صفحه اصلی / دسته بندی نشده / اردکانیان: مدیریت مخازن آبی در کشور را شروع کرده‌ایم
اردکانیان: مدیریت مخازن آبی در کشور را شروع کرده‌ایم

اردکانیان: مدیریت مخازن آبی در کشور را شروع کرده‌ایم

وزیر نیرو گفت: در پی تنش آبی ۴۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق و ۵۰ درصد انرژی کشور از دست رفت. در تهران حدود ۴۳ روز از فصل تابستان سال گذشته با دمای بالایی مواجه بود.

رضا اردکانیان

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا اردکانیان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی که سوال حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل مطرح شد، گفت: در سال آبی گذشته حدود ۳۱ درصد بارندگی داشتیم. این مسئله موجب شد حدود ۳۴۰ شهر کشور با ۳۴ میلیون نفر جمعیت و ۶۷۰۰ روستا با جمعیتی بیش از ۲٫۵ میلیون نفر تحت تنش آبی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در جهان سالانه ۶۰ درصد بارش متوسط به صورت تبخیر از دست می‌رود. در ایران به دلیل شرایط اقلیمی این نسبت اندکی بیش از ۷۰ درصد است. موضوع مهم تبخیری است که از سطح سدها و منابع آبی اتفاق می‌افتد. در برخی مخاذن به دلیل حجم آب ورودی کم خشک آبی نمود بیشتری پیدا می‌کند. جهت وزش باد قالب بر چاه‌نیمه‌های استان سیستان و بلوچستان تاثیرگذار است و تبخیر قابل ملاحظه‌ای از مخازن نسبت به سایر مخازن کشور اتفاق می‌افتد. حجم مخازن ۵۰ میلیارد مترمکعب و تاخیر حدود ۲ میلیارد معادل ۱۷ درصد بوده است چون رطوبت، گرما، شدت باد و تابش خورشید در این استان بالاست.

اردکانیان خاطرنشان کرد: مدیریت مخازن آب در جهان از طریق استفاده از پنل‌های خورشیدی، روش‌های شیمیایی و روش‌های بیولوژیکی انجام می‌شودم ما هم در ایران در مقیاس کوچک این کار را شروع و دستورالعمل لازم را ابلاغ کردیم تا در چاه‌نیمه‌های استان سیستان به ویژه چاه‌نیمه چهارم به اجرا درآید.

در خصوص مسئله تبخیر شرایط ایران نزدیک به شرایط جهان است. اکثر سدهای ایران در مناطق کوهستانی است بنابراین میزان تبخیر در این سدها کم است اما میزان تبخیر از سدهای  استان سیستان و بلوچستان ۴۵۰۰ میلیمتر در سال است.

وزیر نیرو اظهار کرد: عمر مفید سد، زمانی است که رسوب‌گذاری در آن زیاد می‌شود. نیم تا یک درصد در جهان اما در اروپا یک درصد، خاورمیانه ۱.۳ درصد و در ایران حدود ۷۶ صدم درصد است که در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد.

ادامه دارد…

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.