صفحه اصلی / اسلایدر / ذخایر ۲۰۰ تنی طلای ایرانی‌ها در منازل
ذخایر ۲۰۰ تنی طلای ایرانی‌ها  در منازل

ایرانی‌ها برای حفظ ارزش سرمایه خود‌ ناچار پول نقد را به طلا تبدیل کرده‌اند

ذخایر ۲۰۰ تنی طلای ایرانی‌ها در منازل

افزایش نرخ ارز و رشد غیرطبیعی قیمت طلا و سکه در بازار موجب شده مردم به طلا و سکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه کنند و با ذخیره کردن آن در منازل خود سرمایه‌گذاری مطلوبی از نگاه خود داشته باشند.

شایلی قرایی

عربستان تا چند ماه گذشته به عنوان بزرگ‌ترین کشور دارنده ذخایر خانگی طلا در خاورمیانه معرفی شده بود که اتفاقات اخیر و تمایل مردم برای خرید طلا و سکه موجب شد نام ایران در این رابطه جلوتر از این کشور مطرح شود.به گفته فعالان بازار، این اتفاقات به نوعی نیاز جدیدی برای مردم ایجاد کرده که از این به بعد در خانواده‌ها یا حتی برخی موسسات مالی، سرمایه‌گذاری روی طلای ذوب‌شده یا طلای آب‌شده که تبدیل قراضه‌های طلا یا طلای مصرفی و بازیافتی است، انجاممی‌شود. این نوع سرمایه‌گذاری ارزش‌افزوده و اجرت ندارد و این روزها مردم طالب این نوع طلا هستند.
به گزارش بلومبرگ، بعد از کاهش ارزش پول ملی ایران در ماه‌های اخیر و افزایش نگرانی‌ها نسبت به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، ایرانیان در سه ماهه نخست امسال بیش از گذشته به خرید طلا روی آورده‌اند. آمارهای منتشرشده ازسوی شورای جهانی طلا نشان می‌دهد «به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از تشدید تنش‌ها در روابط ایران و آمریکا و چشم‌انداز اقدامات کنترلی ارزی» میزان تقاضا برای خرید سکه و شمش طلا در ایران در سه ماهه نخست ‌سال به ۹٫۳ تن رسیده که بالاترین رقم طی ٣ ‌سال گذشته بودهاست.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تا ١٢ ماه می ‌فرصت دارد درباره ماندن آمریکا در برجام و یا خروج از این توافق و تحریم مجدد ایران تصمیم‌ بگیرد.

طلا کالای سرمایه‌ای شده است
محمد کشتی‌آرای، عضو هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران
تا قبل از اینکه اتفاقات و نوسانات ارزی و افزایش قیمت بی‌سابقه طلا و سکه را داشته باشیم، در زمستان سال گذشته ایرانی‌ها با خرید طلا و نگهداری بیش از اندازه آن به رکورد عربستانی‌ها نزدیک شده بودند. افزایش نرخ دلار و ارز بر بازار طلا و سکه هم تاثیر منفی گذاشت و شاهد هستیم این کالا تا چه اندازه از نظر قیمت اوج گرفته است. البته طی چند روز اخیر به دنبال کاهش نرخ ارز، این بازار هم واکنش مثبت نشان داده و ریزش قیمت‌ها و حباب ناشی از آن ادامه دارد، اما با افزایش قیمت‌ها و ترس و هیجان مردم که به دنبال رشد بی‌سابقه قیمت‌ها در بازار ارز بود، هجوم به بازار طلا نیز رخ داد و مردم با خرید این کالا آن را در منازل و خانه‌های خود ذخیره کرده‌اند. البته تا پیش از این اتفاق نیز این مدل رفتارها در بازار طلا و سکه وجود داشت که نوسانات ارزی و قیمت جهانی طلا به آن دامن زد و ایرانی‌ها را دارای بزرگ‌ترین ذخایر خانگی طلا و سکه کرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد با افزایش قیمت طلا، میزان ذخایر طلای خانگی در ایران رو به افزایش گذاشته و طبق برآورد ما ۲۰۰ تن ذخایر خانگی داریم. البته آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد مردم ٣٠٠ تا ۴٠٠ تن طلا در خانه‌های‌شان نگهداری می‌کنند که در نوع خود میزان زیادی است و این نشان از عدم امنیت و اعتماد مردم به اوضاع اقتصادی دارد. در ماه‌های گذشته قیمت طلا و سکه بی‌نهایت افزایش پیدا کرد و دو عامل افزایش نرخ ارز و رشد قیمت طلای جهانی موجب شد بازار خرید و فروش این کالا به میزان زیادی با استقبال روبه‌رو شود و مردم این ذخایر را در خانه‌های خود نگهداری می‌کنند تا به قول خودشان در روز مبادا به دردشان بخورد.این رفتار مردم بیشتر برای حفظ ارزش پول‌شان است و دیگر به طلا نگاه زیورآلات و لوکس ندارند، بلکه نگاه آنها به طلا بیشتر سرمایه‌ای است. به عبارتی افزایش بی‌رویه و شوک قیمتی که به صنعت طلا وارد شده به پول و سرمایه‌های مردم آسیب می‌رساند، در نتیجه مردم نگهداری مصنوعات طلا را نوعی سرمایه‌گذاری برای روزهایی که احتیاج دارند، می‌دانند. خوشبختانه با تدابیر دولت و بانک مرکزی این نوسانات در حال کنترل است و ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا ادامه دارد. باید با برنامه‌ریزی بهتر و ارائه راهکارهای اساسی و ادامه‌دار بازار ارز و طلا کنترل شود تا این نابه‌سامانی‌ها تکرار نشوند. قیمت‌ها به قول معروف در حال‌ حاضر گیج است و قیمت واقعی و شفاف وجود ندارد. قیمت در شهرهای مختلف متفاوت است و فروشنده بیشتر از خریدار وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.