صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / بی‌اعتنایی آمریکا به دستور موقت دادگاه لاهه از اعتبار آن نمی‌کاهد

فیضی چکاب:

بی‌اعتنایی آمریکا به دستور موقت دادگاه لاهه از اعتبار آن نمی‌کاهد

یک وکیل دادگستری در رابطه با دستور موقت دادگاه لاهه علیه آمریکا گفت: بعید نیست که آمریکا در مورد شکایت ایران به رأی دیوان اعتنایی نکند، اما این مسأله از اعتبار رأی نمی‌کاهد و این رأی اعتبار خود را از حیث مشروعیت رفتار ایران و عدم مشروعیت رفتار آمریکا دارد.

فیضی چکاب

غلام نبی فیضی چکاب در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه اظهار کرد: این تصمیم یکی از تصمیمات قضایی دیگری است که قاعدتا در رویه قضایی دیوان اثرگذار خواهد بود و در تاریخ حقوقی مربوط به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه ثبت شد و یکی از تصمیمات دیگری است که علیه کشورهای قلدرمآب می‌تواند مورد تصمیم و توجه قرار گیرد.

وی افزود: بی‌تردید این رأی یکی از پیروزی‌های بزرگ ملت سرافراز ایران است و باید به همه مردم شرافتمند ایران و همینطور جناب دکتر محبی و همکاران ارجمند ایشان در داخل و خارج از کشور تبریک گفت.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: با ارزیابی که از قبل انجام شده بود تقریباً این تصمیم مورد انتظار واقع بینانه حقوقی بود، اما از حیث عملی و اجرایی تردیدهایی وجود داشت که آیا دیوان چنین تصمیمی خواهد گرفت یا نه که البته در رابطه با بحث دستور موقت، منع آمریکا از اجرای تصمیم ۸ می ریاست جمهوری این کشور و اعاده تحریم‌هایی که در تصمیم دادگاه دیوان داوری قید شده، تصمیم صحیحی اتخاذ شد.

فیضی چکاب با بیان اینکه این رأی، رأی بسیار مهم و اساسی است، گفت: هم از نظر اقتصادی در روزگار فعلی و کشورهایی که با ایران همکاری می‌کنند و هم از حیث شرکای طرف مذاکره در ۱+۴ این رأی بسیار مهم بوده و مشروعیت و رفتار ایران را تثبیت کرده و کشورهایی که قرار است با ایران در این زمینه‌ها همکاری کنند را ترغیب به همکاری بیشتر می‌کند.

وی اضافه کرد: به لحاظ اینکه تصمیم و اقدام آمریکا از این لحظه برای تحریم ایران نامشروع تلقی می‌شود، بنابراین اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها با راحتی بیشتر و حق به جانب‌تر می‌توانند با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه طبیعتا این دستور موقت است، تصریح کرد: بعد از این مرحله طرفین باید تبادل لوایح انجام دهند. اینکه آمریکا در مورد این مسأله چه تصمیمی بگیرد و به این دستور موقت اعتنا کند یا خیر، معلوم نیست.

فیضی چکاب در خصوص موضوع ضمانت اجرای حکم موقت دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه عنوان کرد: مسلماً دیوان بین‌المللی دادگستری امکان اجرایی ندارد و یا اینکه مأمورین اجرای آن آمریکا را مجبور به اجرای رأی کنند، اما دیوان بین‌المللی دادگستری بازوی قضایی سازمان ملل متحد است و فشاری که ایجاد می‌کند از حیث اقتدار معنوی بسیار بالاست، اما از نظر حقوقی امکان اجرای مستقیم علیه کشوری مانند آمریکا شاید وجود نداشته باشد. ضمناً سابقه آمریکا هم در چنین مواردی نشان می‌دهد که گاهی اوقات از توجه امتناع کرده و اقدام نکرده است.

وی یادآور شد: به طور مثال در مورد دعوای نیکاراگوئه و دعوای آلمان علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری در قضیه برادران لوگرانت، در آنجا هم دستور موقت صادر شد و یکی از برادران لوگرانت که اعدام شده بود ولی در مورد دیگری که گفتند نباید اعدام شود ولی آمریکا توجه نکرد و طبیعتاً رفتار نامشروع و غیرحقوقی خود را اعمال و به رأی بی‌اعتنایی کرد.

این وکیل دادگستری گفت: در اینجا هم ممکن است آمریکا چنین حرکتی را انجام دهد خصوصاً که سیاست فعلی دولت ترامپ بیشتر مبتنی بر این است که نظم نوین جهانی را به سمت نظم آمریکایی پیش ببرد و شاهد هستیم که در حال خروج از سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

فیضی چکاب گفت: بعید نیست که آمریکا در مورد شکایت ایران نیز به رأی دیوان اعتنایی نکند، اما این مسأله از اعتبار رأی نمی‌کاهد و در این مورد باید توجه داشته باشیم که این رأی اعتبار خود را از حیث مشروعیت رفتار ایران و عدم مشروعیت رفتار آمریکا دارد.

وی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر خروج این کشور از عهدنامه مودت میان ایران و آمریکا، اظهار کرد: در این مورد هم این اقدام یک رفلکس خیلی عجیب است که از طرف آمریکایی‌ها رخ می‌دهد و نشان از استیصال و عدم توانایی‌ آنها از حیث مقابله حقوقی با تیم حقوقی بسیار خردمند و  پرتوان ایران است چرا که طبیعتاً چنین ادعایی بی ربط است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: هر عهدنامه و کنوانسیونی برای اینکه کشورها بتوانند از آن خارج شوند دارای تشریفات خودش است و بدون انجام آن تشریفات کسی نمی‌تواند از تعهدات خود نسبت به آن سند بین‌المللی بری شود و در مورد عهدنامه مودت هم اینگونه است.

فیضی چکاب افزود: اساساً خروج از عهدنامه‌ها و کنوانسیون‌ها طبق قانون اساسی آمریکا در اختیار رییس جمهوری یا قوه مجریه نیست و قوه مقننه باید این کار را انجام دهد که سنا و کنگره مرتبط با این امر هستند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر دورنمای کار این است که نه تنها عملاً دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه صلاحیت خود را پذیرفته بلکه با توجه به اینکه قضات دیوان بالاتفاق اتخاذ تصمیم کردند، به نظر می‌رسد به طرز آشکاری نتیجه نهایی رأی به نفع ایران و به این صورت خواهد بود که آمریکا در هر حال نمی‌تواند از تصمیم ۸ می خود برای بازگشت تحریم‌ها استفاده کاملی ببرد و تهدید به خروج از عهدنامه اثری ندارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.