صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فرصت‌سوزی در صنعت تولید بازی‌های دیجیتال
فرصت‌سوزی   در صنعت  تولید   بازی‌های  دیجیتال

شاخص‌ترين اطلاعات مصرف بازيكنان كلان‌شهر تهران اعلام شد

فرصت‌سوزی در صنعت تولید بازی‌های دیجیتال

تهران در سال ۱۳۹۶ حدود ۳ ميليون و ۶۹۲ هزار بازيكن بازي‌هاي ديجيتال داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازیکنان کلان‌شهر تهران تا انتهای سال در گزارش «تهران، شهر بازی» بررسی شده است. در این گزارش اطلاعات به تفکیک ۵ ناحیه شرق، غرب، جنوب، شمال و مرکز تهران ارائه شده‌اند. منظور از «بازیکن بازی دیجیتال» فردی است که حداقل یک ساعت در هفته با حداقل یکی از ۳ پلتفرم اصلی بازی‌های دیجیتال شامل موبایل، رایانه و کنسول بازی کند. طبق آمار ارائه‌شده با موضوع «چه کسانی بازی می‌کنند؟»، تهران در سال ۱۳۹۶ حدود ۳ میلیون و ۶۹۲ هزار بازیکن بازی‌های دیجیتال داشته است. در این میان ناحیه شرق تهران با ۹۴۳ هزار نفر بیشترین تعداد بازیکن بازی‌های دیجیتالی را در خود جای داده است و پس از آن، ناحیه جنوب تهران با ۹۱۸ هزار نفر، ناحیه شمال تهران با ۶۷۶ هزار نفر، ناحیه مرکز تهران با ۶۳۹ هزار نفر و ناحیه غرب تهران با ۵۱۶ هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. براساس این گزارش، ۴۷ درصد از بازیکنان تهرانی هر روز بازی می‌کنند. همچنین متوسط سنی بازیکنان تهرانی ۲۱ سال است که نسبت به متوسط سنی سه استان اصفهان، خراسان‌رضوی و خوزستان نیز عدد بیشتری را نشانمی‌دهد.
میانگین سنی بازیکنان در شمال تهران ۲۳، در شرق و غرب ۲۲ و در مرکز تهران ۲۰ سال است. جنوب تهران با میانگین سنی ۱۷ سال، کم‌سن‌وسال‌ترین بازیکنان را در بین مناطق پنج‌گانه کلان‌شهر تهران داراست. در این گزارش اشاره شده که ۶۷ درصد از بازیکنان تهرانی مرد و ۳۳ درصد مابقی زن هستند. از کل جمعیت بازیکنان در شهر تهران، ۷۸ درصد مجرد، ۳ درصد متاهل بدون فرزند و ۱۸ درصد متاهل دارای فرزند هستند. در این میان، بازیکنان به تفکیک مقطع تحصیلی هم بررسی شده و طبق آمار منتشره، ۶۴ درصد از بازیکنان کمتر از دیپلم، ۱۳ درصد دارای مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی، ۶ درصد کاردانی، ۱۳ درصد کارشناسی و مابقی کارشناسی ارشد، دکترا و بالاتر دارند. این آمار را البته باید با در نظر داشتن گروه‌های سنی بررسی کرد، چراکه بیش از ۶۰ درصد از بازیکنان تهرانی را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. نسبت آمار وضعیت تاهل بازیکنان تهرانی را نیز باید با در نظر گرفتن میانگین سنی و به تفکیک گروه‌های سنی مورد نظر قرار داد.

۹۲ درصد از تهرانی‌ها با موبایل بازی می‌کنند
گزارش «تهران، شهر بازی» نشان می‌دهد بازیکنان تهرانی الگوی بازی کردن ویژه‌ای را نسبت به سایر مناطق کشور رقم زده‌اند. نسبت تعداد بازیکنان کنسولی در تهران به شکل معناداری از مناطق دیگر کشور بیشتر است. تعداد بازیکنان بیشتری در تهران به صورت آنلاین بازی می‌کنند و دستگاه تبلت در تهران به‌شدت طرفدار دارد، اما در بخش «چه بازی‌هایی می‌کنند؟»، آماری ارائه شده که طبق آن ۹۲ درصد از بازیکنان تهرانی روی پلتفرم موبایل بازی می‌کنند. کنسول با ۳۲ درصد پلتفرم محبوب بعدی است و رایانه با ۲۹ درصد جایگاه بعدی را به خود اختصاص داده است. در این میان، سهم گوشی‌های هوشمند به عنوان پلتفرم بازی، ۷۷ درصد و سهم تبلت‌ها ۳۷ درصد است. همچنین، ۳۲ درصد از بازیکنان تهرانی با کنسول خانگی خود بازی می‌کنند. ۱۸ درصد از بازیکنان تهرانی از رایانه‌های شخصی و ۱۶ درصد از لپ‌تاپ برای بازی استفاده می‌کنند. سهم کنسول‌های دستی در این میان تنها ۴ درصد است.
ژانرهای پرطرفدار بازی‌های ویدئویی دیگر موضوع این بخش از گزارش بوده است. طبق اطلاعات منتشره در گزارش «تهران، شهر بازی»، در سال ۱۳۹۶ ژانر ورزشی پرطرفدارترین ژانر بازی‌ها از نظر بازیکنان تهرانی بوده است. ژانر رانندگی در رده دوم قرار دارد و بازی‌های معمایی در رتبه بعدی قرار می‌گیرند. دو ژانر تیراندازی و دونده/سکوبازی نیز در میان ۵ ژانر پرطرفدار در کلان‌شهر تهران قرار می‌گیرند. پرطرفدارترین بازی در کلان‌شهر تهران همچنان بازی Clash of Clans بوده و بازی‌های PES و فیفا به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. نام دو بازی کانتر استرایک و GTA V نیز در فهرست ۵ بازی پرطرفدار در تهران قرار گرفته است. همچنین نتایج این نظرسنجی اعلام می‌کند که ۳۴ درصد از بازیکنان تهرانی به رده‌بندی سنی بازی‌ها توجه زیادی دارند، ۲۷ درصد از آنها تا حدودی به این موضوع توجه می‌کنند و البته ۳۹ درصد از بازیکنان همچنان به رده‌بندی سنی بازی‌ها اصلا توجهی ندارند.

اقبال کم‌رنگ بازی‌های داخلی در بازارهای بین‌المللی
امیرحسین فصیحی، سازنده بازی‌های رایانه‌ای
تلاش‌های خوبی برای توسعه بازی‌های موبایلی و کامپیوتری در کشور شد و با توجه به اینکه ضریب نفوذ موبایل و اینترنت هم افزایش پیدا کرد، بازی‌سازها فضای خوبی برای فعالیت پیدا کرده‌اند. البته باید روی کیفیت بازی‌هایی که ساخته و تولید و روانه بازار می‌شوند، دقت بیشتری شود، چراکه این بازی‌ها به دلیل نامناسب بودن و رو به افول بودن کیفیت آنها در بازارهای بین‌المللی طرفدار ندارند و از خرید آنها استقبال نمی‌شود. پیشرفت‌های خوبی در زمینه بازی‌های موبایلی و دیجیتال شده، اما کافی نیست، چراکه درآمدزایی از آن تحقق نیافته است. بازی‌سازهای خارجی برای درآمدزایی از بازی‌ها به ساخت آن روی آورده‌اند و در این راه موفق عمل کرده‌اند، به طوری که در کشور ما هم استقبال از بازی‌های خارجی بسیار بیشتر است. با توجه به آماری که از بازیکن‌های دیجیتالی ارائه شده است، اگر کیفیت بازی بالا باشد درآمدزایی بسیار خوبی در انتظار صنعت بازی‌های دیجیتال خواهد بود. ساخت بازی‌های باکیفیت و به‌روز موجب درآمدزایی و رونق صنعت بازی در کشور خواهد شد و وقتی صنعتی رونق پیدا می‌کند، گردش مالی در آن شکل گرفته و تبلیغات آن بیشتر می‌شود و بدین‌ترتیب دور از انتظار نیست که در این دنیای دیجیتالی و اینترنتی آوازه بازی‌ها به خارج از کشور برسد و فرصتی برای درآمدزایی و ارزآوری به وجود بیاید. باید تمام پتانسیل‌ها در کنار حمایت‌هایی که از آنها لازم است، دست به دست هم دهند تا معنای واقعی صنعت را به بازی‌های موبایلی و دیجیتالی بتوان اختصاص داد. در ابتدای شروع بازی‌سازی در ایران پیشرفت‌های خوبی حاصل شد و بازی‌سازان به سمت تولید بازی‌های پرمحتوا از ایران‌باستان و موضوعات تاثیرگذار رفتند و درآمدزایی خوبی در این بخش حاصل شد، اما از ۴ یا ۵ سال گذشته نمی‌توان پیشرفت زیادی در این حوزه مشاهده کرد که شاید دلیل آن رشد ناکافی یا عدم حمایت یا حفظ آن در سال‌های قبل بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی افزایش یافت/ادامه رشد شتابان تجارت الکترونیکی

شایلی قرائی به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.