صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / دو سوم مناطق شورشیان سوری در ادلب از سلاح‌های سنگین تخلیه شده است
دو سوم مناطق شورشیان سوری در ادلب از سلاح‌های سنگین تخلیه شده است

در راستای اجرای توافق ترکیه و روسیه

دو سوم مناطق شورشیان سوری در ادلب از سلاح‌های سنگین تخلیه شده است

ترکیه در نشست گسترده‌ای با گروه‌های شورشی سوری آنها را در جریان بندهای توافق با روسیه درباره منطقه عاری از سلاح در سوریه گذاشت.

شورشیان سوریه

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ترکیه منطقه عاری از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین را در داخل مناطق تحت سیطره شورشیان سوری مشخص کرده است و این مساله نشان می‌دهد که توافق آنکارا و مسکو درباره‌ این منطقه به روش روسیه اجرا می‌شود.

استقرار گشت‌های روسیه و ترکیه در منطقه عاری از سلاح مهم‌ترین بند این توافق است. منطقه مذکور شامل حومه لاذقیه، شهرک جسرالشغور ، سهل الغاب، خان الشیخون، سراقب، کفرزیتا، اللطامنه، مورک، بخش‌های وسیعی از جبل الزاویه، جبل شحشبو، معره النعمان، داره عزه و حومه غربی حلب و مناطق دیگر است.

به رغم اینکه بند مربوط به راه‌های بین‌المللی و بازگشایی آن در نشست ترکیه با شورشیان بررسی نشد اما قرار است این مسیرهای بین‌المللی تحت نظارت مشترک روسیه و ترکیه باشند و با هماهنگی دو کشور امنیت آن تامین شوند.

بعد از اینکه ترکیه شورشیان را در جریان این توافق گذاشت می‌توان گفت که شورشیان سوریه کنترل دو سوم مساحت ادلب و مناطق اطراف آن را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر، گروه جیش العزه از گروه‌های وابسته به ارتش آزاد به این مساله که منطقه عاری از سلاح از جانب شورشیان باشد، اعتراض و با استقرار گشت‌های روسیه در تمامی مناطق تحت سیطره شورشیان مخالفت کرد.

این گروه بازگشایی مسیرهای بین‌المللی را به آزادی بازداشت‌شدگان در زندان‌های نظام سوریه مشروط کرد.

همچنین ابو محمود الفلسطینی از مبلغان عضو گروه تحریرالشام جزییاتی را در مورد موضع اعلام نشده این گروه در خصوص توافق روسیه و ترکیه و مذاکرات جاری درباره آن فاش کرد.

وی از رهبرانی در گروه حراس الدین که با القاعده بیعت کرده‌اند، به شدت انتقاد کرد و خطاب به آنان گفت که گروه تحریرالشام سلاح خود را تحویل نداده و از ادلب عقب‌نشینی نکرده است. وی از این رهبران خواست تصمیم‌گیری را به عهده صاحبان اصلی بگذارند.

وی نسبت به ارتکاب هرگونه حماقتی علیه ترکیه هشدار داد.

الفلسطینی گفت: ما نباید به دست روس‌ها بهانه بدهیم که سناریوی موصل و رقه در ادلب را تکرار کنند. مشکل در مخالفت با توافق نیست، بلکه در چگونگی شکست این توافق است. راه‌حل برای ما این نیست که با ترکیه مقابله کنیم اما نباید به دست روس‌ها و نظام سوریه بهانه حمله به ادلب را بدهیم.

براساس توافق اخیر روسیه و ترکیه برای ایجاد منطقه عاری از سلاح، باید سلاح سنگین از این منطقه تا قبل از دهم اکتبر خارج شود.

از سوی دیگر، ناجی مصطفی، سخنگوی جبهه ملی آزادسازی (مورد حمایت ترکیه) که جزو مهم‌ترین گروه‌های شورشی در ادلب است، اعلام کرد که سلاح‌های سنگین را از منطقه عاری از سلاح خارج کرده است.

مسکو و آنکارا ۱۷ سپتامبر با ایجاد منطقه عاری از سلاح توافق کردند این توافق باعث شد نظام سوریه به استان ادلب و مناطق اطراف آن حمله نکند. جبهه ملی آزادسازی پیش‌تر به صورت ضمنی از این توافق استقبال کرده بود اما گروه هیئت تحریرالشام هنوز موضع رسمی درباره این توافق اتخاذ نکرده است. گروه حراس الدین نیز پیشتر مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.