صفحه اصلی / سرخط خبرها / نتایج مثبت مدیریت بازار ارز
نتایج مثبت مدیریت بازار ارز

تيمور رحماني، اقتصاددان

نتایج مثبت مدیریت بازار ارز

نقدینگی عامل اصلی اتفاقات اخیر است و باید آن را به سمتی هدایت کرد که مانع از ادامه این اتفاقات شد. نقدینگی باید در راه درست آن هدایت شود که متاسفانه تاخیر چند ساله در اجرا و تحقق این امر موجب شد نرخ تورم افزایش پیدا کند و به دنبال آن این نگرانی‌ها شکل بگیرد. در رابطه با نقدینگی و رشد غیرطبیعی آن در چند سال اخیر بارها هشدار داده شد که اگر در اوایل آن جلوی این رشد گرفته می‌شد، شاهد نوسانات ارزی و افزایش تورم نبودیم.
فشارها و انتظارات موجب شد در کنار عوامل دیگری نظیر خروج آمریکا از برجام رشد قیمت ارز بالاتر از حد انتظار باشد که اگر حتی این انتظارات را بی‌مبنا هم بدانیم باز هم توان بالا بردن قیمت را دارند. همان‌طور که مشاهده کردیم در رابطه با نرخ ارز انتظاری که از خروج آمریکا از برجام وجود داشت افزایش نرخ ارز بود. البته توان کنترل بازار ارز را داریم و پتانسیل حل مشکلات ارزی و تبعات آن در کشور وجود دارد. باید در رابطه با اقتصاد کلان و تصمیماتی که در رابطه با آن گرفته می‌شود، تامل بیشتری کرد.
اقتصاد کلان رابطه مستقیمی با افزایش نرخ ارز، طلا و سکه دارد. اگر می‌خواهیم این قیمت‌ها را کنترل کنیم، تصمیمات اقتصاد کلان را باید بهتر بگیریم. در حال حاضر ایران حکم کشوری را دارد که اقتصاد کلان فلج‌شده‌ای را داشته و چاره‌ای جز تن دادن به این گرانی‌ها ندارد. در صورتی که اگر مدیریت روی اقتصاد کلا‌ن‌ داشته باشیم اقتصاد ایران پتانسیل آن را دارد که بتواند گرانی‌ها و التهابات را کنترل کند. این مشکلات ارزی که امروز در کشور با آن روبه‌رو هستیم باید توسط یک نهاد؛ آن هم بانک مرکزی حل و فصل شود. مشکل نرخ ارز و قیمت‌ها نهایتا‌ مشکل بخش پولی و بانکی است؛ بنابراین به طور طبیعی مدیریت آن باید در بانک مرکزی باشد حتی اگر دیگر بخش‌ها نیز کمک کنند. نباید به صورت پراکنده و جاهای دیگر تصمیم‌گیری و مدیریت شود تا بتوان پاسخگوی این مشکلات و حل آنها بود. در حال حاضر هم شاهد ورود این نهاد به کنترل بازار ارز هستیم که نتایج مثبت آن هم قابل مشاهده است. البته نباید انتظار داشت با اولین حرکات بازار واکنش نشان دهد، چراکه مهم تصمیم‌گیری درست و زمان دادن برای حل این مشکلات است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.