صفحه اصلی / اسلایدر / مقاومت مسکن در برابر ریزش قیمت‌ها
مقاومت  مسکن  در  برابر  ریزش  قیمت‌ها

«كسب‌وكار» تحولات بازار مسكن پس از كاهش نرخ ارز را بررسي مي‌كند

مقاومت مسکن در برابر ریزش قیمت‌ها

كاهش نرخ ارز با وجود اينكه اندك اميدي را به رونق بخش مسكن ايجاد كرده است، اما آمارها حكايت از ركودي در بازار مسکن دارد كه به اين راحتي از ميان نخواهد رفت.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، با کاهش نرخ ارز در بخش‌های مختلف شاهد ترکیدن حباب قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و طلا بودیم؛ با وجود انتظارات و پیش بینی ها مبنی بر کاهش و ریزش قیمت ها در بازار مسکن بررسی‌ها حکایت از عدم کاهش قیمت‌ها دراین بخش دارد.
با این حال همان‌طور که بررسی‌ها هم نشان می‌دهد، نمی‌توان مانند سایر بازارها منتظر تاثیر آنی کاهش نرخ ارز بر بخش مسکن بود، بلکه شاید حداقل ارزیابی آمارهای سه ماه برای ترسیم واقعیت‌های حاکم بر این بخش، چه از نظر میزان ساخت‌و‌ساز، چه قیمت مسکن و همچنین میزان معاملات، لازم باشد. با این حال آنچه در حال حاضر در بخش مسکن قابل مشاهده است، افزایش تمایل بیشتر فروشندگان به عرضه مسکن و همچنین تلاش آنها در حفظ قیمت‌های پیشین است.
به گفته کارشناسان، کاهش نرخ ارز فرصتی مناسب برای ورود نقدینگی به بخش مسکن است که می‌تواند انگیزه ساخت‌ مسکن را بالا ببرد و به دنبال آن با رونق معاملات مسکن، تحرکی در این بخش ایجاد کند. با این حال کاهش قدرت خرید مردم همچنان مهم‌ترین مانع در رونق بخش مسکن و پایداری رکود در آن است، چراکه متقاضیان این بخش با احتمال کاهش چند درصدی قیمت مسکن تحت‌تاثیر کاهش نرخ ارز باز هم توان خرید مسکن با قیمت‌های فعلی را ندارند. در همین راستا نحوه تعیین میزان اجاره‌بها و تصمیمی که صاحبان خانه برای کاهش نرخ اجاره دارند نیز به میزان عرضه و تقاضا و همچنین کاهش واقعی قیمت‌ها در این بخش بستگیدارد.

گردش پایین نقدینگی در بازار مسکن
فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه تحولات بازار ارز در بخش مسکن مانند سایر بخش‌ها به سرعت خود را نشان نمی‌دهد، می‌گوید: تحولات بازار مسکن مثل طلا و ارز نیست که به سرعت خود را نشان بدهد، بلکه طول می‌کشد. بازار مسکن معمولا آرام‌تر حرکت می‌کند و گردش نقدینگی در آن سرعت کمتری دارد. تا زمانی که نقدینگی در بخش مسکن به جریان نیفتد، نمی‌توان صحبت از رونق بازار کرد. از سویی اثر کاهشی نرخ ارز هنوز به بخش مسکن نرسیده است و معلوم نیست که ارز در هفته‌های آتی در همین قیمت‌ها باقی بماند، بلکه برعکس حتی ممکن است ارز افزایش قیمت را تجربه کند.

فشار تقاضا در بازار اجاره
وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت در بخش مسکن بیشتر از آنکه واقعی باشد، مصنوعی است، می‌افزاید: فعالان این حوزه منتظر تحولات قیمتی ارز در هفته‌های آتی هستند. بر این اساس این فرض که قیمت مسکن دوباره افزایش پیدا می‌کند، آنها را منتظر نگه داشته است. به بیانی آنها منتظر افزایش دوباره قیمت ارز هستند. بنابراین قیمت مسکن در واقعیت کاهشی نداشته است. اجاره‌بها هم به شاخص عرضه و تقاضا وابسته است. در ۴ سال گذشته عرضه مسکن پایین آمده است و همین امر باعث انتقال حجم تقاضای مصرفی به سمت بازار اجاره شده، به همین دلیل در این بخش با حجم زیادی از تقاضا روبه‌رو هستیم و همین تقاضای بالا مانع از کاهش اجاره‌بهاست.
بیضایی در پاسخ به این سوال که چه امیدی به ورود نقدینگی در صورت تداوم کاهش نرخ ارز وجود دارد، می‌گوید: طبیعتا نقدینگی اول به ارز، بعد به بورس و سپس به بازار مسکن خواهد رفت. در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد صاحبان نقدینگی با وجود بازار ارز تمایلی به بخش مسکن داشته باشند و هر آنچه از نقدینگی بازار ارز به این سو می‌آید جنبه سوداگرایانه دارد و به رونق بخش مسکن کمکی نخواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.