صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / باید نگرش و دیدگاه خود را نسبت به مرزها تغییر دهیم
باید نگرش و دیدگاه خود را نسبت به مرزها تغییر دهیم

استادیار گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی:

باید نگرش و دیدگاه خود را نسبت به مرزها تغییر دهیم

استادیار گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی گفت: با وجود مسائل تروریستی، امنیت در همه ابعاد به وسیله مرزها و اداره آن‌ها مطرح می‌شود، بنابراین طبق تغییرات انجام‌ شده نیازمند تغییر نگرش به مرزها و پدیده دور بودن آن هستیم.

مرز

به گزارش کسب و کار نیوز، محسن جان‌پرور در نشست علمی‌تخصصی مرز و مرزبان در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی، اظهار کرد: تفاوت ذاتی علت اصلی ایجاد مرزها است. منفعت‌طلبی یکی از دلایل ایجاد مرزها بوده زیرا هیچ‌کس حاضر نیست که در این امر از منفعت خود بگذرد. تفکیک حاکمیت‌ها نیز عاملی مهم بوده و برای تفکیک سرزمین و فضای جغرافیایی، نیاز به داشتن مرز است.

وی با بیان اینکه امنیت هرکدام از مردم بر دیگری اولویت دارد، عنوان کرد: مرزها سطوح مختلفی دارد. اگر دنیای انسان‌ها را بررسی کنیم، مرز هر فرد با دیگری متفاوت است هرچند که این تفاوت کم باشد. این مرزها از سطح فردی تا جهانی ادامه پیدا می‌کند. 

استادیار گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی اضافه کرد: در بین انواع مرزها، مرزهای کشوری و ملی از اهمیت زیادی برخوردار است. مرزبان حفظ امنیت و نگهداری را انجام می‌دهد و در کنار آن، استوارنامه‌ای از وزارت خارجه دریافت می‌کند. مرزدار کسی است که در مناطق مرزها به دیدبانی و حفظ امنیت می‌پردازد. 

جان‌پرور بیان کرد: پدیده دور، اولین موضوعی است که از مرز به ذهن‌ می‌رسد. این دیدگاه بسیاری از عامه مردم و مسئولین است. اگر اتفاقی در مناطق مرزی رخ می‌داد زمان زیادی صرف رسیدن این خبر به مناطق مرکزی می‌شد. تکنولوژی‌های ارتباطی یکی از عوامل مهم است زیرا این تکنولوژی‌ها منجر به رسیدن سریع اخبار از مناطق مرزی به مرکزی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروزه این موارد ارتقاء یافته و با وجود تکنولوژی‌ها و تغییرات صورت‌ گرفته هر اخبار، کنش و رویدادی با وجود بحث زمان و مکان، با سرعت و فراگیری بیشتر به مناطق مرکزی می‌رسد. 

استادیار گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه باید نگرش و دیدگاه خود را نسبت به مرزها تغییر دهیم، تصریح کرد: با وجود مسائل تروریستی، امنیت در همه ابعاد به وسیله مرزها و اداره آن‌ها مطرح می‌شود، بنابراین طبق تغییرات انجام‌شده نیازمند تغییر نگرش به مرزها و پدیده دور بودن آن هستیم. اگر در گذشته مرزها و اثر آن را دور می‌دانستیم، امروزه با تغییرات انجام‌شده، این مرزها به زندگی ما بسیار نزدیک شده ‌است.

جان‌پرور گفت: این تغییرات با این مطلب صورت می‌گیرد که دیگر مرزها را پدیده دور ندانیم. باید نگرش‌، دیدگاه، توجه و کارهایی که انجام می‌دهیم، برای افزایش جایگاه و اعتبار مرزها و مرزبانان کشور باشد. چالش‌ها، ناامنی‌ها، چگونگی کنترل، حفاظت و افراد آن از اهمیت و جایگاه ویژه‌‌ای در زندگی ما برخوردار هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.