صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / خدمات بیمه ای برای شاغلان فضای مجازی
خدمات  بیمه ای  برای  شاغلان فضای  مجازی

۵۰ هزار نفر از فعالان صنف فضاي مجازي تحت پوشش بيمه قرار مي‌گيرند

خدمات بیمه ای برای شاغلان فضای مجازی

مــوضـــوع بيمـــه كسب‌وكارهاي آنلاين و مجازي مدت‌هاست به يك مشكل بزرگ براي شاغلان اين حوزه تبديل شده و با وجود پيگيري‌هاي مستمر نتوانستند براي اين مهم به نتايج مثبت دست پيدا كنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به طور کلی حضور صنعت بیمه در فضای سایبری می‌تواند در کسب‌وکار این صنعت تغییرات مثبت ایجاد کند و اگر تا به امروز این اتفاق نیفتاده، به دلیل کم‌کاری برخی از سازمان‌ها و جدی گرفته نشدن این کسب‌وکارهاست. در همین رابطه با پیشنهاد و پیگیری اتاق اصناف ایران و همکاری سازمان تامین اجتماعی و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، بیش از ۵۰ هزار نفر از فعالان صنف فضای مجازی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. «محمدباقر مجتبایی» سرپرست معاونت کمک‌های فنی و تجاری و حمایت از صادرات سازمان توسعه تجارت با اشاره به استقبال شاغلان کسب‌وکارهای مجازی از خدمات بیمه‌ای، پیش‌بینی کرد تا پایان سال جاری ۱۰۰ هزار نفر از فعالان این صنف تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند: «چنانچه اعضای خانواده هر یک از فعالان کسب‌وکارهای مجازی اعم از راننده خودرو یا موتورسیکلت ۳ نفر در نظر گرفته شود، در مجموع ۳ برابر ارقام ذکرشده تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.»
به گفته مجتبایی، بخشنامه بیمه شاغلان در کسب‌وکارهای مجازی به تازگی از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی صادر شده و مشمولان این بخشنامه آن دسته از شاغلان کسب‌وکار فضای مجازی فاقد رابطه مزدبگیری هستند که دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکار مجازی بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، مبلغ حق بیمه به طور کامل از سوی فعال صنفی پرداخت می‌شود و کارفرمای مربوط صرفا نسبت به انتشار لیست بیمه‌شدگان به سازمان تامین اجتماعی اقدام خواهد کرد. همچنین سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارگاه‌های ذی‌ربط دارند، مشمول بند «الف» ماده ۴ قانون تامین اجتماعی بوده و کارفرمایان مطابق مواد ۲۸، ۳۶ و ۳۹ قانون تامین اجتماعی نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنها اقدام می‌کنند. مجتبایی اظهار کرد: «تمام رانندگان واجد شرایط اعم از «اسنپ»، «تپ‌سی»‌، «الوپیک» و موارد مشابه برای بهره‌مندی از مزایای بیمه تامین اجتماعی می‌توانند از مهرماه امسال به کارفرمای مربوط مراجعه کنند تا کارفرما از طریق اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نسبت به بیمه آنها اقدام کند. اتاق اصناف ایران برای رانندگان به عنوان یک قشر زحمت‌کش که دائم در معرض خطر قرار دارند، بیمه آنها را با همکاری اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد کرد که مورد موافقت قرار گرفت و اکنون وارد مرحله اجرایی شده است.»
مشمولان یادشده باید از سوی اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکار مجازی یا نمایندگی آن در استان‌ها به سازمان تامین اجتماعی معرفی شوند و سن متقاضی در تاریخ شروع بیمه (ثبت معرفی‌نامه در واحدهای اجرایی سازمان) حداکثر ۵۰ سال تمام باشد. درصورتی که متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تامین اجتماعی باشد، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول به سقف سنی مجاز (۵۰ سال) وی اضافه و در صورت احراز شرایط، به عنوان مشمول پذیرفته می‌شود.
نرخ حق بیمه معادل ۲۷ درصد مبنای پرداخت حق بیمه است و مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که ۵ سال یا کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، به انتخاب متقاضی بین حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار و حداکثر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در زمان ثبت معرفی‌نامه در واحد اجرایی مربوط خواهد بود. مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، بین حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت معرفی‌نامه در واحد اجرایی به انتخاب متقاضی خواهد بود. با توجه به اینکه این گروه از بیمه‌شدگان، فاقد رابطه مزدبگیری با اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکار مجازی یا نمایندگی‌های مربوط هستند، ازاین‌رو از شمول قانون بیمه بیکاری خارج بوده و بر این اساس حق بیمه مربوط (۳ درصد مبنای کسر حق بیمه) نیز وصول نخواهد شد. کلیه حمایت‌های مقرر در قانون تامین اجتماعی به استثنای بند «ج» (غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) با رعایت مقررات مربوط و تغییرات بعدی به این گروه از متقاضیان ارائه خواهد شد.
شرایط برقراری و میزان تعهدات کوتاه‌مدت، مستمری‌های بازنشستگی، بازماندگان، ازکارافتادگی کلی و همچنین استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی با توجه به مفاد این بخشنامه و در چارچوب قانون تامین اجتماعی و تغییرات بعدی آن خواهد بود. متقاضیانی که مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یا ادامه بیمه به طور اختیاری هستند، در صورت عدم انقطاع در پرداخت حق بیمه می‌توانند پس از پایان دوره پیش‌پرداخت بدون در نظر گرفتن شرایط سن و سابقه مقرر در بندهای «۱» و «۲» این بخشنامه با ارائه معرفی‌نامه از مرجع معرفی‌کننده یا نمایندگی‌های مربوط و رعایت سایر شرایط مقرر، از جمله انجام معاینات پزشکی موضوع بند «۷» (در صورت عدم انجام معاینات پزشکی قبل از قرارداد) صرفا در مرحله تغییر نوع بیمه، بدون انجام معاینات مجدد پزشکی در زمره مشمولان قرار گیرند. بدیهی است درصورتی که این افراد پرداخت حق بیمه را بعد از شروع بیمه قطع کنند، ورود مجدد آنها منوط به رعایت مقررات مطابق سایر مشمولان خواهد بود. بیمه‌شدگان در صورت تمایل می‌توانند در هر مرحله نسبت به قطع بیمه‌پردازی بیمه‌های توافقی و ادامه پرداخت حق بیمه حسب ضوابط مقرر در چارچوب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری و… اقدام کنند.

هویت این مشاغل از سوی نهادهای دولتی به رسمیت شناخته شود
حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس حوزه کار
امنیت شغلی یکی از شاخص‌هایی است که موجب بالا رفتن راندمان کاری می‌شود و چه در کسب‌وکارهای سنتی و فیزیکی و چه کسب‌وکارهای آنلاین نتایج مثبتی را خواهد داشت. بیمه از آن دسته عواملی است که موجب امنیت شغلی می‌شود و اصلی‌ترین فاکتور پس از دستمزد برای دادن امنیت شغلی به کارجو است. در رابطه با کسب‌وکارهای سنتی و فیزیکی تقریبا این موضوع به توافق رسیده و کم‌کاری‌هایی که احتمالا دیده می‌شود جریمه‌هایی را به دنبال خواهد داشت، اما در رابطه با کسب‌وکارهای مجازی به دلیل اینکه این مدل از مشاغل در وزارت کار ثبت رسمی نمی‌شوند مشکلاتی برای بیمه دارند. برای اجرای واقعی و درست و سازماندهی‌شده بیمه این مشاغل باید در مرحله نخست دست‌اندازهای ثبت قانونی و هویت دادن به آنها برطرف شود تا مشکلاتی که به این دلیل وجود دارد، برطرف شود و هم برای بیمه این کسب‌وکارها اقدام شود. در غیر این صورت تا زمانی که ثبت رسمی وجود نداشته باشد، امنیت شغلی واقعی به وجود نخواهد آمد. به جز تعداد معدودی از کسب‌وکارهایی که فراگیرتر شده‌اند و استفاده مردم از آنها بیشتر است، تعداد بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین به دلیل ناشناخته بودن از کمترین امنیت شغلی هم برخوردار نیستند. باید در مرحله اول ‌سازوکار و هویت این مشاغل از سوی نهادهای دولتی مربوط مانند وزارت کار به رسمیت شناخته شود. در این شرایط می‌توان به آینده بیمه برای کارمندان این شغل‌ها امیدوار بود، چراکه تکلیف صاحبان شغل‌ها در قالب کارمند رسمیت بیشتری به خود می‌گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.