشتی در سال گذشته، افزایش پایه گمرکی برخی از کالاهای وارداتی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ درصد است که تاثیر آن را در افزایش قیمت کالاهای بهداشتی در بازار می‌توان مشاهده کرد. در شرایط فعلی در بازار لوازم آرایشی توانایی تولید وجود ندارد و آن دسته از افرادی هم که اعلام کردند این کار را انجام خواهند داد به دلیل نبود مواد اولیه و افزایش نرخ ارز از تولید بازماندند. تا به امروز کمتر واردکننده‌ای توانسته موفق به دریافت ارز دولتی شود؛ ازاین‌رو هم واردات لوازم آرایشی با مشکل مواجه شده و هم اینکه گرانی سرسام‌آوری در این بازار رخنه کرده، به گونه‌ای که طبق آمار موجود بسیاری از واردکنندگان لوازم آرایشی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.
متاسفانه به دلیل افزایش نرخ ارز و اینکه واردکننده باید با ارز آزاد محصول آرایشی را وارد کند قاچاق در این بازار گسترده‌تر شده است. آمار قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی به شکل تخمینی اعلام می‌شود و برخی میزان قاچاق را حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌کنند، اما آمار دقیقی از میزان قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور وجود ندارد. لوازم آرایشی و بهداشتی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود به دلیل نبود نظارت بر کیفیت آن، اجناس تقلبی و بی‌کیفیت هستند که با قیمت کمتر در بازار عرضه می‌شوند. بنابراین با توجه به اینکه دلالان با شرایط امروز بیشترین درآمد و سود را به جیب می‌زنند، باید در راستای حمایت از واردکننده و مصرف‌کننده برنامه‌ریزی درست و منطقی وجود داشته باشد.

هم مشتری ناراضی است و هم فروشنده
علی متکی، فعال بازار لوازم آرایشی
هیچ‌کدام از واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی ارز دولتی را به دلیل اینکه کالای ضروری نبوده، دریافت نکردند. حال از این موضوع بگذریم که آن افرادی هم که به بهانه کالاهای ضروری برای واردات‌شان ارز دولتی گرفتند یا احتکار کردند یا نتوانستند کالای خود را از گمرک به دلیل مابه‌التفاوت نرخ ارز ترخیص کنند، اما واردکنندگان لوازم آرایشی مشکلات بسیاری را به دلیل عدم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی متحمل شدند. این کالاها به دلیل اینکه در کشور توانایی تولیدشان وجود ندارد، کاملا به واردات وابسته‌اند و به موجب این موضوع، واردکنندگانی که با ارز آزاد واردات انجام دادند مجبور شدند با همان نرخ به فروشندگان و شرکت‌های توزیع بفروشند که این امر منجر به گرانی این کالاها در بازار شد و تا به امروز گرانی صددرصدی در بازار لوازم آرایشی داشته‌ایم.
بنابراین هم مشتری ناراضی است و هم فروشنده. با این وضعیت شاید کسی در آینده در بازار لوازم آرایشی فعالیت نکند. با این شرایط به نظر می‌رسد دولت باید شرایط تسهیل ورود لوازم آرایشی به کشور از طریق مبادی رسمی را تقویت و به واردکنندگان کمک ارزی کند تا این لوازم از طریق قاچاق وارد کشور نشود و سلامتی استفاده‌کنندگان هم مورد تهدید قرار نگیرد. در شرایط فعلی کالاهای اصل با قیمت‌های گزاف در بازار وجود دارند و به همین دلیل دلالان در بازار سعی دارند اجناس تقلبی را به قیمت‌های ارزان‌تر و با توجیه واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی بفروشند و خریدار هم با توجه به گرانی بیش از اندازه کالای اصلی به خرید از این واسطه‌ها ترغیب می‌شود و نتایج خوبی در انتظار خریدار و فروشنده واقعی که متحمل هزینه‌های بسیار شده، نیست.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.