صفحه اصلی / اسلایدر / تصویب جنجـالی CFT
تصویب  جنجـالی  CFT

مجلس با ۱۴۳ راي موافق و۱۲۰ راي مخالف لایحه پيوستن به CFT را تصویب كرد

تصویب جنجـالی CFT

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) موافقت کردند. لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در جلسه علنی روز گذشته مجلس مطرح شد و نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر با آن موافقت کردند. پیش از تصویب جمعی از مخالفان تصویب لایحه CFT صبح دیروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی شعارهایی همچون «نه به خودتحریمی»، «برجام نمی‌خواهیم» و «FATF خیانت است به ملت» اعتراض خود را به تصویب لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) اعلام کردند. این در حالی است که رئیس مجلس در پاسخ به منقدان عنوان کرد که دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه‌ لاریجانی درباره بررسی کنوانسیون‌های مرتبط با FATF اعلام کردند که ایشان با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارند. بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) یک‌بار به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد که دیروز مجددا در مجلس بررسی شد. در بررسی کلیات لایحه دو مخالف و دو موافق هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت می‌کنند. بعد از آن ۱۵ دقیقه زمان ارائه گزارش کمیسیون امنیت ملی است. در نهایت هم نماینده دولت ۱۵ دقیقه زمان برای صحبت دارد. محمد دهقان و سیدحسین نقوی‌حسینی نمایندگان طرقبه و ورامین به عنوان مخالف و بهروز نعمتی و محمد فیضی نمایندگان تهران و اردبیل نیز به عنوان موافقان بودند.

پاسخ دفتر رهبری به نامه لاریجانی درباره‌ لوایح FATF
دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه‌ رئیس مجلس درباره بررسی کنوانسیون‌های مرتبط با FATF اعلام کردند که ایشان با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارند. علی لاریجانی در جلسه دیروز مجلس در پاسخ به اخطار نقوی‌حسینی، نماینده ورامین متن نامه‌ای را که دفتر مقام معظم رهبری درباره لایحه FATF فرستاده بود را قرائت کرد.

لاریجانی: مجلس بالغ‌تر از این است که با چند پیامک نظرش عوض شود
اواسط جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان درباره لایحه CFT گفت: مجلس بالغ‌تر از این است که با چند پیامک نظرش عوض شود. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در جلسه علنی روز گذشته مجلس در دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) گفت: بارها با مقاومت مردم و تدبیر، آمریکا را شکست دادیم. این‌بار هم با درایت آمریکا را شکست می‌دهیم. شکست تحریم‌ها نیازمند همراهی و همدلی همه مردم با رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌های جناحی است.
وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: گرچه برخی کشورها با حق شرط مخالفت کردند ولی به این معنی نبود که حق شرط از درجه اعتبار ساقط شده است. با یک یا چند مخالفت حق شرط از درجه اعتبار ساقط نمی‌شود. بسیاری از مقررات و مصوبات مثل لایحه کنوانسیون حقوق کودک با مخالفت‌های متعددی مواجه شده و کشورهای متعددی ایراد گرفتند، ولی از درجه اعتبار ساقط نشده. حق شرط برای ما محترم است و خط ما را مشخص می‌کند، اما دیگران هم می‌توانند به آن اعتراض کنند.
ظریف ادامه داد: ما باید ببینیم خودمان چه حدودی داریم و دیگری چه حدودی دارند و آثارش چه خواهد بود. از نظر حقوقی حق شرط برای ما محترم و موجه است و حق مجلس است که برای تصویب کنوانسیون شرط تهیه کند که در این صورت شروط در زمان الحاق ابلاغ خواهد شد. ظریف با بیان اینکه موضوع ارز هیچ ارتباطی به FATF نداشت، اظهار کرد: این موضوع براساس قانون پولشویی بود هم زمانی که ورود ارز ممنوع شد و هم الان که آزاد شده، مقررات پولشویی باید رعایت شود. نباید مسائلی که مربوط به مشکلات دیگر است را به FATF مرتبط دانست. وزیر امور خارجه تصریح کرد: FATF ارتباط مستقیم با بسته شدن حساب دانشجویان و بازرگانان ایرانی دارد و مستقیما به عدم امکان پرداخت به ایران مربوط است. اگرچه ممکن است دلایل دیگر هم داشته باشد، اما این چیزی است که دوستان ما هم به ما می‌گویند. مثلا چینی‌ها که نیات استکباری علیه ایران ندارند و از نظر مواضع بین‌المللی شبیه جمهوری اسلامی و شریک راهبردی ما هستند. ما توافق جامع همکاری‌های راهبردی با چین داریم و با روسیه هم شریک راهبردی هستیم، اما رئیس بانک مرکزی چین به همتی گفته بدون FATF نمی‌توانیم کار شما را انجام دهیم.
ظریف با بیان اینکه با اجرای شروط FATF همه مشکلات ما حل نمی‌شود، تصریح کرد: ما توانسته‌ایم آمریکا را به حدی منزوی کنیم که اتحادیه اروپا به عنوان شریک راهبردی آمریکا مقررات و مکانیسمی ایجاد کرده تا بتواند تحریم آمریکا را دور بزند. این مکانیزم نقطه شروع پایان حکومت دلار بر اقتصاد جهانی تلقی می‌شود. ما باید بدانیم جمهوری اسلامی و برجام توانسته چه کار کند؟
وزیر امور خارجه همچنین گفت: همین اروپایی‌ها می‌گویند به اجرای این مکانیزم نیاز داریم ایران عضو این کنوانسیون‌ها باشد. ما کسی را نمی‌ترسانیم. به قدرت خودمان و مقاومت مردم هم ایمان داریم، اما دچار خودتحریمی نمی‌شویم و بهانه به دست کشورهای استکباری و صهیونیست‌ها نمی‌دهیم و نخستین مکانیزم مالی برای دور زدن تحریم توسط متحد آمریکا را هم از بین نمی‌بریم. ظریف در پایان گفت: ما همزمان در برابر دشمنی آمریکا می‌ایستیم و نشان می‌دهیم همان‌طور که رهبری فرمودند این‌بار هم آمریکا را در تحریم‌ها شکست می‌دهیم.

متن مصوبه مجلس در لایحه CFT
نمایندگان مجلس کلیات و جزئیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT با یک ماده واحده و هفت حق شرط را تصویب کردند. به گزارش ایسنا، متن لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم که در جلسه علنی روز گذشته مجلس تصویب شد به شرح زیر است:
ماده واحده – به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (مصوب ۱۸/۹/۱۳۷۸ برابر با ۹ دسامبر ۱۹۹۹ مجمع عمومی سازمان ملل) مشتمل بر یک مقدمه، ۲۸ ماده و یک پیوست با اعلام شروط زیر پذیرفته و سند ذی‌ربط را مطابق مقررات تبصره این ماده نزد امین اسناد توجیه کند. دولت موظف است به محض آگاهی نسبت به اعتراض احتمالی سایر اطراف متعاهد، گزارشی جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
۱-دولت جمهوری اسلامی ایران به موجب جزء الف بند ۲ ماده ۲ کنوانسیون، اعلام می‌کند که مفاد آن دسته از کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های مندرج در پیوست کنوانسیون که به عضویت آنها درنیامده است را به عنوان بخشی از کنوانسیون تلقی نمی‌کند و الزام‌آور شدن مفاد ماده ۲۳ در پاسخ به اصلاح فهرست موافقتنامه‌های منضم به کنوانسیون برای جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی است. ۲- جمهوری اسلامی ایران با نظر به اصول و هنجارهای حقوق بین‌الملل تا حین پذیرش کنوانسیون از جمله کنوانسیون ۱۹۹۹ سازمان کنفرانس اسلامی و قطعنامه‌های مرتبط ملل متحد از جمله قطعنامه ۲۶۲۵ و ۱۵۱۴، تعریف عمل تروریستی را مشتمل بر مبارزات مشروع مردمی علیه از جمله توسعه استعماری و اشغال خارجی نمی‌داند و نسبت به اطراف متعاهدی که قلمرو عمل تروریستی را مستند به زیر بند ب بند یک ماده ۲ کنوانسیون مشتمل بر این مبارزات می‌دانند، تنها در حدود پیش‌گفته، متعهد می‌دانند و اعلام می‌دارد ماده ۶ کنوانسیون ارتباطی به این حق ندارد. این مبارزات فارغ از انگیزه آن مجاز و مشروع است که اعمال تروریستی به هر انگیزه‌ای ممنوع است. ۳- موضوع بند یک ماده ۲۴ کنوانسیون درباره جمهوری اسلامی منوط به رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی است و بند ۲ ماده ۷ کنوانسیون و موضوع ماده ۱۷ کنوانسیون در چارچوب قوانین داخلی اعمال خواهد شد. ۴- صلاحیت مقرر در بند ۵ ماده ۹ کنوانسیون برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تنها در چارچوب اسناد حقوق بشردوستانه لازم‌الاجراست برای جمهوری اسلامی ایران پذیرفته می‌شود. ۵- مفاد کنوانسیون در موارد تعارض با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لازم‌الرعایه نیست. ۶- الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون به معنای شناسایی و برقراری ارتباط با رژیم‌ اشغالگر صهیونیستی نیست. ۷- دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای بند ۴ ماده ۱۱ کنوانسیون تنها صلاحیت کشور محل وقوع جرم را برای استرداد مجرمان محرض تلقی می‌کنند. تبصره – دولت صرفا پس از خارج شدن جمهوری اسلامی ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) می‌تواند سند الحاق را نزد امین اسناد توزیع کند. لایحه CFT در ۲۹ مرداد و ۳ مهر در کمیسیون امنیت ملی بررسی و تصویب شد. مجلس پیش از این در خردادماه بررسی این لایحه را به مدت دو ماه به تاخیر انداخته و دیروز در نهایت لایحه CFT را تصویب کرد. لایحه CFT یکی از لوایح چهارگانه گروه اقدام ویژه مالی است که کمتر از ۱۰ روز به پایان مهلت FATF برای عمل به ۴۱ توصیه باقی مانده است. اکنون ایران در لیست خاکستری این گروه قرار دارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.