صفحه اصلی / دسته بندی نشده / سرمربی جنجالی که مجبور شد تیم ملی را ترک کند
سرمربی جنجالی که مجبور شد تیم ملی را ترک کند

داستان‌های تاریخ فوتبال

سرمربی جنجالی که مجبور شد تیم ملی را ترک کند

خاویر کلمنته در زمان حضورش در تیم ملی اسپانیا دورانی جنجالی داشت و در نهایت مجبور شد لاروخا را ترک کند.

خاویر کلمنته

به گزارش کسب و کار نیوز، خاویر کلمنته به خاطر نحوه بازی تیم و اظهاراتش خیلی جنجالی بود. او از روشی بهره می‌برد که مدافعان میانی در مرکز میدان تجمع کنند. فرناندو هیرو، نادال و آلکورتا چنین نقشی را بر عهده داشتند. خولیو سالیناس ستاره سرمربی اسپانیایی در خط حمله محسوب می‌شد. لاروخا تحت هدایت کلمنته نتایج قابل قبولی کسب می‌کرد. سرمربی اسپانیایی با بخش خوب رسانه وارد جنجال شد. او سعی کرد این قضیه را حمله‌ای از طرف گروه PRISA (شبکه SER، ال پائیس، کانال پلاس و آس) عنوان کند.

اسپانیای کلمنته در یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا شکست خورد و این اتفاق در یورو برابر انگلیس نیز رخ داد. عملکرد لاروخا در جام جهانی فرانسه بدتر بود و این تیم نتوانست از گروهش صعود کند. زوبی زارتا دروازه‌بان مورد اعتماد سرمربی، در نخستین روز برابر نیجریه اشتباه فاحشی کرد. در پایان حضور اسپانیا در این بازی‌ها زوبی زارتا بارنشسته شد. در این شرایط رسانه‌ها و هواداران به شدت از کلمنته انتقاد کردند. با این حال خوسه ماریا آنخل ویار که پیش از جام جهانی قراداد کلمنته را تمدید کرده بود و تا یورو بعدی ارزش داشت از سرمربی اسپانیایی حمایت کرد. تابستان بدون تنش سپری شد و اسپانیا باید برای صعود به یورو با تیم‌های روسیه، اسرائیل، قبرس و سن مارینو روبرو می‌شد.

نخستین بازی پس از بازگشت از تعطیلات برابر قبرس انجام شد. اسپانیا برابر این تیم ۳ بر ۲ شکست خورد. کلمنته در آن روز از روش جدیدی بهره برد و با پنج مهاجم به نام‌های اتکسبریا، آلفونسو، مورینتس، رائول و لوییس انریکه بهره برد. او سپس به بد بودن ترکیبش اعتراف کرد و گفت: اگر یک بار دیگر بازی برگزار می‌شد با هشت مدافع بازی می‌کردم.

او به چالش خود ادامه داد و رسانه‌ها را مقصر خواند. کلمنته گفت: همان طور که درخواست کردید تهاجمی بازی کردیم اما اکنون چه می‌گویید؟

چند روز بعد در حالی که در قبرس به خاطر صعود جشن بر پا بود رسانه ملی به شدت از کلمنته انتقاد می‌کرد. PSOA (حزب سوسیالیست کارگری اسپانیا) و IU (حزب چپ) از اسپرانسا آگیره (وزیر فرنگ و ورزش) درخواست کردند تا برکناری کلمنته میسر شود.

آگیره با این موضوع احساسی برخورد کرد و گفت: هواداران شایسته احترام بیشتری هستند و نیاز به یک روشنایی در این تونل تاریک دارند. کلمنته در حالی که گلف بازی می‌کرد از این اظهارات خبردار شد. او گفت: من به وزیر یا رییس حکومت می‌گویم اگر واقعا به این موضوع اهمیت می‌دهند چه کارهایی باید برای کشور انجام دهند.

بازیکنان از کلمنته خواستند در تیم ملی بماند و رسانه‌ها تنها از این موضوع صحبت می‌کردند. با این حال خوش شانسی سرمربی اسپانیایی به پایان رسید و ویار تنها حامی‌اش همه چیز را به بائوتیستا سپرد.

کلمنته پنجم سپتامبر اعلام کرد از تیم ملی می‌رود و گفت: این یک برکناری یا استعفا نبود.

کلمنته پس از شش سال و یک روز تیم ملی را ترک کرد. در حقیقت با افتخار از تیم ملی رفت. لاروخا در ۶۲ بازی ۳۶ پیروزی و ۲۰ تساوی به دست آورد. همچنین شش بار از حریفانش شکست خورد و ۱۲۶ گل به ثمر رساند. دروازه اسپانیا ۴۳ بار باز شد. با این حال هرگز نتوانست از مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی و یورو عبور کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.