حضور کم  رنگ استارت آپ ها  در تلکام

«كسب‌وكار» گزارش مي‌دهد

حضور کم رنگ استارت آپ ها در تلکام

نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع مخابرات و اطلاع‌رساني (ايران‌تلكام 2018) كه بزرگ‌ترين رويداد و گردهمايي حوزه مخابرات و ارتباطات كشور است، از تاريخ 11 لغايت 14 مهرماه در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار شد.

محمد جوادی قاضیانی

این رویداد و نمایشگاه در حالی برگزار شد که در ماه‌های گذشته «اینوتکس» در تیرماه و «الکامپ» در مرداد ماه برگزار شدند و همین‌طور نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را نیز در آبان ماه پیش رو داریم و متاسفانه نزدیکی این نمایشگاه‌ها و همسویی آنها در برخی از جهات باعث کم‌توجهی به برخی از آنها همچون تلکام شده بود. در تلکام امسال تقریبا ۱۳۰ شرکت خصوصی، ۱۶ شرکت دولتی و ۲۰ شرکت خارجی شرکت داشتند که اگر بخواهیم آنها را از حیث نوع کسب‌وکاری هم تقسیم کنیم، شاید ۳۰ یا ۴۰ درصد شرکت‌های خصوصی شرکت‌کننده در تلکام حالت استارت‌آپی داشتند و در واقع استقبال خوبی از جانب استارت‌آپ‌ها برای حضور در تلکام نشده بود.
این در حالی است که به دلیل همسویی تلکام و الکامپ بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها ترجیح داده بودند که در الکامپ شرکت کنند و ثبت‌نامی در تلکام انجام ندهند، به طوری که تعداد شرکت‌های حاضر در الکامپ امسال حدود ۴۵۰ شرکت بود که نسبت به الکامپ سال گذشته رشد ۶ برابری را تجربه کرده و این یعنی اینکه بسیاری از استارت‌آپ‌هایی هم که حوزه فعالیت‌شان به نمایشگاه تلکام نزدیک بوده است، ترجیح داده بودند که با توجه به اطلاع‌رسانی خوب و دیده شدن در الکامپ در آن نمایشگاه حاضر شوند و در تلکام فعالیتینکنند.
از طرفی به تبع این اتفاق و حضور کم استارت‌آپ‌ها در تلکام به سبب اینکه این نوع کسب‌وکارها به‌ویژه استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل فضایی که برای اطلاع‌رسانی و نشان دادن خودشان دارند همواره می‌توانند مخاطبان زیادی را جلب کنند، حضور مخاطبان هم در نمایشگاه از این قضیه اثر گرفته بود و مخاطبان کمتری را در تلکام مشاهده می‌کردیم. این حضور کم‌رنگ در بازدید از غرفه‌ها، نشست‌ها و دورهمی‌ها نمود بیشتری را داشت، به طوری که در روزهای برگزاری نمایشگاه ایران‌تلکام ۲۰۱۸، پنل‌های تخصصی برگزارشده با عدم استقبال بازدیدکنندگان و حتی غرفه‌داران مواجه شده بود که این مورد بسیار به چشم می‌آمد و کاملا متفاوت با الکامپ بود که پنل‌ها و کارگاه‌ها با حرارت هرچه بیشتر و به صورت پرمخاطب برگزار می‌شدند، اما هرچه تلکام و چنین نمایشگاه‌هایی پرمخاطب‌تر باشند، می‌توانند خروجی‌های بیشتری را برای شرکت‌ها و اقتصاد کشور به همراه داشته باشند و به رشد اقتصاد دانش‌بنیان در کشور کمک کنند و به همین دلیل است که باید کاری کرد و از ظرفیت این نمایشگاه‌ها نهایت استفاده را برد، اما این امر چگونه میسر می‌شود؟ طبق اعلام کارشناسان، برای استقبال بیشتر از تلکام ۳ گزینه وجود دارد؛ یکی از گزینه‌ها انتقال الکامپ به شهر آفتاب و برگزاری تلکام در نمایشگاه بین‌المللی تهران است که به نوعی ضربه زدن به الکامپ محسوب می‌شود و از چرخه و شور ایجادشده در الکامپ می‌کاهد.گزینه دوم هم برگزاری و ادغام دو نمایشگاه تلکام و الکامپ است که با توجه به همسو بودن این دو نمایشگاه اتفاق مثبتی است.گزینه سوم پیشنهادی برای استقبال بیشتر از تلکام، برگزاری جداگانه این دو نمایشگاه در فاصله‌های بیشتری نسبت به هم است که در این صورت می‌توانیم دو نمایشگاه پرمخاطب استارت‌آپی در سال داشته باشیم.

زمان نامناسب برگزاری تلکام
مجتبی ابراهیمی، کارشناس فناوری اطلاعات
تلکام امسال با استقبال کم شرکت‌های استارت‌آپی؛ حتی شرکت‌های استارت‌آپی حوزه فعالیت تلکام مواجه شده بود که این مورد در آمار مخاطبان و بازدید‌کنندگان این نمایشگاه هم اثرگذار بود. از مدت‌ها قبل و حتی سال گذشته این استقبال نسبتا اندک شرکت‌های استارت‌آپی از تلکام قابل پیش‌بینی بود و برای همین بود که برخی در تلاش بودند که دو نمایشگاه تلکام و الکامپ را به دلیل نزدیک بودن دو حوزه از لحاظ محتوایی و همین‌طور زمانی در هم ادغام کنند که در هر صورت این اتفاق نیفتاد و این دو نمایشگاه جداگانه برگزار شدند، اما در نمایشگاه الکامپ به دلیل زمان نسبتا مناسب آن و همین‌طور مانوری که استارت‌آپ‌ها سال گذشته روی الکامپ موفق ۹۶ داشتند بسیاری از استارت‌آپ‌ها صرف‌نظر از حوزه‌ای که داشتند، علاقه‌مند بودند در الکامپ شرکت کنند و این اتفاق نیز افتاد و شاهد حضور حداکثری استارت‌آپ‌ها در الکامپ امسال بودیم.
طبیعتا وقتی شرکت‌ها در نمایشگاه‌های بزرگی شرکت می‌کنند تا چند ماه بعد از آن درگیر بررسی بازخورد‌ها و ارتباط‌هایی هستند که از نمایشگاه دریافت کرده‌اند و وقت و انگیزه کافی برای شرکت در نمایشگاه دیگری در فاصله نزدیک را ندارند؛ یعنی با توجه به حضور بسیاری از استارت‌آپ‌ها در دو نمایشگاه اینوتکس و الکامپ که در تابستان برگزار شد، شرکت‌ها تمایلی به شرکت در نمایشگاه دیگری در این فاصله نزدیک به آن دو نمایشگاه را نداشتند و طبیعی است که نخواهند در این فاصله اندک چالش جدیدی را تجربه کنند.

همچنین مطالعه کنید:

نسبت مالیات به GDP در ایران یک سوم متوسط دنیاست

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.