چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / بازدید رویترز از کنسولگری ریاض در استانبول به دنبال ناپدید شدن یک خبرنگار
بازدید رویترز از کنسولگری ریاض در استانبول به دنبال ناپدید شدن یک خبرنگار

بازدید رویترز از کنسولگری ریاض در استانبول به دنبال ناپدید شدن یک خبرنگار

عربستان با هدف تلاش برای مقابله با اتهامات مطرح شده در ماجرای مفقود شدن یک روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، به خبرنگاران خبرگزاری رویترز اجازه بازدید از کنسولگری ریاض در استانبول را داد.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی پس از مراجعه به کنسولگری ریاض در استانبول به چالشی جدی برای سعودی‌ها تبدیل شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، خبرنگاران این خبرگزاری ساختمان شش طبقه کنسولگری عربستان در استانبول را مورد بازدید قرار دادند. مقام‌های ترکیه گفته‌اند که به اعتقاد آنها، خاشقجی همچنان در ساختمان کنسولگری است اما سعودی‌ها تاکید دارند که او پس از اتمام کارهایش از این ساختمان خارج شده است.

محمد العتیبی، سرکنسول عربستان در مصاحبه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت: مایلم تایید کنم که جمال خاشقجی نه در عربستان و نه در ساختمان کنسولگری است و سفارت و کنسولگری ما در حال تلاش برای یافتن او هستند.

این دیپلمات سعودی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در رابطه با این پرونده نگران هستیم.

جمال خاشقجی در یک سال گذشته در تبعیدی خودخواسته در واشنگتن به سر می‌برد و گفته بود که به دلیل انتقادهایش درخصوص سیاست‌های ریاض در قبال یمن و سرکوب شهروندان سعودی، بیم آن دارد که مورد مجازات قرار گیرد.

سرکنسول سعودی‌ها با بیان اینکه در این کنسولگری هیچ اتهام حقوقی علیه جمال خاشقجی وجود نداشته، خبرنگاران رویترز را به بازدید از ساختمان دعوت کرد تا نشان دهد که این روزنامه‌نگار مفقود شده در آنجا نیست. او ضمن باز کردن کابینت‌ها و کاورهای پوشش‌دهنده سیستم تهویه هوا حین این بازدید، طبقات این ساختمان از جمله نمازخانه زیرزمین، دفاتر، پیشخوان‌های روادید، آشپزخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، انبار و اتاق‌های نگهبانی را به خبرنگاران نشان داد.

این دیپلمات سعودی اظهار کرد: کنسولگری به دوربین‌های مداربسته مجهز است اما این دوربین‌ها چیزی ثبت نکرده‌اند و از این رو تصویری از ورود یا خروج جمال خاشقجی به کنسولگری موجود نیست.

به گفته العتیبی، این ساختمان یک ورودی در جلو و یک ورودی در عقب دارد و جمال خاشقجی می‌توانسته از هر کدام از این دو ورودی ساختمان را ترک کند.

وی تصریح کرد: اگر افرادی که می‌گویند او ربوده شده، اصرار دارند که او در این ساختمان است، این گفته یک شایعه غیرقابل اثبات است.

این دیپلمات عربستان در ادامه نسبت به اظهارات مقام‌های ترک که تأکید دارند که جمال خاشقجی در کنسولگری است، ابراز تاسف کرد.

العتیبی با بیان اینکه مقام‌های عربستان و ترکیه در این زمینه در ارتباط هستند، ادامه داد: اجازه دهید هر دو طرف کمی زمان داشته باشند تا ببینیم نتیجه چیست.

او بیان کرد: این ایده که جمال خاشقجی در کنسولگری ربوده شده باشد منزجرکننده است. ربوده شدن یک شهروند سعودی در یک مقر دیپلماتیک چیزی است که نباید در رسانه‌ها مطرح شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.